Lemez

Lee Bannon: Pattern of Excel

  • - minek -
  • 2015. szeptember 27.

Zene

Lee Bannon a napfényes Kalifornia szülötte, aki sokáig híres hiphopelőadóknak (Big Shug, Inspectah Deck, Joey Bada$$) készített remek bíteket, amelyek tisztes hírnevet hoztak neki – míg ő más dolgokon is törhette a fejét. Az igazi dobás a tavaly év elején a Ninja ­Tune-nál megjelent Alternative/Endings című album volt, ahol kábé Aphex Twin, Squarepusher, Luke Vibert és a korai jungle-isták nyomdokain elevenítette fel az eszeveszett ütemű breakbeatek gyártásának remek szokását – mindezt rendkívüli frissességgel és szellemességgel. Most viszont – saját nevén állítólag utoljára – egy egészen másféle, de nem kevésbé izgalmas áruval jelentkezett: a Patterns of Excel látszólag csillámló témák gyűjteménye, ám a darabok belső dinamikával bíró, kerek egésszé rendeződnek – a d&b/jungle motívumokból viszont szinte nyom sem maradt, a mű sokkal inkább az ambient/drone hagyományt gazdagítja.

A szerző rövid, pár perces etűd­jeivel is figyelemre méltó érzékkel képes megragadni apró hangulatokat, és közben gátlástalanul játszik a kollektív emlékeinkkel: kis poétikus hangképek után látszólag váratlanul kerül elő a kalapból az Aga ­régi Ninja- (és Mo’ Wax-) produk­ciókat idéző „absztrakt” hiphopja, ahonnan Bannon visszatalál a régi, zaklatottabb zenei énjéhez. A nosztalgikus Disneµ Girls, vagy az SDM lehangolt, részeges akkordjai után a Memory 6 mintha egy másik albumot kezdene optimista, reggeli lendülettel, hogy a Towels drone-ban fürdő elmosódottsággal zárja le az egészet – nagyon reméljük, hogy a művész éppen kiteljesedő életművét viszont egyáltalán nem.

Ninja Tune/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.