mi a kotta?

Legyen rejtvény

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/12. hétre

„Nem lep meg, ha ezt a szimfóniát félreértik, nem értékelik… ilyen már korábban is történt. De határozottan úgy érzem, hogy ez a legjobb és főként a legőszintébb művem az összes közül. Úgy szeretem, ahogy soha nem szerettem egyetlen zenei gyermekemet sem” – mondta Csajkovszkij a VI. szimfóniáról, amelynek testvére, Mogyeszt adta a Patetikus melléknevet. A komponista programot írt hozzá, de csakis önmaga számára: „Legyen rejtvény mindenki számára. Találják ki, ha tudják” – írta, s persze E. M. Forster értelmezte a legszabadabban, aki Maurice című regényének meleg szerelmi szálát illusztrálta a muzsikával. A szimfónia csendes, lassan elhaló zárlata teljesen újszerű volt Csajkovszkij idejében. A premiert maga vezényelte 1893. október 28-án, mindössze nyolc nappal később hunyt el, állítólag kolerában, de ez nem akadályozott meg néhányakat, hogy a nyílt koporsós temetésen a halott arcát csókolgassák.

Csajkovszkij zenéjét a Pannon Filharmonikusok tűzi műsorra a héten. A pécsi együttest a fiatal német-olasz karmester, Nicolò Umberto Foron vezényli, Beethoven Hegedűversenyét pedig az orosz származású brit szólista, Viktoria Mullova adja elő (Müpa, március 21., fél nyolc).

A nagy Bach születésének 340. évfordulóján a régizenében jártas norvég hegedűs, Arvid Engegård vendégszerepel a Concerto Budapest együttesével. Várjon Dénes zongoraversenyt játszik, és felcsendül két darab a Brandenburgi versenyekből (Zeneakadémia, március 21., fél nyolc). Közben barokk fesztivál lesz a Müpában, ahol a Le Poème Harmonique, a franciák megbecsült specialista együttese a 17–18. század alig ismert műveit leli fel a cirkusz és a színház elemeivel tarkítva (Müpa, Fesztivál Színház, március 21. és 23., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.