Kurt Cobain kolbásza – Rocksztárok a magyar valóságban

  • - greff -
  • 2013. május 14.

Zene

A Nirvana vezére mustárt tunkolt, a Queen gitárosa pénz nélkül kocsmázott, Martin Gore a Depeche Mode-ból megverette magát egy női vécében. Rocksztárok, akik váratlanul kiszíneztek hazánkban egy-egy sivár hétköznapot.

Ha nincs is sok ezekből, léteznek Magyarországon helyek, ahol egy rocksztár felbukkanása nem okoz különösebb zavart a tér-idő kontinuumban: ilyenek például a repülőterek és a szállodák, vagy a rockfesztiválok ilyen-olyan szegletei – például egy színpadközeli, pormocskos térrész, amilyenben a Stone Roses brikettrészeg énekesét láthatták anno önfeledten fetrengeni a „szerencsésebb” Sziget-látogatók. Cikkünkben inkább azokat a példákat gyűjtöttük egybe, amikor a jeles muzsikusok jelenléte határozottan átszínezte a sivár mindennapokat, néhány percre megváltoztatta a szélirányt, és a különösség édes érzetében fürösztötte az összes szemtanút.

1. Kurt Cobain a Nyugati téren


Sokáig a megtörténtében sem lehettünk egészen biztosak, a Nirvana 1989-es budapesti koncertjéről azonban ma már voltaképp minden részletet ismerünk a hazánkban rockügyekben bízvást páratlannak mondható oknyomozásnak köszönhetően (a vonatkozó index-fórumos topik amatőr detektívjeitől előbb az urbanlegends vette át a munkát, végül kiváló cikkével a Recordernek sikerült az aktát lezárni). Tudjuk, hogy a Tad előzenekaraként príma első lemezével, a Bleachcsel turnézó Nirvana rövidke műsorát 100-200 néző látta a PeCsában, a zenekar szar volt, a hangzás ótvar. A trió feltűnt délután a Gerbeaud cukrászdában – az eléggé nyúzott Cobaint, aki két évvel később, a Nevermind megjelenése után a rockzene globális királyává emelkedett, itt láthatjuk ezen a nem túl jó minőségű fényképfelvételen.


A koncert után a zenekar a Nyugatinál költötte el igényes vacsoráját egy kolbászozónál – s ha a valóságban nem így volt is, azért minden magyar rajongó szívét melengetheti az ábránd, hogy talán kicsit mégis az ott szimatolt szagok ihlethették a 90-es évek egyik legfontosabb dalát, a Smells Like Teen Spiritet.

2. Brian May és a kevert Biatorbágyon


Amikor tavaly újra bemutatták a mozik a Queen Budapesten forgatott, méltán legendás koncertfilmjét, a 86-os koncert szervezői számos nagyszerű anekdotával szórakoztatták a brit zenekar magyar rajongóit. Ebben a kiváló interjúban például meseszép történet bontakozik ki a zenekar gitárosáról, Brian Mayről, aki egy hónappal a buli előtt érkezett (álruhában!) az országba, hogy kiszagolja, hogyan is élnek és alkotnak a népek (de főleg a biztonsági emberek és a koncertszervezők) a vasfüggöny mögött. A jó Brian limuzinja azonban majdnem meghiúsította a hadműveletet, amikor Biatorbágyon váratlanul bemondta az unalmast. A finom kezű gitáros egy Sopianae-val telefüstölt becsületsüllyesztőben talált menedékre, ahol a kocsmáros, bár nem ismerte fel a sztárt, tiszta magyar vendégszeretetből meghívta Mayt egy kupica kevertre. A gitárosnak állítólag ízlett a méreg, s bár nagy a kísértés, mégse vonjunk le ebből messzemenő következtetéseket – húsz évvel később May ugyanis doktorátust szerzett asztrofizikából, s az ahhoz vezető útról igazán nem állíthatnánk, hogy jellemzően felespoharakkal van kikövezve.

3. Martin Gore a női vécében


A Depeche Mode 2006-os tavaszi koncertjén sok nézőnek feltűnhetett, hogy Martin Gore arcát egy monokli alakítja dizájnosan komorabbá. Hamar kiderült, hogy a DM zenei agyának előző éjjel, a budapesti éjszakában zavartak le egy csárdás pofont. A népfolklór sajnos nem őrizte meg a pontos helyszínt, az viszont biztos, hogy fővárosunk egyik zenés-táncos szórakozóhelyén a masszívan betintázott Gore egyszer csak megrohamozta a női vécét – állítólag mintegy véletlenül, de figyelembe véve a zenész sajátos öltözködési szokásait, ezzel kapcsolatban azért joggal támadhat fel bennünk a kétely. A bár biztonsági embere úgy két mondat erejéig hallgatta a kérdőre vont szintipopcsászár részeg hőbörgését, majd ütött. Ha volt nő, aki arra lépett ki a vécéfülke ajtaján, hogy Martin Gore fekszik ájultan a kövezeten, fotózás helyett bizonyára inkább saját redbull-vodka fogyasztási szokásain morfondírozott el a kitüntetett pillanatban – az utókor, mondhatjuk, tengermély bánatára.

4. Butch Vig a Marco Polóban


Ő volt a producere az első pontban megidézett Nevermindnak, de csinált lemezeket a Sonic Youth-szal, a Smashing Pumpkinsszal, a Green Dayjel és a Foo Fightersszel is – és persze saját zenekarával, a 90-es évek közepén-végén rendkívül népszerű, mostanában ismét aktív Garbage-dzsel. Utóbbi zenekar 2005-ben lépett fel a Petőfi Csarnokban, utána pedig átvonult a Nyár utcába, hogy részt vegyen a rajongóik által a Marco Polóba szervezett afterpartyn. Noha Shirley Manson énekesnő nem volt jelen, annak azért így is lehetett húzása, amikor a 30–50 főt vonzó rock/metál zenekarokra specializálódott, aluldíszített kis klubban a grunge-korszak leghíresebb producere pörgette ezerrel a csocsóasztal karjait.

5. Iggy Pop a Morrison'sban


Városi legendának tűnik kissé még most is, de ahogy mondani szokás, a történet annyira szép, hogy az sem baj, ha esetleg nem igaz. A 90-es évek elején, a rendszerváltás utáni évek „bármi megtörténhet”-eufóriájában ugyanis egy tökéletesen jelentéktelen hétköznap este egyszer csak belépett a Morrison's ajtaján Iggy Pop. Pedig a legendás énekes akkor épp nem is játszott Budapesten! A nép által szövött legenda szerint Iggynek akkoriban magyar csaja (is) volt, és őt érkezett meglátogatni a fővárosba. Hogy aztán a klubban hogyan viselte magát, mit ivott, táncolt-e a maga sajátos stílusában vagy sem, nem tudjuk, de szívesen elképzeljük bármikor. Ugyanakkor sajnos az is benne van a pakliban, hogy egyszerűen csak összekeverték kollégánkkal, a nem kevésbé legendás Kovácsy Tiborral.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.