Koncert

Lélektani határ

Guns N’ Roses

Zene

Az ember megszab egy lélektani határt, hogy mekkora összeget áldoz koncertjegyre, főleg ha az eseményt a határainkon túl rendezik.

A félig-meddig ismét régi felállásában turnézó Guns N’ Roses bécsi koncertjére még e bizonyos határon belül értékesítették a jegye­ket, bár ilyenkor is az a minimum, hogy e nem kevés pénzért profi legyen a produkció. Nos, nem volt az, bár most nem a közönség idegei­vel amúgy szívesen ugrókötelező Axl Rose volt a hunyó, hanem a hangmérnökei bakiztak.

Az Ernst Happel Stadion bevált koncerthelyszín. Soha nem volt egy akusztikai csoda, de azért korrektül szólnak benne a koncertek. Ám ezen az esős estén semmi nem stimmelt a keverőpultból kijövő hangokkal, pedig a zenészek láthatóan mindent megtettek azért, hogy megdolgozzanak a bérükért. A mostani látványos összeborulásból kimaradtak a régi dobosok, Steven Adler és Matt Sorum, a korábban a Psychedelic Fursben is megforduló Frank Ferrer helyettesít, billentyűkön itt van a már a Use Your Illusion albumon is közreműködő Dizzy Reed. Izzy Stradlin helyett Richard Fortus a gitáros, aki külsőre is hasonlít az elődjére – párszor még szólózni is engedik a „nagyok”, és mindenképpen indokolt a jelenléte –, viszont az idétlen frizurás szintis csaj, Melissa Reese szerepeltetését nehezen értjük.

De a lényeget az őstagok jelentik! Slash továbbra is bombaformában gitározik, külsőre annyit változott 1993-hoz képest, hogy fura módon egyszerre lett izmosabb és kövérebb. Az újjászületése óta küzdősportoló, néha még bringaversenyeken is induló Duff McKagan basszusgitáros az este legőszintébb és legszimpatikusabb résztvevője, de ami ennél is jobb: Axl Rose-zal sincs semmi baj. Pár évvel ezelőtti önmagához képest fizikailag is kezd formába lendülni, a hangja is jobban bírja a strapát, bár az tény, hogy időnként a magasakat fura vernyogással blöfföli el.

Érdekes módon a szettlista negyede feldolgozás, de nemcsak a megszokott covereket (Live and Let Die, Knockin’ on Heaven’s Door) tolják, hanem The Who-t (The Seeker) Misfitst (Attitude), Pink Floydot (Wish You were Here) még a Keresztapa szerelmes témája is előkerül, de az est legjobb nem saját számának a pazarul előadott Black Hole Sun bizonyul. Sajnos eljátszanak három dalt a Chinese Democracyről is (Axl valószínűleg ezt belefoglaltatta a szerződésbe), de egy közel háromórás koncerten ezt is meg lehet bocsátani. Legnagyobbat persze most az Appetite for Destruction klasszikusai szólnak, de örömteli, hogy a Use Your Illusionről is a legjobb számokat választották ki – e sorok írója leginkább az Estrangednek és a Comának örült –, de még az übergiccses November Rain is működött.

A zárószám mi más lenne, mint a Paradise City, ami után már tényleg csak a Paradise Cityt lehetne még egyszer eljátszani, és amit a förtelmes hangzás ellenére is végigtombol az osztrák közönség. Pontosabban osztrák–magyar, mert számításaink szerint a stadionban minden harmadik néző a honfitársunk volt. Persze az is lehet, hogy alábecsültük számukat, ugyanis hazafelé a benzinkúton csak az ott dolgozók nem viseltek Guns N’ Roses pólót.

Bécs, Ernst Happel Stadion, július 10.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.