Lemez - Egy lépést előre - Subscribe: Bookmarks

  • Vincze Ádám
  • 2011. április 28.

Zene

Nehéz dolga volt a budapesti Subscribe-nak, hiszen előző teljes lemezük, a 2007-ben megjelent, Fonogram-díjat is kapott Stuck Progress To Moon kiváló alkotás volt, és a népszerűségnek addig részükről nem látott fokára is röpítette a komplex, eleven rockban utazó zenekart. Tizedik születésnapjukat már a Petőfi Csarnokban ünnepelhették egy önálló koncerten, ahol majdnem sikerült telt házat produkálniuk, és ez komoly fegyvertény egy nem kimondottan kommersz zenét játszó, szigorúan angol nyelven éneklő csapattól.
Az ezt követő anyag, a 2009 decemberében megjelent Contradictions kislemez inkább a kiválóan eltalált Edda-feldolgozás (Kölyköd voltam) és az említett születésnapi koncert DVD-felvétele miatt volt érdekes: az ott megjelent két új dal inkább volt nevezhető kis rosszindulattal alkotói zsákutcának, mint a Stuck Progress... teljes értékű folytatásának, így hát különösen érdekes volt, hogy mire lesz képes a Subscribe a rég várt új nagylemezén.

A válasz természetesen egy mondatban elmondható: a Subscribe-nak a Contradictions vakvágánya után sikerült elkészítenie a Stuck Progress... méltó folytatását, méghozzá úgy, hogy egyetlen dal kivételével egyáltalán nem lett hallgatóbarátabb a zenéje. Ez az egy dal, az Álomtégla a zenekar történetében először elejétől a végéig magyarul íródott: a szerkezetében is hagyományos, tökéletesen fülbemászó refrénnel meghintett darab tökéletes kitörési pont lehet a Subscribe-nak: egy komolyabb rádiós nyomatás még a mostaninál is magasabb szintre röptethetné a zenekart.

Más kérdés, hogy az Álomtégla hallatán lemezt vásárló hallgatók mit fognak tudni kezdeni a lemez többi részével. A Subscribe ugyanis, annak ellenére, hogy képes azonnal megragadó énekdallamokra és olyan betétekre, amelyek hallgathatóvá teszik a lemezt, ennél jóval komplexebb dalszerkezetekben gondolkodik. A zenekartól szokatlanul visszafogott Books For The Dyslexicsszel például nem valószínű, hogy első hallásra meg tud barátkozni az átlaghallgató, pedig a végén Tilk Máté énekes óriásit alakít, de ennél még nagyobb telitalálat a zúzósabban induló, zongorás refrénben kicsúcsosodó Bitter Boundary végére illesztett gyerekkórus, amire az ember hökkenten kapja fel a fejét, de nem megy át giccsbe. A Between Heaven And Her megint egy visszafogottabb, mégis kiváló darab, ami tökéletesen reprezentálja a Subscribe zenei és hozzáállásbeli érettségét, a nyitó Anxiety Found The Shape Of Contradictions: Act II. Delusionben pedig a másik énekes, Csongor Bálint helyez el egy tökéletesen eltalált, kicsit a Queenre emlékeztető betétet, ami pont ugyanúgy nem lóg ki a zenei kontextusból, mint az előző anyag népdalbetétje. A Bookmarks még sokkal több érdekességet is tartogat a belemélyedőknek, a hangmérnök-producerként is funkcionáló Horváth Attila gitáros által összehozott hangzás pedig nyugati színvonalú, úgyhogy 2011-ben vitathatatlanul az egyik legfontosabb és legjobb hazai rockzenei anyag a Subscribe-é.

Twelvetones Records, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.