lemez - CIRCLESQUARE: SONGS ABOUT DANCING AND DRUGS

  • - minek -
  • 2009. január 29.

Zene

Jeremy Shaw, egykor vancouveri, mostanában leginkább berlini illetőségű alkotó lassan tíz éve készíti sajátos, összetéveszthetetlen, markánsan egyedi hangkollázsait. Akusztikus zajok, elektronikus ritmusok és saját énekhangja vegyítéséből készít hol hipnotikusan belassult, hol meg monotonul ütemes szerzeményeket, ezekhez számos remek klip is készült - külön ajánljuk a Non-Revival Alarm vagy a Sub-Reminisce videóit, mindkettő egy Bienvenido Cruz nevű vizuális alkotó munkája.
Jeremy Shaw, egykor vancouveri, mostanában leginkább berlini illetõségû alkotó lassan tíz éve készíti sajátos, összetéveszthetetlen, markánsan egyedi hangkollázsait. Akusztikus zajok, elektronikus ritmusok és saját énekhangja vegyítésébõl készít hol hipnotikusan belassult, hol meg monotonul ütemes szerzeményeket, ezekhez számos remek klip is készült - külön ajánljuk a Non-Revival Alarm vagy a Sub-Reminisce videóit, mindkettõ egy Bienvenido Cruz nevû vizuális alkotó munkája. Shaw jó ideig az Output kiadónál adta ki dolgait, ám miután régi zenei partnere beleállt a földbe, gyorsan átszerzõdött a !K7-hez, és elkészített egy még a korábbiaknál is ellenállhatatlanabb lemezt, melynek címét bevallottan Shaw elõadói példaképeinek (Leonard Cohen, Talking Heads, Big Black) legendás, hasonló nyelvi logikájú albumtitulusai inspirálták. Az új zeneanyag elkészítésében aktívan részt vett két, az élõ fellépések alkalmából közremûködõ muzsikus (a dobos Dale Butterfield és a gitáros Trevor Larson), a hangzás ennek megfelelõen némileg organikusabb lett a szokásosnál. Shaw minden melankólián túlmutató, sajátosan egykedvû orgánuma néha már-már optimizmust sugároz, a dalok jó része pedig, ha táncra nem is (a Dancers és a Ten To One is csak majdnem), legalább némi ringatózásra késztetheti a befogadót. A záró All Live But The Ending rendre ugyanazon sorra visszaugró, 13 perces katatóniája pedig valósággal magába szippantja a hallgatót - a legjobb (s legbombasztikusabb) minimáltechnó-számok logikája szerint fokozatosan, rétegrõl rétegre bõvülõ kompozíció fogva tart, s csak nehezen enged ki a rabságból.

!K7/Neon Music, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.