Lemez -József Balog - Gershwin: Rhapsody in Blue

  • - csk -
  • 2017. december 16.

Zene

Akik hosszabb ideje figyelik Balog József játékát, tapasztalhatták, hogy az idén harmincnyolc éves zongoraművész az utóbbi években technikai és művészi értelemben egyaránt kiteljesedett. Nemcsak az általa vállalt pianisztikus feladatok egyre nagyobbak (kitűnő felvételt készített például Liszt Tizenkét transzcendens etűdjéből), de zeneisége is egyre mélyül, gazdagodik: ezt jelzi Bartók- vagy éppen Beethoven-játéka. Kiváló ka-maramuzsikus, aki a legkülönfélébb művészekkel megtalálja a hangot – hangszerre és korosztályra való tekintet nélkül –, és az általa meghódított stílusterületek és műfajok skálája is folyvást bővül. Egy éve, 2016. szeptember 28-án, a Zeneakadémia nagytermében adott szólóestjén Beethoven, Schumann, Debussy és Ravel után egy csokor Gershwin-darabot játszott, Earl Wild boszorkányosan nehéz feldolgozásában. Ez a hangverseny volt az előzménye annak a lemeznek, amelyet most a kezünkben tartunk.

A Hungaroton ugyanis nemrég egyórányi, hézagpótló válogatást jelentetett meg Gershwin zongoraműveiből – Balog játékával. A megszólaló darabok reprezentatívak és sok oldalról villantanak fényt a zeneszerzői portréra, hiszen hallunk slágereket zongoraváltozatban, meg­szólalnak Gershwin prelűdjei, amelyeket Bach, Chopin és Debussy bűvöletében írt, szerepel a válogatásban ragtime, Porgy és Bess-részlet, és a Rhapsody in Blue szerzői szólózongora-változata – nem beszélve arról a Hét etűdről, Earl Wild bravúros feldolgozásáról, amelyet már a tavalyi, zeneakadémiai koncerten is hallhattunk. Balog pazar virtuozitással és könnyedén, elegánsan és színgazdagon játszik. Előadásmódjában ott a klasszikus muzsikus kultúrája és iskolázottsága, de egy pillanatra sem felejti el, hogy ez oldott hangvételű, szórakoztatni vágyó amerikai könnyűzene, amelyet laza vagánysággal, fűszeres illatokkal és könnyű mámorban kell előadni.

Hungaroton, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.