Lemez - Durva másnaposság - Grinderman: Grinderman 2

Zene

Minden popújságírónak megvan a legkellemetlenebb interjúalanya - ezen sorok írója például Tony Allenről őriz keserű tapasztalatokat. Amikor az új-zélandi származású, de Angliában élő riportert, Zane Lowe-t kérdezték hasonló emlékeiről, akkor Nick Cave-et választotta, amibe talán belejátszott egy kicsit a némileg viccesnek tűnő ausztrál-új-zélandi rivalizálás is. Lowe a gyufát amúgy azzal húzta ki Cave-nél, hogy az első Grinderman-lemez kapcsán megkérdezte tőle: miért éppen ötvenévesen készített egy szexközpontú, tesztoszterontól duzzadó alfa-hím-lemezt.

Minden popújságírónak megvan a legkellemetlenebb interjúalanya - ezen sorok írója például Tony Allenről őriz keserű tapasztalatokat. Amikor az új-zélandi származású, de Angliában élő riportert, Zane Lowe-t kérdezték hasonló emlékeiről, akkor Nick Cave-et választotta, amibe talán belejátszott egy kicsit a némileg viccesnek tűnő ausztrál-új-zélandi rivalizálás is. Lowe a gyufát amúgy azzal húzta ki Cave-nél, hogy az első Grinderman-lemez kapcsán megkérdezte tőle: miért éppen ötvenévesen készített egy szexközpontú, tesztoszterontól duzzadó alfa-hím-lemezt.

A válasz egyértelműnek tűnik: Cave (és társai) betöltötték az ötödik ikszet, amit szokás a legszebb férfikornak is nevezni - ez az az időszak, amikor a nők szerint a pasik meghülyülnek, és máson sem jár az agyuk, minthogy fiatal csajokat hajkurásszanak még egyszer, mielőtt beköszöntenek a nem feltétlenül vidámnak ígérkező nyugdíjasévek. Az első Grinderman-album jobban emlékeztetett Cave régi együttesére, a Birthday Partyra, mint a Bad Seedsre - tele volt lendülettel, agresszióval, állatias ösztönnel és csupa olyan elfojtással, amit állandó kísérőzenekara mellett nem igazán élhetett ki az utóbbi időben. Cave a BS vállalkozóbb kedvű tagjait (Warren Ellis, Martyn P. Casey és Jim Sclavunos) maga mellé csábítva, a zongorát pedig gitárra cserélve zúzta végig az első albumot, három és fél évvel és egy nagyszerű újabb Bad Seeds-albummal (Dig!!! Lazarus Dig!!!) a háta mögött pedig itt a Grinderman 2, mely elődjéhez képest talán kevésbé dühös és zeneileg összetettebb, de a lendület és a szexuális vágy érezhetően nem csökkent.

A zenészek többször is hangoztatták, hogy ezen az albumon a stoner rock randizik Sly Stone-nal és az Amon Düüllel, ami főleg utóbbi zenekar miatt fontos megállapítás, ez a lemez ugyanis lényegesen pszichedelikusabb az előzőnél. Jó példa erre az igencsak kétértelmű címmel kérkedő, hosszan hömpölygő When My Baby Comes, a némileg bluesos Kitchenette és a széttorzított Bellringer Blues, míg a "régi" vonalat a nyitó Mickey Mouse And The Goodbye Man, a vicces Loch Ness-i hasonlatot rejtő Worm Tamer és az önreflexiónak is beillő Evil prezentálja. Ha a Grinderman 1 volt a durva buli, akkor a Grinderman 2 a szintén durva másnaposság, és nem lehet kétség afelől, hogy amíg Cave-ék a legszebb férfikorban vannak, addig biztosan lehet számítani újabb Grinderman-löketre, valószínűleg egyből a következő Bad Seeds-album után.

Mute/EMI, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.