„Nem lep meg, ha ezt a szimfóniát félreértik, nem értékelik… ilyen már korábban is történt. De határozottan úgy érzem, hogy ez a legjobb és főként a legőszintébb művem az összes közül. Úgy szeretem, ahogy soha nem szerettem egyetlen zenei gyermekemet sem” – mondta Csajkovszkij a VI. szimfóniáról, amelynek testvére, Mogyeszt adta a Patetikus melléknevet. A komponista programot írt hozzá, de csakis önmaga számára: „Legyen rejtvény mindenki számára. Találják ki, ha tudják” – írta, s persze E. M. Forster értelmezte a legszabadabban, aki Maurice című regényének meleg szerelmi szálát illusztrálta a muzsikával. A szimfónia csendes, lassan elhaló zárlata teljesen újszerű volt Csajkovszkij idejében. A premiert maga vezényelte 1893. október 28-án, mindössze nyolc nappal később hunyt el, állítólag kolerában, de ez nem akadályozott meg néhányakat, hogy a nyílt koporsós temetésen a halott arcát csókolgassák.
Csajkovszkij zenéjét a Pannon Filharmonikusok tűzi műsorra a héten. A pécsi együttest a fiatal német-olasz karmester, Nicolò Umberto Foron vezényli, Beethoven Hegedűversenyét pedig az orosz származású brit szólista, Viktoria Mullova adja elő (Müpa, március 21., fél nyolc).
A nagy Bach születésének 340. évfordulóján a régizenében jártas norvég hegedűs, Arvid Engegård vendégszerepel a Concerto Budapest együttesével. Várjon Dénes zongoraversenyt játszik, és felcsendül két darab a Brandenburgi versenyekből (Zeneakadémia, március 21., fél nyolc). Közben barokk fesztivál lesz a Müpában, ahol a Le Poème Harmonique, a franciák megbecsült specialista együttese a 17–18. század alig ismert műveit leli fel a cirkusz és a színház elemeivel tarkítva (Müpa, Fesztivál Színház, március 21. és 23., hét óra).
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!