Visszhang: lemez

Panda Bear: Sinister Grift

Visszhang

Két éve járt először Panda Bear (Noah Benjamin Lennox) Budapesten, akkor Sonic Boommal közös nagylemezüket mutatták be a Magyar Zene Házában.

A kifejezetten jó visszhangot kapó Reset című album erősen az ötvenes–hatvanas évek zenéjéből táplálkozott, készítése közben korabeli hangmintákat is felhasználtak az alkotók. A jó ideje Portugáliában élő Panda Bear azóta sem unatkozott, kiadott egy anyagot legismertebb formációjával, a kísérleti popzenét csúcsra járató Animal Collective-vel, és közben nekiállt a nyolcadik szólólemezének is. A kiindulópont ezúttal is a nosztalgia újraértelmezése volt.

Az Animal Collective-os társakkal kalákában készült Sinister Grift valahol a Reset folytatásának is tekinthető: az első néhány dalt le­uralják a Beach Boys-os vokálharmóniák, az enyhén reggae-s hangulatok, és az első blikkre hagyományosnak tűnő, de valójában jóval rafináltabb, széteffektelt hangszerelések. Aztán az album a közepe után olyasfajta váratlan fordulatot vesz, mint az 1998-as Pleasantville című film második fele. A kellemesnek tűnő, önfeledt időutazás egyre sötétebb tónusú lesz, a Sinister Grift utolsó számaiban a tempó és a lüktetés szinte teljesen eltűnik, és aztán csak a záró, Cindy Lee-vel közösen jegyzett Defense-ben tér vissza. Az egymástól erősen elkülönülő A és B oldal viszont szerencsére nem dolgozik egymás ellen, így a Sinister Grift magabiztosan kalauzolja végig a hallgatót Panda Bear tengerparti homokkal, szirupos dallamokkal és kozmikus melankóliával teli világán.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.