Lemez

Lee Ranaldo/Jim Jarmusch/Marc Urselli/Balázs Pándi

  • - minek -
  • 2019. szeptember 1.

Zene

Van valami sajátos báj abban, hogy összeáll néhány jeles muzsikus (bár az egyiket inkább filmkészítőként ismerjük), akik még sohasem zenéltek együtt, és gyakorlatilag szabad improvizációként, vágatlanul egy ültő helyükben felvesznek öt, összességében egy egész lemezt kitevő darabot.

Van valami sajátos báj abban, hogy összeáll néhány jeles muzsikus (bár az egyiket inkább filmkészítőként ismerjük), akik még sohasem zenéltek együtt, és gyakorlatilag szabad improvizációként, vágatlanul egy ültő helyükben felvesznek öt, összességében egy egész lemezt kitevő darabot. Az eset érdekességét az (is) adja, hogy egyikük éppen Pándi Balázs, az egyik legkeresettebb, számtalan műfajban aktív hazai dobos, aki zenélt már Merzbow, a Venetian Snares, Otto von Schirach, Thurston Moore vagy éppen Mats Gustafsson oldalán is, és ezúttal is a produkció egyik lelke volt. A négyest Marc Urselli producer-basszusgitáros rántotta össze a közös New York-i stúdiómunkára, közöttük volt a gitáron és miniszintetizátoron alkotó Jim Jarmusch is, de a legnagyobb név kétségtelenül a „másik” ex-Sonic Youth gitáros Lee Ranaldo, aki amúgy figyelemreméltóan sokrétű szólópályafutást mondhat magénak. A találomra vagy tudatosan kiválasztott, feldobott motívumokból kibontakozó zenefolyam látszólag az egymást kiegészítő, sokszor izgalmas textúrájú hangokat keltő gitárok és a gerjesztett-torzított basszus játékából bontakozik ki, amit sok tekintetben éppen Pándi dobolása tagol és tesz izgalmassá az első taktusoktól kezdve. A zene értelmezésében még az óészaki mitológiából vett számcímek (Andvari, Bergelmir, Groa, Gulltopr) sem visznek teljesen tévútra, de a zárószám Haar pontosan azt adja, amit ígér, sűrű, átható, mégis légies futamai olyanok, akár a hideg tenger felett megülő ködpára.

Trost Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.