Lemez - Fogatlan provokátor - Morrissey: Years Of Refusal

  • Kovács Marcell
  • 2009. február 19.

Zene

A borítókép mindig is kiemelt fontossággal bírt Morrissey számára, lemezei azonnal felismerhető, egységes esztétikát képviselnek látványban is, már a kezdetek óta. A Smiths idején ismert és kevésbé ismert személyiségek fekete-fehér fotóit választotta, szólóban azután némileg módosult a koncepció, szinte minden lemezről Morrissey arca néz vissza, és tekintve a sorlemezek, a válogatások és gyakran több változatban is kiadott kislemezek tetemes mennyiségét, ez lassacskán egy múzeumra való Morrissey-portrét jelent. Kovács Marcell

A borítókép mindig is kiemelt fontossággal bírt Morrissey számára, lemezei azonnal felismerhető, egységes esztétikát képviselnek látványban is, már a kezdetek óta. A Smiths idején ismert és kevésbé ismert személyiségek fekete-fehér fotóit választotta, szólóban azután némileg módosult a koncepció, szinte minden lemezről Morrissey arca néz vissza, és tekintve a sorlemezek, a válogatások és gyakran több változatban is kiadott kislemezek tetemes mennyiségét, ez lassacskán egy múzeumra való Morrissey-portrét jelent. Az énekes néhány éve bekövetkezett diadalmas visszatérése óta újabb változás figyelhető meg a dizájnban: Morrissey előszeretettel bújik jelmezbe az új képeken. Volt már gengszter géppisztollyal, reverendás pap és elegáns hegedűművész is. Új albumának borítójához egy csupasz kisbabát választott kellékül. A nyilvánosság előtt harsányan titkolt nemi identitású Morrissey, aki szinte kérkedik magányával, és egyik régebbi dalában a vérvonal végének titulálta magát, a kisfiúval a karján meghökkentő, sőt perverz látvány. A provokáció alighanem azoknak az ellendrukkereknek szól, akik előszeretettel vádolják őt nacionalizmussal, fajgyűlölettel. Pedofilnak még nem neveztetek. Itt az alkalom.

Steven Patrick Morrissey magánmitológiájának újabb fejezete ránézésre tehát folytatja a belterjes csevejt a rajongókkal ünnepelt bálványuk sanyarú sorsáról. Az egotúltengéses Morrissey fogadatlan prókátorként szólt már a fogyatékosok, a focihuligánok, az újnácik, az ázsiai bevándorlók, a magányos kéjgyilkosok és még ki tudja, ki mindenki nevében, de kivételes empátiája révén mindig érzékenyen, elgondolkodtató módon - nem kis felháborodást keltve időnként. A kitaszítottak, a meg nem értettek seregének vezére ő, és mint a legtöbb vezér, ő is többnyire magával van elfoglalva. Minden szerepben magáról beszél, és amióta a kamaszos, ok nélkül lázadó Morrissey helyett legszívesebben mint a gonosz kritikusok áldozata vagy a jogdíjakért perelő volt zenésztársak prédája szólal meg, nem esik jól hallgatni a mondókáját.

A Years Of Refusal elsősorban azért kellemes meglepetés, mert igazából a You Were Good In Your Time rajta az egyetlen ilyen önsajnálatnak álcázott önimádó himnusz. Inkább a szórakoztató semmitmondás jellemzi, a legtöbb dal pimasz hangvételű, kaján kirohanás a szokásos célpontok - modern világ, reménytelen szerelmek, adóellenőrök és így tovább - ellen. Ugyan a kétértelmű viccek, a frappáns szójátékok bajnoka ezúttal halványabban teljesít a szövegek tekintetében, de mindenért kárpótol a vagány hozzáállás. Eleven, karcos hangzású anyag ez, a legutóbbi lemez kifinomult nagyzenekari megszólalásával összehasonlítva különösen nagyot üt. Punkosan ugató kórus, túlvezérelt, zörgő basszusgitár és lármás dob adja a karakterét. Az All You Need Is Me egyenesen a legvadabb szám Morrissey szájából a Sweet And Tender Hooligan óta.

Az első kislemez, a jópofa I'm Throwing My Arms Around Paris belső borítóján újabb provokatív kép. A zenekar tagjai pucéran, egy szál bakelit kislemezbe öltözve feszítenek. Elöl az ötvenéves Morrissey. Próbáljunk meg tapintatosan nem odanézni.

Universal, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.