Lemez - Csukott szemmel - The Flaming Lips: Embryonic

  • Kovács Marcell
  • 2009. november 5.

Zene

A veszedelmes hangzást rebesgető híreknek és az előzetesen közzétett bizarr borítóképnek köszönhetően a Flaming Lips új lemeze az idei év talán legnagyobb izgalommal várt albuma. Illetve annak mondtuk volna korábban, amikor még voltak nagy izgalommal várt albumok. Manapság, amikor rockzenének nevezett mániánk teljességgel elveszíteni látszik jelentőségét, és a lemezpiaci pangásra a zeneipar csak fásult közönnyel reagál, nincs már izgalom sem. Nincsenek új divatok, nincsenek ezekre válaszoló ellendivatok, nincsenek nagy slágerek, nincsenek új sztárok - az ügy, amiért hajdan háborúk törtek ki, ártalmatlan kisközösségi időtöltéssé változott. Blogok köré szerveződött minitrendeknek hódolunk, lubickolunk a szabad zene világában, de máris visszasírjuk a sokat cikizett rocksztárokat a pökhendi nyilatkozataikkal és a flancos magánrepülőgépeikkel együtt. Mert ki fog nekünk tíz év múlva arénákban játszani? Csak a Rolling Stones.

Az Embryonic ennek az új kornak a lenyomata. A lemezkiadói érdektelenség zamatos gyümölcse, egy minden elvárásra fittyet hányó, pimasz, szabad szellemű rocklemez. Hetvenperces önjáró zenei monstrum. Csattog, dohog, zakatol. Lefejel, kilapít és bedarál. Meghökkentő produkció, még ha a Flaming Lipset ismerve nem is szokatlan az efféle vadulás. A többszörös Grammy-díjas oklahomai alternatívok ugyan utolsó lemezeik nagy ívű melódiáival és csilingelő hangszerelésével vívtak ki maguknak széles körű elismerést, de legnagyobb erényük mindig is vakmerő kísérletező kedvükben rejlett, az új hangzások után kutató fáradhatatlan igyekezetben. Hogy időről időre képesek behunyt szemmel, vigyorogva fejest ugrani a sötétbe, mit sem törődve a következményekkel. Wayne Coyne énekes és első számú segítőtársa, a zenei zseni Steven Drozd a korai lemezek Butthole Surfers ihlette, fortyogó zajrockjából így tudta létrehozni a csak rájuk jellemző megszólalást. Különös, dobközpontú gitárzenéjükben egy szappanbuborék szivárványos színeihez hasonlóan folynak össze a Pink Floyd precíz dalszerkezetei Daniel Johnston héliumos gyerekdalaival és John Bonham pörölycsapásszerű dobolásával. Van érzékük a szokatlanhoz: adtak már rendhagyó koncertet parkolóházban, negyven autómagnó közreműködésével, klasszikus Zaireeka lemezük négy, egyszerre lejátszandó cd-ből áll, és szenteltek egy albumot a Boredoms egyik lány tagja rózsaszín robotok ellen folytatott küzdelmének.

Az Embryonic ezt a szédült hagyományt követi. A dob és a basszus krautos zakatolására épülő zenefolyamból ugyan rendre kikandikál egy-egy kedvesen szomorkás dalocska, de az utóbbi lemezek napfényes eufóriájának nyoma sincs. Rejtély, hogy az elmúlt években mindig bolondos jelmezekben fellépő, a színpadon konfettizuhatagban és színes lufitengerben fürdő zenekar hogyan adja majd elő ezeket a nyomott számokat élőben - bár mivel Coyne tavaly végre befejezte évek óta forgatott amatőr sci-fijét egy lelkibeteg űrhajós karácsonyáról a Marson, valószínűleg van ötlete az Embryonic-koncertek látványtervéhez is.

Warner, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.