mi a kotta?

Lángeszű fényképész

  • mi a kotta
  • 2017. július 29.

Zene

„Végre megpillanthattam Grieg urat… Szemtől szembe lángeszű fényképész benyomását kelti, hátulról nézve pedig hajviselete hasonlóvá teszi őt a napraforgónak nevezett virághoz, melynek magvait annyira kedvelik a papagájok, s amely a vidéki kis vasútállomások kertecskéit szokta díszíteni. Grieg úr egyébként korát meghazudtolóan élénk és nyurga ember. A zenekart nagy körültekintéssel vezényli. […] Grieg egyébiránt hasonló célra tör, mint Ibsen egyik legutóbbi színdarabjának hőse: Solness építőmester, aki olyan házat akar építeni, amelyben a felebarátai otthonosan érzik magukat és boldogok… Grieg úr tegnapi hangversenyén nyomát sem találtam ennek a szépséges vágyálomnak. […] Leghőbb vágyunk, hogy Grieg úr a jövőben méltónak találjon minket arra, hogy – ha zenéjében nem mozgunk is éppen otthonosan, de – legalább boldogító érzést keltsen bennünk.” Ilyen csípős-rosszindulatúan írt 1903-ban idősebb pályatársa, a norvég Edvard Grieg párizsi fellépéséről a meglehetős rendszerességgel kritikaírásra is vállalkozó Claude Debussy. Míg maga Grieg a tárgyalt koncertről ezt jegyezte föl egy hazaküldött levelében: „Végre öreg koromban megtapasztaltam, hogy milyen is az, amikor kifütyülik az embert. E nélkül talán nem is lett volna akkora sikere a koncertnek, mint amilyen volt.”

A délszakias hőség kellős közepén bizony jólesik Grieggel, ezzel a derék északi komponistával (képünkön) foglalkoznunk, és erre ezúttal éppenséggel a Liszt Ferenc Kamarazenekar kínál lehetőséget számunkra. A nagy múltú együttes hétfő esti, utazós tematikájú óbudai hangversenyének műsorát ugyanis Grieg formás Holberg-szvitje fogja megnyitni, hogy muzsikával emlékezhessünk majd meg „a politikus csizmadia” alakjának megteremtőjéről, a norvég–dán Ludwig Holberg báróról, akitől – tegyük a szívünkre a kezünket! – jó eséllyel egy sort sem olvastunk még. A szabadtérre eltervezett koncert utóbb Japánig is elér majd, hogy végül magyar táncok és magyar rapszódiák felé utaz­zunk Tfirst Péter és zenésztársai vonósjátékát hallgatva (Óbudai Társaskör, július 3., nyolc óra).

Ha módunkban áll, úgy egyéb estéinket is inkább a szabad levegőn töltsük majd, ha máshogy nem megy, hát isten neki, klasszikus zene kíséretében! Mondjuk, a Concerto Budapest nyáresti sorozatának idei utolsó koncertjén, a Pesti Vármegyeháza díszudvarán, ahol Antonio Vivaldi és Astor Piazzolla egyaránt négy-négy évszakkal rukkol majd elő Itália földjéről, illetve a huszadik századi Buenos Airesből (július 6., nyolc óra). A két Négy évszak között azért még egy Vivaldi-négyesverseny is elhangzik, a Concerto Budapest vonóskarának kiválóságait kiemelt szerephez juttatva.

No és persze mehetünk akár a Vajdahunyadvár felé is, ahol váltig Ludwig van Beethoven a király: csütörtök este a MÁV Szimfonikus Zenekar, Gál Tamás és Szabadi Vilmos fogja előadni a halláskárosult bécsi leveskedvelő remekműveit (július 6., fél kilenc). A Fidelio nyitánya, a Hegedűverseny, valamint a VII. szimfónia alkotja majd a műsort a városligeti tó partjához közel.

Figyelmébe ajánljuk

A végtelenített Simonka-per a bírói függetlenség árnyékában

A Simonka-per bírája, Laczó Adrienn lemondása nem a politikus elleni büntetőperről szól, de azt (is) nagymértékben befolyásolja. Egyrészt a szemünk előtt játszódik le egy irreálisan elhúzódó elsőfokú bírósági eljárás, másrészt a bírósági szervezet súlyos rendszerhibái mutatják, hogy egy tárgyalás hogyan fordul bohózatba és mi lesz a bírói autonómiával.