mi a kotta?

Lángeszű fényképész

  • mi a kotta
  • 2017. július 29.

Zene

„Végre megpillanthattam Grieg urat… Szemtől szembe lángeszű fényképész benyomását kelti, hátulról nézve pedig hajviselete hasonlóvá teszi őt a napraforgónak nevezett virághoz, melynek magvait annyira kedvelik a papagájok, s amely a vidéki kis vasútállomások kertecskéit szokta díszíteni. Grieg úr egyébként korát meghazudtolóan élénk és nyurga ember. A zenekart nagy körültekintéssel vezényli. […] Grieg egyébiránt hasonló célra tör, mint Ibsen egyik legutóbbi színdarabjának hőse: Solness építőmester, aki olyan házat akar építeni, amelyben a felebarátai otthonosan érzik magukat és boldogok… Grieg úr tegnapi hangversenyén nyomát sem találtam ennek a szépséges vágyálomnak. […] Leghőbb vágyunk, hogy Grieg úr a jövőben méltónak találjon minket arra, hogy – ha zenéjében nem mozgunk is éppen otthonosan, de – legalább boldogító érzést keltsen bennünk.” Ilyen csípős-rosszindulatúan írt 1903-ban idősebb pályatársa, a norvég Edvard Grieg párizsi fellépéséről a meglehetős rendszerességgel kritikaírásra is vállalkozó Claude Debussy. Míg maga Grieg a tárgyalt koncertről ezt jegyezte föl egy hazaküldött levelében: „Végre öreg koromban megtapasztaltam, hogy milyen is az, amikor kifütyülik az embert. E nélkül talán nem is lett volna akkora sikere a koncertnek, mint amilyen volt.”

A délszakias hőség kellős közepén bizony jólesik Grieggel, ezzel a derék északi komponistával (képünkön) foglalkoznunk, és erre ezúttal éppenséggel a Liszt Ferenc Kamarazenekar kínál lehetőséget számunkra. A nagy múltú együttes hétfő esti, utazós tematikájú óbudai hangversenyének műsorát ugyanis Grieg formás Holberg-szvitje fogja megnyitni, hogy muzsikával emlékezhessünk majd meg „a politikus csizmadia” alakjának megteremtőjéről, a norvég–dán Ludwig Holberg báróról, akitől – tegyük a szívünkre a kezünket! – jó eséllyel egy sort sem olvastunk még. A szabadtérre eltervezett koncert utóbb Japánig is elér majd, hogy végül magyar táncok és magyar rapszódiák felé utaz­zunk Tfirst Péter és zenésztársai vonósjátékát hallgatva (Óbudai Társaskör, július 3., nyolc óra).

Ha módunkban áll, úgy egyéb estéinket is inkább a szabad levegőn töltsük majd, ha máshogy nem megy, hát isten neki, klasszikus zene kíséretében! Mondjuk, a Concerto Budapest nyáresti sorozatának idei utolsó koncertjén, a Pesti Vármegyeháza díszudvarán, ahol Antonio Vivaldi és Astor Piazzolla egyaránt négy-négy évszakkal rukkol majd elő Itália földjéről, illetve a huszadik századi Buenos Airesből (július 6., nyolc óra). A két Négy évszak között azért még egy Vivaldi-négyesverseny is elhangzik, a Concerto Budapest vonóskarának kiválóságait kiemelt szerephez juttatva.

No és persze mehetünk akár a Vajdahunyadvár felé is, ahol váltig Ludwig van Beethoven a király: csütörtök este a MÁV Szimfonikus Zenekar, Gál Tamás és Szabadi Vilmos fogja előadni a halláskárosult bécsi leveskedvelő remekműveit (július 6., fél kilenc). A Fidelio nyitánya, a Hegedűverseny, valamint a VII. szimfónia alkotja majd a műsort a városligeti tó partjához közel.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.