Lemez

Lee Bannon: Pattern of Excel

  • - minek -
  • 2015. szeptember 27.

Zene

Lee Bannon a napfényes Kalifornia szülötte, aki sokáig híres hiphopelőadóknak (Big Shug, Inspectah Deck, Joey Bada$$) készített remek bíteket, amelyek tisztes hírnevet hoztak neki – míg ő más dolgokon is törhette a fejét. Az igazi dobás a tavaly év elején a Ninja ­Tune-nál megjelent Alternative/Endings című album volt, ahol kábé Aphex Twin, Squarepusher, Luke Vibert és a korai jungle-isták nyomdokain elevenítette fel az eszeveszett ütemű breakbeatek gyártásának remek szokását – mindezt rendkívüli frissességgel és szellemességgel. Most viszont – saját nevén állítólag utoljára – egy egészen másféle, de nem kevésbé izgalmas áruval jelentkezett: a Patterns of Excel látszólag csillámló témák gyűjteménye, ám a darabok belső dinamikával bíró, kerek egésszé rendeződnek – a d&b/jungle motívumokból viszont szinte nyom sem maradt, a mű sokkal inkább az ambient/drone hagyományt gazdagítja.

A szerző rövid, pár perces etűd­jeivel is figyelemre méltó érzékkel képes megragadni apró hangulatokat, és közben gátlástalanul játszik a kollektív emlékeinkkel: kis poétikus hangképek után látszólag váratlanul kerül elő a kalapból az Aga ­régi Ninja- (és Mo’ Wax-) produk­ciókat idéző „absztrakt” hiphopja, ahonnan Bannon visszatalál a régi, zaklatottabb zenei énjéhez. A nosztalgikus Disneµ Girls, vagy az SDM lehangolt, részeges akkordjai után a Memory 6 mintha egy másik albumot kezdene optimista, reggeli lendülettel, hogy a Towels drone-ban fürdő elmosódottsággal zárja le az egészet – nagyon reméljük, hogy a művész éppen kiteljesedő életművét viszont egyáltalán nem.

Ninja Tune/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.