lemez - BLITZEN TRAPPER: AMERICAN GOLDWING

  • Nagy V. Gergõ
  • 2011. szeptember 29.

Zene

Bizsergetően militáns hangzású neve dacára a portlandi Blitzen Trapper afféle kedvesen szétszórt folk-rockban utazik, amely megannyi egyéb forrásvidék alkalmi gondozása mellett legkivált a 70-es évek szakállas folkistáinak patinás örökségét ápolja, valamint a 90-es dekád zajba mártott indie-rockjának fésületlen szellemét. Illetve újabban inkább az előbbit, mert a néhány éve a Sub Pophoz szerződött banda érésével párhuzamban egyre inkább felfedezte magának az amerikai rock hőskorszakának klasszikusait Dylantől a CSNY-on át a Grateful Deadig.
Bizsergetõen militáns hangzású neve dacára a portlandi Blitzen Trapper afféle kedvesen szétszórt folk-rockban utazik, amely megannyi egyéb forrásvidék alkalmi gondozása mellett legkivált a 70-es évek szakállas folkistáinak patinás örökségét ápolja, valamint a 90-es dekád zajba mártott indie-rockjának fésületlen szellemét. Illetve újabban inkább az elõbbit, mert a néhány éve a Sub Pophoz szerzõdött banda érésével párhuzamban egyre inkább felfedezte magának az amerikai rock hõskorszakának klasszikusait Dylantõl a CSNY-on át a Grateful Deadig. Aminek fényében nem különösebben megrázó fordulat, hogy Eric Earley zenekara a hatodik sorlemezen már teljes mellszélességgel átadta magát a vonatkozó évtized iránti nosztalgiának. A korai anyagok hebrencsen játékos hangfekvése végképp a múlté, az érdes hangzást régiessé koszolt, egyúttal elegáns és gazdag hangkép váltotta föl, az egykori vadulások pedig a mûfaji kereteket soha el nem hagyó szolid rockolásokká szelídültek - szóval az American Goldwing egészében úgy fest, mint egy virtigli folk/country-rock lemez a hetvenes évek elejérõl. Annak mondjuk nem is rossz, helyén van minden a Neil Young-os steel gitároktól a háttérben kalandozó bárzongorán át az itt-ott beköszönõ bendzsóig, a szövegeket pedig valósággal ellepi az országúti por és a kóborló elbeszélõ sûrû magánya. Csak valahogy a dalokból hiányzik a kraft. Korábban a BT inkább játszott a sémákkal, most viszont szimplán lubickol bennük - ilyenformán a legújabb anyag aligha több, mint a Dylanek és Youngok elõtti tengermély, ámde annál feledhetõbb fõhajtás.

Sub Pop, 2011

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."