Lemez - Biztonsági játék - The Dillinger Escape Plan: Option Paralysis

  • - vincze -
  • 2010. április 15.

Zene

A Dillinger Escape Plan nem tudja, mit csináljon. Erre egyfelől a három évvel ezelőtti bizonytalan, csapongó Ire Works, másrészt az utána történő kiadóváltás utalhatott a közelmúltban. Az Option Paralysis pedig továbbra sem válaszolja meg egyértelműen a kérdést, hogy van-e keresnivalója a zenekarnak még a zenei életben, túl azon, hogy az esetleges feloszlás esetén nyilván óriási veszteség érné a színteret, hiszen arról, hogy a DEP a legveszélyesebb koncertzenekarok képzeletbeli toplistáján minimum dobogós helyezést kapna, a magyar közönség is meggyőződött két éve, amikor darabokra szedték - és ezt tessék nyugodtan szó szerint érteni - az A38-at.

A Dillinger Escape Plan nem tudja, mit csináljon. Erre egyfelől a három évvel ezelőtti bizonytalan, csapongó Ire Works, másrészt az utána történő kiadóváltás utalhatott a közelmúltban. Az Option Paralysis pedig továbbra sem válaszolja meg egyértelműen a kérdést, hogy van-e keresnivalója a zenekarnak még a zenei életben, túl azon, hogy az esetleges feloszlás esetén nyilván óriási veszteség érné a színteret, hiszen arról, hogy a DEP a legveszélyesebb koncertzenekarok képzeletbeli toplistáján minimum dobogós helyezést kapna, a magyar közönség is meggyőződött két éve, amikor darabokra szedték - és ezt tessék nyugodtan szó szerint érteni - az A38-at.

Az Option Paralysis a két korszakra osztható DEP-történet (az egyik a Dimitri Minakakis énekes fémjelezte, zabolátla éra, a másik a már Greg Puciatóval készült, higgadtabb, dallamorientáltabb lemezeké) vízválasztója lehet. Az első puciatós lemezt, a Miss Machine-t megjelenése óta könnyes szemmel emlegetik a rajongók, az Ire Works viszont úgy próbálta feszegetni a Dillinger szűkre szabott mathcore-ketrecét, hogy a próbálkozások vagy nagyon gyenge dalokban manifesztálódtak, vagy eléggé öncélúak voltak ahhoz, hogy élvezhetetlenné tegyék az anyagot. Az Option Paralysis pedig pont olyan, mintha elhagyták volna a rosszul elsült kísérletezgetést, és elkészítették volna a Miss Machine szinte egyenes folytatását. Ez az első olyan Dillinger-lemez, ahol az ember nem kap a fejéhez két-három dalonként valami teljesen szokatlan húzásnál - pedig egy ilyen csapattól nem feltétlenül azt várná az ember, hogy ramonesi következetességgel tarson ki az egyszer jól kitalált toposzok mellett.

Feltűnik az is, hogy Greg Puciato gyakorlatilag kimerítette a hangjában lévő lehetőségeket: a rikácsolása még mindig a régi, az egyébként kiválóan abszolvált dallamos témák megalkotása terén viszont nem jeleskedik - többször visszaköszön a Miss Machine és az Ire Works egy-egy refrénje. Ezt, és a helyben járást leszámítva különösebb gond nincs az Option Paralysisszel. A legjobban persze még mindig mészárolni tudnak: a kettes Good Neighbor, amiben se énekdallamok, se zongorás leállások nincsenek, az anyag legjobbja, még akkor is, ha erősen emlékeztet a Miss Machine Panasonic Youth-ára, de a lemez végére biggyesztett lassulós kettős (amely hangulatát tekintve hasonló, mint a legutóbbi Converge anyag zárása) szintén kiváló, akárcsak a másik kétperces őrjöngés, a Crystal Morning. Az pedig, hogy a Dillinger mit lép majd, úgyis kiderül - de még mindig jobban jár a közönség, ha készítenek öt Miss Machine-klónt ahelyett, hogy - lásd a Mastodon példáját - elhiggyék magukról, hogy komoly művészek, és nekiálljanak nagy igényű, de unalmas anyagokat készíteni.

Party Smasher/Season Of Mist, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.