mi a kotta?

Kvalifikálhatatlan címzések

  • mi a kotta
  • 2022. május 4.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/18. hétre

„Bülow János elbocsátását kérte a meiningeni udvari zenekar igazgatói állásáról, s a herceg rögtön teljesité kérését. A könnyen izgatottságba jövő Bülownak nem első leköszönése és elbocsáttatása ez, s valószínűleg ezúttal sem fog érvényben maradni. A legutóbbi incidensre a kölni eset és Bülownak ennek folytán történt összetűzése Brahmssal adott okot. Bülow ugyanis a meiningeni zenekarral Kölnben adott hangversenyt s előadta Brahms új szimfóniáját. Bülow egész este nagy izgatottságban volt és oly hangosan szidta a kölni közönséget, hogy az első széksorokban ülők meghallhatták. Úgy látszik, a tetszésnyilatkozatokkal nem volt teljesen megelégedve s környezete előtt ezért szidta a kölnieket. A kvalifikálhatatlan címezéseken kívül azt a kifakadását is megértették, hogy »nem tételezhet föl oly közönségnél, mely Nessler Säckingeni trombitása által fúvatja kedvenc nótáit, fogékonyságot Beethoven és Brahms iránt.«”

Így adta hírül a magyar sajtó 1885 decemberében Hans von Bülow leköszönését hercegi csodazenekara éléről, és ha talán nem is egész pontosan ekképp, de azért a karmester távozásának valóban volt köze Brahms frissen bemutatott IV. szimfóniájához és a komponistával támadt ellentétéhez. A Bülow által (is) diadalra vitt szimfónia, valamint a szívének ugyancsak oly kedves Beethoven négy jeles műve most a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar koncertjén hangzik majd fel, méghozzá egy itthon még mindig ritka és ilyesformán említésre külön is érdemes tünemény, azaz egy női karmester, név szerint a kanadai Keri-Lynn Wilson vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, május 12., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.