Lemez -József Balog - Gershwin: Rhapsody in Blue

  • - csk -
  • 2017. december 16.

Zene

Akik hosszabb ideje figyelik Balog József játékát, tapasztalhatták, hogy az idén harmincnyolc éves zongoraművész az utóbbi években technikai és művészi értelemben egyaránt kiteljesedett. Nemcsak az általa vállalt pianisztikus feladatok egyre nagyobbak (kitűnő felvételt készített például Liszt Tizenkét transzcendens etűdjéből), de zeneisége is egyre mélyül, gazdagodik: ezt jelzi Bartók- vagy éppen Beethoven-játéka. Kiváló ka-maramuzsikus, aki a legkülönfélébb művészekkel megtalálja a hangot – hangszerre és korosztályra való tekintet nélkül –, és az általa meghódított stílusterületek és műfajok skálája is folyvást bővül. Egy éve, 2016. szeptember 28-án, a Zeneakadémia nagytermében adott szólóestjén Beethoven, Schumann, Debussy és Ravel után egy csokor Gershwin-darabot játszott, Earl Wild boszorkányosan nehéz feldolgozásában. Ez a hangverseny volt az előzménye annak a lemeznek, amelyet most a kezünkben tartunk.

A Hungaroton ugyanis nemrég egyórányi, hézagpótló válogatást jelentetett meg Gershwin zongoraműveiből – Balog játékával. A megszólaló darabok reprezentatívak és sok oldalról villantanak fényt a zeneszerzői portréra, hiszen hallunk slágereket zongoraváltozatban, meg­szólalnak Gershwin prelűdjei, amelyeket Bach, Chopin és Debussy bűvöletében írt, szerepel a válogatásban ragtime, Porgy és Bess-részlet, és a Rhapsody in Blue szerzői szólózongora-változata – nem beszélve arról a Hét etűdről, Earl Wild bravúros feldolgozásáról, amelyet már a tavalyi, zeneakadémiai koncerten is hallhattunk. Balog pazar virtuozitással és könnyedén, elegánsan és színgazdagon játszik. Előadásmódjában ott a klasszikus muzsikus kultúrája és iskolázottsága, de egy pillanatra sem felejti el, hogy ez oldott hangvételű, szórakoztatni vágyó amerikai könnyűzene, amelyet laza vagánysággal, fűszeres illatokkal és könnyű mámorban kell előadni.

Hungaroton, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.