Lemez - Biztonsági játék - The Dillinger Escape Plan: Option Paralysis

  • - vincze -
  • 2010. április 15.

Zene

A Dillinger Escape Plan nem tudja, mit csináljon. Erre egyfelől a három évvel ezelőtti bizonytalan, csapongó Ire Works, másrészt az utána történő kiadóváltás utalhatott a közelmúltban. Az Option Paralysis pedig továbbra sem válaszolja meg egyértelműen a kérdést, hogy van-e keresnivalója a zenekarnak még a zenei életben, túl azon, hogy az esetleges feloszlás esetén nyilván óriási veszteség érné a színteret, hiszen arról, hogy a DEP a legveszélyesebb koncertzenekarok képzeletbeli toplistáján minimum dobogós helyezést kapna, a magyar közönség is meggyőződött két éve, amikor darabokra szedték - és ezt tessék nyugodtan szó szerint érteni - az A38-at.

A Dillinger Escape Plan nem tudja, mit csináljon. Erre egyfelől a három évvel ezelőtti bizonytalan, csapongó Ire Works, másrészt az utána történő kiadóváltás utalhatott a közelmúltban. Az Option Paralysis pedig továbbra sem válaszolja meg egyértelműen a kérdést, hogy van-e keresnivalója a zenekarnak még a zenei életben, túl azon, hogy az esetleges feloszlás esetén nyilván óriási veszteség érné a színteret, hiszen arról, hogy a DEP a legveszélyesebb koncertzenekarok képzeletbeli toplistáján minimum dobogós helyezést kapna, a magyar közönség is meggyőződött két éve, amikor darabokra szedték - és ezt tessék nyugodtan szó szerint érteni - az A38-at.

Az Option Paralysis a két korszakra osztható DEP-történet (az egyik a Dimitri Minakakis énekes fémjelezte, zabolátla éra, a másik a már Greg Puciatóval készült, higgadtabb, dallamorientáltabb lemezeké) vízválasztója lehet. Az első puciatós lemezt, a Miss Machine-t megjelenése óta könnyes szemmel emlegetik a rajongók, az Ire Works viszont úgy próbálta feszegetni a Dillinger szűkre szabott mathcore-ketrecét, hogy a próbálkozások vagy nagyon gyenge dalokban manifesztálódtak, vagy eléggé öncélúak voltak ahhoz, hogy élvezhetetlenné tegyék az anyagot. Az Option Paralysis pedig pont olyan, mintha elhagyták volna a rosszul elsült kísérletezgetést, és elkészítették volna a Miss Machine szinte egyenes folytatását. Ez az első olyan Dillinger-lemez, ahol az ember nem kap a fejéhez két-három dalonként valami teljesen szokatlan húzásnál - pedig egy ilyen csapattól nem feltétlenül azt várná az ember, hogy ramonesi következetességgel tarson ki az egyszer jól kitalált toposzok mellett.

Feltűnik az is, hogy Greg Puciato gyakorlatilag kimerítette a hangjában lévő lehetőségeket: a rikácsolása még mindig a régi, az egyébként kiválóan abszolvált dallamos témák megalkotása terén viszont nem jeleskedik - többször visszaköszön a Miss Machine és az Ire Works egy-egy refrénje. Ezt, és a helyben járást leszámítva különösebb gond nincs az Option Paralysisszel. A legjobban persze még mindig mészárolni tudnak: a kettes Good Neighbor, amiben se énekdallamok, se zongorás leállások nincsenek, az anyag legjobbja, még akkor is, ha erősen emlékeztet a Miss Machine Panasonic Youth-ára, de a lemez végére biggyesztett lassulós kettős (amely hangulatát tekintve hasonló, mint a legutóbbi Converge anyag zárása) szintén kiváló, akárcsak a másik kétperces őrjöngés, a Crystal Morning. Az pedig, hogy a Dillinger mit lép majd, úgyis kiderül - de még mindig jobban jár a közönség, ha készítenek öt Miss Machine-klónt ahelyett, hogy - lásd a Mastodon példáját - elhiggyék magukról, hogy komoly művészek, és nekiálljanak nagy igényű, de unalmas anyagokat készíteni.

Party Smasher/Season Of Mist, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”