Lemez

Lee Bannon: Pattern of Excel

  • - minek -
  • 2015. szeptember 27.

Zene

Lee Bannon a napfényes Kalifornia szülötte, aki sokáig híres hiphopelőadóknak (Big Shug, Inspectah Deck, Joey Bada$$) készített remek bíteket, amelyek tisztes hírnevet hoztak neki – míg ő más dolgokon is törhette a fejét. Az igazi dobás a tavaly év elején a Ninja ­Tune-nál megjelent Alternative/Endings című album volt, ahol kábé Aphex Twin, Squarepusher, Luke Vibert és a korai jungle-isták nyomdokain elevenítette fel az eszeveszett ütemű breakbeatek gyártásának remek szokását – mindezt rendkívüli frissességgel és szellemességgel. Most viszont – saját nevén állítólag utoljára – egy egészen másféle, de nem kevésbé izgalmas áruval jelentkezett: a Patterns of Excel látszólag csillámló témák gyűjteménye, ám a darabok belső dinamikával bíró, kerek egésszé rendeződnek – a d&b/jungle motívumokból viszont szinte nyom sem maradt, a mű sokkal inkább az ambient/drone hagyományt gazdagítja.

A szerző rövid, pár perces etűd­jeivel is figyelemre méltó érzékkel képes megragadni apró hangulatokat, és közben gátlástalanul játszik a kollektív emlékeinkkel: kis poétikus hangképek után látszólag váratlanul kerül elő a kalapból az Aga ­régi Ninja- (és Mo’ Wax-) produk­ciókat idéző „absztrakt” hiphopja, ahonnan Bannon visszatalál a régi, zaklatottabb zenei énjéhez. A nosztalgikus Disneµ Girls, vagy az SDM lehangolt, részeges akkordjai után a Memory 6 mintha egy másik albumot kezdene optimista, reggeli lendülettel, hogy a Towels drone-ban fürdő elmosódottsággal zárja le az egészet – nagyon reméljük, hogy a művész éppen kiteljesedő életművét viszont egyáltalán nem.

Ninja Tune/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.