Lemez - Fogatlan provokátor - Morrissey: Years Of Refusal

  • Kovács Marcell
  • 2009. február 19.

Zene

A borítókép mindig is kiemelt fontossággal bírt Morrissey számára, lemezei azonnal felismerhető, egységes esztétikát képviselnek látványban is, már a kezdetek óta. A Smiths idején ismert és kevésbé ismert személyiségek fekete-fehér fotóit választotta, szólóban azután némileg módosult a koncepció, szinte minden lemezről Morrissey arca néz vissza, és tekintve a sorlemezek, a válogatások és gyakran több változatban is kiadott kislemezek tetemes mennyiségét, ez lassacskán egy múzeumra való Morrissey-portrét jelent. Kovács Marcell

A borítókép mindig is kiemelt fontossággal bírt Morrissey számára, lemezei azonnal felismerhető, egységes esztétikát képviselnek látványban is, már a kezdetek óta. A Smiths idején ismert és kevésbé ismert személyiségek fekete-fehér fotóit választotta, szólóban azután némileg módosult a koncepció, szinte minden lemezről Morrissey arca néz vissza, és tekintve a sorlemezek, a válogatások és gyakran több változatban is kiadott kislemezek tetemes mennyiségét, ez lassacskán egy múzeumra való Morrissey-portrét jelent. Az énekes néhány éve bekövetkezett diadalmas visszatérése óta újabb változás figyelhető meg a dizájnban: Morrissey előszeretettel bújik jelmezbe az új képeken. Volt már gengszter géppisztollyal, reverendás pap és elegáns hegedűművész is. Új albumának borítójához egy csupasz kisbabát választott kellékül. A nyilvánosság előtt harsányan titkolt nemi identitású Morrissey, aki szinte kérkedik magányával, és egyik régebbi dalában a vérvonal végének titulálta magát, a kisfiúval a karján meghökkentő, sőt perverz látvány. A provokáció alighanem azoknak az ellendrukkereknek szól, akik előszeretettel vádolják őt nacionalizmussal, fajgyűlölettel. Pedofilnak még nem neveztetek. Itt az alkalom.

Steven Patrick Morrissey magánmitológiájának újabb fejezete ránézésre tehát folytatja a belterjes csevejt a rajongókkal ünnepelt bálványuk sanyarú sorsáról. Az egotúltengéses Morrissey fogadatlan prókátorként szólt már a fogyatékosok, a focihuligánok, az újnácik, az ázsiai bevándorlók, a magányos kéjgyilkosok és még ki tudja, ki mindenki nevében, de kivételes empátiája révén mindig érzékenyen, elgondolkodtató módon - nem kis felháborodást keltve időnként. A kitaszítottak, a meg nem értettek seregének vezére ő, és mint a legtöbb vezér, ő is többnyire magával van elfoglalva. Minden szerepben magáról beszél, és amióta a kamaszos, ok nélkül lázadó Morrissey helyett legszívesebben mint a gonosz kritikusok áldozata vagy a jogdíjakért perelő volt zenésztársak prédája szólal meg, nem esik jól hallgatni a mondókáját.

A Years Of Refusal elsősorban azért kellemes meglepetés, mert igazából a You Were Good In Your Time rajta az egyetlen ilyen önsajnálatnak álcázott önimádó himnusz. Inkább a szórakoztató semmitmondás jellemzi, a legtöbb dal pimasz hangvételű, kaján kirohanás a szokásos célpontok - modern világ, reménytelen szerelmek, adóellenőrök és így tovább - ellen. Ugyan a kétértelmű viccek, a frappáns szójátékok bajnoka ezúttal halványabban teljesít a szövegek tekintetében, de mindenért kárpótol a vagány hozzáállás. Eleven, karcos hangzású anyag ez, a legutóbbi lemez kifinomult nagyzenekari megszólalásával összehasonlítva különösen nagyot üt. Punkosan ugató kórus, túlvezérelt, zörgő basszusgitár és lármás dob adja a karakterét. Az All You Need Is Me egyenesen a legvadabb szám Morrissey szájából a Sweet And Tender Hooligan óta.

Az első kislemez, a jópofa I'm Throwing My Arms Around Paris belső borítóján újabb provokatív kép. A zenekar tagjai pucéran, egy szál bakelit kislemezbe öltözve feszítenek. Elöl az ötvenéves Morrissey. Próbáljunk meg tapintatosan nem odanézni.

Universal, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.