Lemez

Lee Bannon: Pattern of Excel

  • - minek -
  • 2015. szeptember 27.

Zene

Lee Bannon a napfényes Kalifornia szülötte, aki sokáig híres hiphopelőadóknak (Big Shug, Inspectah Deck, Joey Bada$$) készített remek bíteket, amelyek tisztes hírnevet hoztak neki – míg ő más dolgokon is törhette a fejét. Az igazi dobás a tavaly év elején a Ninja ­Tune-nál megjelent Alternative/Endings című album volt, ahol kábé Aphex Twin, Squarepusher, Luke Vibert és a korai jungle-isták nyomdokain elevenítette fel az eszeveszett ütemű breakbeatek gyártásának remek szokását – mindezt rendkívüli frissességgel és szellemességgel. Most viszont – saját nevén állítólag utoljára – egy egészen másféle, de nem kevésbé izgalmas áruval jelentkezett: a Patterns of Excel látszólag csillámló témák gyűjteménye, ám a darabok belső dinamikával bíró, kerek egésszé rendeződnek – a d&b/jungle motívumokból viszont szinte nyom sem maradt, a mű sokkal inkább az ambient/drone hagyományt gazdagítja.

A szerző rövid, pár perces etűd­jeivel is figyelemre méltó érzékkel képes megragadni apró hangulatokat, és közben gátlástalanul játszik a kollektív emlékeinkkel: kis poétikus hangképek után látszólag váratlanul kerül elő a kalapból az Aga ­régi Ninja- (és Mo’ Wax-) produk­ciókat idéző „absztrakt” hiphopja, ahonnan Bannon visszatalál a régi, zaklatottabb zenei énjéhez. A nosztalgikus Disneµ Girls, vagy az SDM lehangolt, részeges akkordjai után a Memory 6 mintha egy másik albumot kezdene optimista, reggeli lendülettel, hogy a Towels drone-ban fürdő elmosódottsággal zárja le az egészet – nagyon reméljük, hogy a művész éppen kiteljesedő életművét viszont egyáltalán nem.

Ninja Tune/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.