mi a kotta?

Lángeszű fényképész

  • mi a kotta
  • 2017. július 29.

Zene

„Végre megpillanthattam Grieg urat… Szemtől szembe lángeszű fényképész benyomását kelti, hátulról nézve pedig hajviselete hasonlóvá teszi őt a napraforgónak nevezett virághoz, melynek magvait annyira kedvelik a papagájok, s amely a vidéki kis vasútállomások kertecskéit szokta díszíteni. Grieg úr egyébként korát meghazudtolóan élénk és nyurga ember. A zenekart nagy körültekintéssel vezényli. […] Grieg egyébiránt hasonló célra tör, mint Ibsen egyik legutóbbi színdarabjának hőse: Solness építőmester, aki olyan házat akar építeni, amelyben a felebarátai otthonosan érzik magukat és boldogok… Grieg úr tegnapi hangversenyén nyomát sem találtam ennek a szépséges vágyálomnak. […] Leghőbb vágyunk, hogy Grieg úr a jövőben méltónak találjon minket arra, hogy – ha zenéjében nem mozgunk is éppen otthonosan, de – legalább boldogító érzést keltsen bennünk.” Ilyen csípős-rosszindulatúan írt 1903-ban idősebb pályatársa, a norvég Edvard Grieg párizsi fellépéséről a meglehetős rendszerességgel kritikaírásra is vállalkozó Claude Debussy. Míg maga Grieg a tárgyalt koncertről ezt jegyezte föl egy hazaküldött levelében: „Végre öreg koromban megtapasztaltam, hogy milyen is az, amikor kifütyülik az embert. E nélkül talán nem is lett volna akkora sikere a koncertnek, mint amilyen volt.”

A délszakias hőség kellős közepén bizony jólesik Grieggel, ezzel a derék északi komponistával (képünkön) foglalkoznunk, és erre ezúttal éppenséggel a Liszt Ferenc Kamarazenekar kínál lehetőséget számunkra. A nagy múltú együttes hétfő esti, utazós tematikájú óbudai hangversenyének műsorát ugyanis Grieg formás Holberg-szvitje fogja megnyitni, hogy muzsikával emlékezhessünk majd meg „a politikus csizmadia” alakjának megteremtőjéről, a norvég–dán Ludwig Holberg báróról, akitől – tegyük a szívünkre a kezünket! – jó eséllyel egy sort sem olvastunk még. A szabadtérre eltervezett koncert utóbb Japánig is elér majd, hogy végül magyar táncok és magyar rapszódiák felé utaz­zunk Tfirst Péter és zenésztársai vonósjátékát hallgatva (Óbudai Társaskör, július 3., nyolc óra).

Ha módunkban áll, úgy egyéb estéinket is inkább a szabad levegőn töltsük majd, ha máshogy nem megy, hát isten neki, klasszikus zene kíséretében! Mondjuk, a Concerto Budapest nyáresti sorozatának idei utolsó koncertjén, a Pesti Vármegyeháza díszudvarán, ahol Antonio Vivaldi és Astor Piazzolla egyaránt négy-négy évszakkal rukkol majd elő Itália földjéről, illetve a huszadik századi Buenos Airesből (július 6., nyolc óra). A két Négy évszak között azért még egy Vivaldi-négyesverseny is elhangzik, a Concerto Budapest vonóskarának kiválóságait kiemelt szerephez juttatva.

No és persze mehetünk akár a Vajdahunyadvár felé is, ahol váltig Ludwig van Beethoven a király: csütörtök este a MÁV Szimfonikus Zenekar, Gál Tamás és Szabadi Vilmos fogja előadni a halláskárosult bécsi leveskedvelő remekműveit (július 6., fél kilenc). A Fidelio nyitánya, a Hegedűverseny, valamint a VII. szimfónia alkotja majd a műsort a városligeti tó partjához közel.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.