Lemez - Biztonsági játék - The Dillinger Escape Plan: Option Paralysis

  • - vincze -
  • 2010. április 15.

Zene

A Dillinger Escape Plan nem tudja, mit csináljon. Erre egyfelől a három évvel ezelőtti bizonytalan, csapongó Ire Works, másrészt az utána történő kiadóváltás utalhatott a közelmúltban. Az Option Paralysis pedig továbbra sem válaszolja meg egyértelműen a kérdést, hogy van-e keresnivalója a zenekarnak még a zenei életben, túl azon, hogy az esetleges feloszlás esetén nyilván óriási veszteség érné a színteret, hiszen arról, hogy a DEP a legveszélyesebb koncertzenekarok képzeletbeli toplistáján minimum dobogós helyezést kapna, a magyar közönség is meggyőződött két éve, amikor darabokra szedték - és ezt tessék nyugodtan szó szerint érteni - az A38-at.

A Dillinger Escape Plan nem tudja, mit csináljon. Erre egyfelől a három évvel ezelőtti bizonytalan, csapongó Ire Works, másrészt az utána történő kiadóváltás utalhatott a közelmúltban. Az Option Paralysis pedig továbbra sem válaszolja meg egyértelműen a kérdést, hogy van-e keresnivalója a zenekarnak még a zenei életben, túl azon, hogy az esetleges feloszlás esetén nyilván óriási veszteség érné a színteret, hiszen arról, hogy a DEP a legveszélyesebb koncertzenekarok képzeletbeli toplistáján minimum dobogós helyezést kapna, a magyar közönség is meggyőződött két éve, amikor darabokra szedték - és ezt tessék nyugodtan szó szerint érteni - az A38-at.

Az Option Paralysis a két korszakra osztható DEP-történet (az egyik a Dimitri Minakakis énekes fémjelezte, zabolátla éra, a másik a már Greg Puciatóval készült, higgadtabb, dallamorientáltabb lemezeké) vízválasztója lehet. Az első puciatós lemezt, a Miss Machine-t megjelenése óta könnyes szemmel emlegetik a rajongók, az Ire Works viszont úgy próbálta feszegetni a Dillinger szűkre szabott mathcore-ketrecét, hogy a próbálkozások vagy nagyon gyenge dalokban manifesztálódtak, vagy eléggé öncélúak voltak ahhoz, hogy élvezhetetlenné tegyék az anyagot. Az Option Paralysis pedig pont olyan, mintha elhagyták volna a rosszul elsült kísérletezgetést, és elkészítették volna a Miss Machine szinte egyenes folytatását. Ez az első olyan Dillinger-lemez, ahol az ember nem kap a fejéhez két-három dalonként valami teljesen szokatlan húzásnál - pedig egy ilyen csapattól nem feltétlenül azt várná az ember, hogy ramonesi következetességgel tarson ki az egyszer jól kitalált toposzok mellett.

Feltűnik az is, hogy Greg Puciato gyakorlatilag kimerítette a hangjában lévő lehetőségeket: a rikácsolása még mindig a régi, az egyébként kiválóan abszolvált dallamos témák megalkotása terén viszont nem jeleskedik - többször visszaköszön a Miss Machine és az Ire Works egy-egy refrénje. Ezt, és a helyben járást leszámítva különösebb gond nincs az Option Paralysisszel. A legjobban persze még mindig mészárolni tudnak: a kettes Good Neighbor, amiben se énekdallamok, se zongorás leállások nincsenek, az anyag legjobbja, még akkor is, ha erősen emlékeztet a Miss Machine Panasonic Youth-ára, de a lemez végére biggyesztett lassulós kettős (amely hangulatát tekintve hasonló, mint a legutóbbi Converge anyag zárása) szintén kiváló, akárcsak a másik kétperces őrjöngés, a Crystal Morning. Az pedig, hogy a Dillinger mit lép majd, úgyis kiderül - de még mindig jobban jár a közönség, ha készítenek öt Miss Machine-klónt ahelyett, hogy - lásd a Mastodon példáját - elhiggyék magukról, hogy komoly művészek, és nekiálljanak nagy igényű, de unalmas anyagokat készíteni.

Party Smasher/Season Of Mist, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.