lemez

LCD Soundsystem: American Dream

  • Lang Ádám
  • 2017. október 7.

Zene

James Murphy életé­nek talán legszerencsétlenebb húzása volt, hogy 2011-ben feloszlatta emblematikus elektro-punk zenekarát, az LCD Soundsystemet, öt évvel később ugyanis rájött, hogy semmi értelme másik projektet kezdenie. Elsősorban azok voltak ezen kiakadva, akik részt vettek a banda búcsúkoncertjén New Yorkban, ők ugyanis átverve érezték magukat, hiszen azzal, hogy újra létezik a zenekar, mintha elvett volna egy mérföldkövet az életükből. Murphy is erősen fogadkozott, hogy nagyon jól tudja, élete lemezével kell előállnia.

Ha ránézünk az American Dream borítójára, a felirat, a vakító nap és a valószínűtlenül kék ég alapján azt hihetnénk, hogy elsősorban a Trump-féle Amerika kritikája vagy valamilyen ironikus ódája következik, ehelyett egy már-már szólólemezesen személyes anyagot kapunk. A zenét azért az LCD Soundsystem teljes eszköztára jellemzi, a krautrockos, elektrofunkos alapok, a repetitív szintik, a lassan építkező struktúrák, a néhol zajos gitárok, de olyan rövidre vágott slágerek most nincsenek, amilyen például a Drunk Girls volt. A nyitó Oh Baby és a lemez egyik tetőpontját szolgáltató American Dream elégikus-himnikus hangneme adja meg a lemeznek az előző három anyagtól nagyban eltérő hangulatát. A Tonite, a nyolcvanas évek bugyogó szintijeinek monotonitásával arról szól, hogy ma mintha minden zene ugyanolyan lenne, közben a Change Yr Mind és a Used To depresszív, indusztriális terepen mozognak. Mindez együtt egész közel kerül Bowie Low-jának miliőjéhez, és tudván, hogy Murphy az utolsó Bowie-lemezeken is közreműködött, a záró Black Screennél nem lehet nem arra gondolni, hogy ez egyfajta búcsú egykori idoljától. Az American Dream egyes dalai ha nem is érik el a korábbi lemezek csúcspontjait, összességében egy sokkal koherensebb műalkotássá állnak össze.
A DVD-n is kiadott búcsúkoncert utólagos rossz íze teljesen nem múlik el, de ha egy LCD Soundsystem kellett ehhez a lemezhez, akkor csak üdvözölni lehet a visszatérést.

DFA – Columbia, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.