Koncert

Látomás, indulat, kamarazene

Baráti, Várdai és Würtz Beethoven-estje

  • Csengery Kristóf
  • 2015. április 6.

Zene

A Bartók Emlékház, mely hangversenyteremként Szirányi János igazgatói működésének tizenkét éve (2002–2014) alatt vált fogalommá, a jelek szerint a stafétát átvevő Király Csaba vezetésével is megőrzi presztízsét. Nemcsak kortárs komponisták örülnek, ha itt lehet szerzői estjük, de olyan világhírű magyar muzsikusok is visszatérnek ide, mint Várjon Dénes vagy Fenyő László. Február elején az emlékház korunk legfontosabb Bartók-előadója, Kocsis Zoltán zongora-mesterkurzusára invitált. A hónap utolsó napján, egy szép szombat este pedig a termet zsúfolásig megtöltő közönség úgy érezhette, két órára a Csalán úti épület lett a világ legfényesebb kamarazenei központja. Akik eljöttek, életre szóló emlékként vitték magukkal Baráti Kristóf, Várdai István és Würtz Klára Beethoven-estjének élményét.

Három műtípus, három kivételes darab rendkívüli előadásban: F-dúr („Tavaszi”) hegedű-zongora szonáta, op. 24; F-dúr gordonka-zongora szonáta, op. 5, No. 1; B-dúr („Erzherzog”) trió, op. 97 – a zeneszerző három arca. Akit a hírnév és a siker vonz, arra gondolhatott, hogy ezen az estén (a Bachtrack internetes oldal éves listája szerint) a világ legkeresettebb hegedűse és második legkeresettebb csellistája vendégeskedett az emlékház termében, előbbi a 2010-es moszkvai Paganini-verseny, utóbbi a tavalyi müncheni ARD-verseny nagydíjasa. De nem a statisztikák és díjak számítanak, hanem amit hallunk. Az pedig ezen az estén minden várakozást felülmúlt. Olyan ihletett, magasrendű kamarazenélés volt ez, amelyet a világ bármely pontján mindenki ámulva hallgat, olyan hangszeres kivitelezéssel párosulva, amelyre csak a hegedű és a cselló legnagyobb tigrisei képesek. De Würtz Klárát se tekintsük csupán „kísérőnek”. A Hollandiában élő magyar zongoraművésznő, akivel Baráti már több hanglemezt készített a Brilliant Classics cégnél (Beethoven és Brahms összes hegedű-zongora szonátája), kezdeményező, szuverén partner, aki gazdag hangon, érzékeny billentéssel, s ha kell, sistergő virtuozitással játszik.

Különleges élmény egy ilyen meghitt atmoszférájú teremben kamarazenét hallgatni. A közönség a szó szoros értelmében karnyújtásnyira ül a muzsikusoktól, hallja a lélegzetüket. Ilyenkor a hangindításoknak és -befejezéseknek, egyáltalán: a hang „anatómiájának” megnövekszik a szerepe, sőt minden, ami a hangzás terén zajlik (mert persze egy zenei előadás nemcsak hangzásból, de tempókból, karakterekből, hangsúlyokból, Füst Milánnal szólva látomásból és indulatból is áll), fokozottan előtérbe kerül. Hogy is ne kerülne, hiszen még azt is halljuk, ahogy a hang megszólaltatása előtt a vonó finoman ráfekszik a húrra. Az intim közelség akadályozhatná is a feltárulkozást, szemérmesebbé is tehetné a művészt a kelleténél – most azonban nem így történt: a három muzsikus keze alatt felizzott a zene.

Baráti vonója alatt a Tavaszi szonátában megragadott könnyedség és elegancia, az apró ritmusértékek lágy és gördülékeny pergése; az éneklő nyitótétel, a karcsú tónus, a pontozott ritmusok kihegyezettsége. A bölcs-filozofikus Adagio után felüdített a feszes scherzo és a virtuóz finálé élénk hangzása, kontrasztgazdag karakterizálása. Baráti játékában azonban ezúttal az intellektuális fegyelmet, az Egész megvilágítását éreztem legfontosabbnak. Vele ellentétben Várdai az op. 5, No. 1-es F-dúr szonátában maga volt a sponta­neitás és robbanékonyság – miközben persze a kontrollt ő sem adta fel egy pillanatra sem. A nyitótétel lassú bevezetésében feszültséget teremtve a gyors főrészben grandiózusan csellózott – s itt ugyanúgy, mint a rondófináléban, játékának döntő tényezője volt az elementáris hangzásigény. És az Erzherzog-trió? Eufónia és eufória, a melódiák valószínűtlen, már-már schuberti bőségét adekvát módon felszínre segítő, mámoros dalolás a sarok­tételekben, a zene gáttalan érzelmi és érzéki áradása, az Andantéban a kései Beethoven variációs formáinak átszellemült imahangja. Hallgattuk volna még sokáig.

 

 

Bartók Emlékház, február 28.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.