mi a kotta?

Lángeszű fényképész

  • mi a kotta
  • 2017. július 29.

Zene

„Végre megpillanthattam Grieg urat… Szemtől szembe lángeszű fényképész benyomását kelti, hátulról nézve pedig hajviselete hasonlóvá teszi őt a napraforgónak nevezett virághoz, melynek magvait annyira kedvelik a papagájok, s amely a vidéki kis vasútállomások kertecskéit szokta díszíteni. Grieg úr egyébként korát meghazudtolóan élénk és nyurga ember. A zenekart nagy körültekintéssel vezényli. […] Grieg egyébiránt hasonló célra tör, mint Ibsen egyik legutóbbi színdarabjának hőse: Solness építőmester, aki olyan házat akar építeni, amelyben a felebarátai otthonosan érzik magukat és boldogok… Grieg úr tegnapi hangversenyén nyomát sem találtam ennek a szépséges vágyálomnak. […] Leghőbb vágyunk, hogy Grieg úr a jövőben méltónak találjon minket arra, hogy – ha zenéjében nem mozgunk is éppen otthonosan, de – legalább boldogító érzést keltsen bennünk.” Ilyen csípős-rosszindulatúan írt 1903-ban idősebb pályatársa, a norvég Edvard Grieg párizsi fellépéséről a meglehetős rendszerességgel kritikaírásra is vállalkozó Claude Debussy. Míg maga Grieg a tárgyalt koncertről ezt jegyezte föl egy hazaküldött levelében: „Végre öreg koromban megtapasztaltam, hogy milyen is az, amikor kifütyülik az embert. E nélkül talán nem is lett volna akkora sikere a koncertnek, mint amilyen volt.”

A délszakias hőség kellős közepén bizony jólesik Grieggel, ezzel a derék északi komponistával (képünkön) foglalkoznunk, és erre ezúttal éppenséggel a Liszt Ferenc Kamarazenekar kínál lehetőséget számunkra. A nagy múltú együttes hétfő esti, utazós tematikájú óbudai hangversenyének műsorát ugyanis Grieg formás Holberg-szvitje fogja megnyitni, hogy muzsikával emlékezhessünk majd meg „a politikus csizmadia” alakjának megteremtőjéről, a norvég–dán Ludwig Holberg báróról, akitől – tegyük a szívünkre a kezünket! – jó eséllyel egy sort sem olvastunk még. A szabadtérre eltervezett koncert utóbb Japánig is elér majd, hogy végül magyar táncok és magyar rapszódiák felé utaz­zunk Tfirst Péter és zenésztársai vonósjátékát hallgatva (Óbudai Társaskör, július 3., nyolc óra).

Ha módunkban áll, úgy egyéb estéinket is inkább a szabad levegőn töltsük majd, ha máshogy nem megy, hát isten neki, klasszikus zene kíséretében! Mondjuk, a Concerto Budapest nyáresti sorozatának idei utolsó koncertjén, a Pesti Vármegyeháza díszudvarán, ahol Antonio Vivaldi és Astor Piazzolla egyaránt négy-négy évszakkal rukkol majd elő Itália földjéről, illetve a huszadik századi Buenos Airesből (július 6., nyolc óra). A két Négy évszak között azért még egy Vivaldi-négyesverseny is elhangzik, a Concerto Budapest vonóskarának kiválóságait kiemelt szerephez juttatva.

No és persze mehetünk akár a Vajdahunyadvár felé is, ahol váltig Ludwig van Beethoven a király: csütörtök este a MÁV Szimfonikus Zenekar, Gál Tamás és Szabadi Vilmos fogja előadni a halláskárosult bécsi leveskedvelő remekműveit (július 6., fél kilenc). A Fidelio nyitánya, a Hegedűverseny, valamint a VII. szimfónia alkotja majd a műsort a városligeti tó partjához közel.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.