mi a kotta?

Legkedvesebb Franz

  • mi a kotta
  • 2021. október 27.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/43. hétre

„Klindworth éppen most játszotta el nekem a nagy szonátádat! Kettesben töltöttük a napot; velem vacsorázott, s a vacsora után játszania kellett. Legkedvesebb Franz! Most velem voltál: a szonáta minden fogalmat felülmúlóan szép; nagyszerű, szeretetre méltó, mély és nemes – emelkedett, mint Tenmagad. A legmélyebben megragadott, s egyszerre minden londoni nyomorúság feledve volt. Többet mondani – most, közvetlenül a meghallgatás után, semmit sem tudok, de amit mondok, azzal annyira tele vagyok, amennyire ember csak lehet. Még egyszer: velem voltál! Ah, bárcsak velem lehetnél hamarosan, testben és lélekben, csak így viselhetnénk el szépen az életet!”

1855 áprilisában az épp az angol fővárosban darvadozó Richard Wagner számolt be így levelében Lisztnek, hogy mily fölemelő hatást gyakorolt rá jótevőjének egészen friss h-moll szonátája. Az ugyan korántsem teljességgel kizárt, hogy a zajos lelkesedés mögött meghúzódhatott némi számítás is, ám azért Wagner bizonyosan jobban értékelte e fő- és remekművet, mint a Liszt által előadott szonátán békésen elbóbiskoló Brahms. Vagy mint a kritikuspápa Hanslick, aki még bő negyedszázaddal később is így írt a kompozícióval való koncerttermi találkozásáról: „…először megzavarodtam, azután megdöbbentem, végül ellenállhatatlan derültség tört rám. Aki ezt hallotta, és szépnek találja, azon nem lehet segíteni.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.