Lemez -József Balog - Gershwin: Rhapsody in Blue

  • - csk -
  • 2017. december 16.

Zene

Akik hosszabb ideje figyelik Balog József játékát, tapasztalhatták, hogy az idén harmincnyolc éves zongoraművész az utóbbi években technikai és művészi értelemben egyaránt kiteljesedett. Nemcsak az általa vállalt pianisztikus feladatok egyre nagyobbak (kitűnő felvételt készített például Liszt Tizenkét transzcendens etűdjéből), de zeneisége is egyre mélyül, gazdagodik: ezt jelzi Bartók- vagy éppen Beethoven-játéka. Kiváló ka-maramuzsikus, aki a legkülönfélébb művészekkel megtalálja a hangot – hangszerre és korosztályra való tekintet nélkül –, és az általa meghódított stílusterületek és műfajok skálája is folyvást bővül. Egy éve, 2016. szeptember 28-án, a Zeneakadémia nagytermében adott szólóestjén Beethoven, Schumann, Debussy és Ravel után egy csokor Gershwin-darabot játszott, Earl Wild boszorkányosan nehéz feldolgozásában. Ez a hangverseny volt az előzménye annak a lemeznek, amelyet most a kezünkben tartunk.

A Hungaroton ugyanis nemrég egyórányi, hézagpótló válogatást jelentetett meg Gershwin zongoraműveiből – Balog játékával. A megszólaló darabok reprezentatívak és sok oldalról villantanak fényt a zeneszerzői portréra, hiszen hallunk slágereket zongoraváltozatban, meg­szólalnak Gershwin prelűdjei, amelyeket Bach, Chopin és Debussy bűvöletében írt, szerepel a válogatásban ragtime, Porgy és Bess-részlet, és a Rhapsody in Blue szerzői szólózongora-változata – nem beszélve arról a Hét etűdről, Earl Wild bravúros feldolgozásáról, amelyet már a tavalyi, zeneakadémiai koncerten is hallhattunk. Balog pazar virtuozitással és könnyedén, elegánsan és színgazdagon játszik. Előadásmódjában ott a klasszikus muzsikus kultúrája és iskolázottsága, de egy pillanatra sem felejti el, hogy ez oldott hangvételű, szórakoztatni vágyó amerikai könnyűzene, amelyet laza vagánysággal, fűszeres illatokkal és könnyű mámorban kell előadni.

Hungaroton, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.