Lemez

Amadou & Mariam: Welcome To Mali

  • m. l. t.
  • 2009. január 15.

Zene

A kilencvenes évek végén, amikor ez a vak házaspár befutott Párizsban a bamakói vakok intézetébõl útnak indulva - majd Malit, Burkina Fasót és Elefántcsontpartot bejárva -, nagyjából huszonöt évnyi próbálkozáson volt túl. Megjelentettek néhány kazettát, és játszottak, ahol lehetett - ennyi. Mégsem fáradtak, keseredtek bele, sõt éppen azzal tûntek ki, hogy a mali bluesnak mennyire sodró és feldobott változata az övék.

Mintha egy, a lehetõ legderekasabb értelemben vett vendéglátós bandát hallanánk, amely a kedvenc befolyásainak engedve maradéktalanul kiszolgálja táncos kedvû közönségét. Jól hallhatóan a hetvenes éveken szocializálódott ez a muzsika, fõleg a rhythm & bluesban meg a rockban, némi latin, továbbá mali színezettel, gitárokkal, orgonával, dobbal. Amadou kiváló gitáros (ne feledjük, korábban a Salif Keitával fémjelzett Les Ambassadeurs du Motelben játszott), és mindkettõjüknek igen klassz a hangja, szóval nagyon ideje volt már, hogy a méltó helyükre kerüljenek ebben a bizniszben.

2003-ban, amikor felléptek a Sziget Fesztiválon, még nem számítottak "szupersztárnak", de azóta sok víz lefolyt a Nigeren és a Szajnán. Elõbb - a 2005-ös Dimanche a Bamako albumon - Manu Chao, majd tavalyelõtt a blurös Damon Albarn tolta a szekerüket, komoly PR-értékkel. De mindez most ne érdekeljen minket. Ami a lényeg: a Welcome To Malival Amadouék legragyogóbb dobása könyvelhetõ el, mely simán hozza a bevált receptet, de a mélyén megvillant valami extrát is a villanygitárok közé simuló õsi húros mali hangszerekkel.

Because/Warner, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.