Lemez

Amadou & Mariam: Welcome To Mali

  • m. l. t.
  • 2009. január 15.

Zene

A kilencvenes évek végén, amikor ez a vak házaspár befutott Párizsban a bamakói vakok intézetébõl útnak indulva - majd Malit, Burkina Fasót és Elefántcsontpartot bejárva -, nagyjából huszonöt évnyi próbálkozáson volt túl. Megjelentettek néhány kazettát, és játszottak, ahol lehetett - ennyi. Mégsem fáradtak, keseredtek bele, sõt éppen azzal tûntek ki, hogy a mali bluesnak mennyire sodró és feldobott változata az övék.

Mintha egy, a lehetõ legderekasabb értelemben vett vendéglátós bandát hallanánk, amely a kedvenc befolyásainak engedve maradéktalanul kiszolgálja táncos kedvû közönségét. Jól hallhatóan a hetvenes éveken szocializálódott ez a muzsika, fõleg a rhythm & bluesban meg a rockban, némi latin, továbbá mali színezettel, gitárokkal, orgonával, dobbal. Amadou kiváló gitáros (ne feledjük, korábban a Salif Keitával fémjelzett Les Ambassadeurs du Motelben játszott), és mindkettõjüknek igen klassz a hangja, szóval nagyon ideje volt már, hogy a méltó helyükre kerüljenek ebben a bizniszben.

2003-ban, amikor felléptek a Sziget Fesztiválon, még nem számítottak "szupersztárnak", de azóta sok víz lefolyt a Nigeren és a Szajnán. Elõbb - a 2005-ös Dimanche a Bamako albumon - Manu Chao, majd tavalyelõtt a blurös Damon Albarn tolta a szekerüket, komoly PR-értékkel. De mindez most ne érdekeljen minket. Ami a lényeg: a Welcome To Malival Amadouék legragyogóbb dobása könyvelhetõ el, mely simán hozza a bevált receptet, de a mélyén megvillant valami extrát is a villanygitárok közé simuló õsi húros mali hangszerekkel.

Because/Warner, 2008

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.