Lemez - Fogatlan provokátor - Morrissey: Years Of Refusal

  • Kovács Marcell
  • 2009. február 19.

Zene

A borítókép mindig is kiemelt fontossággal bírt Morrissey számára, lemezei azonnal felismerhető, egységes esztétikát képviselnek látványban is, már a kezdetek óta. A Smiths idején ismert és kevésbé ismert személyiségek fekete-fehér fotóit választotta, szólóban azután némileg módosult a koncepció, szinte minden lemezről Morrissey arca néz vissza, és tekintve a sorlemezek, a válogatások és gyakran több változatban is kiadott kislemezek tetemes mennyiségét, ez lassacskán egy múzeumra való Morrissey-portrét jelent. Kovács Marcell

A borítókép mindig is kiemelt fontossággal bírt Morrissey számára, lemezei azonnal felismerhető, egységes esztétikát képviselnek látványban is, már a kezdetek óta. A Smiths idején ismert és kevésbé ismert személyiségek fekete-fehér fotóit választotta, szólóban azután némileg módosult a koncepció, szinte minden lemezről Morrissey arca néz vissza, és tekintve a sorlemezek, a válogatások és gyakran több változatban is kiadott kislemezek tetemes mennyiségét, ez lassacskán egy múzeumra való Morrissey-portrét jelent. Az énekes néhány éve bekövetkezett diadalmas visszatérése óta újabb változás figyelhető meg a dizájnban: Morrissey előszeretettel bújik jelmezbe az új képeken. Volt már gengszter géppisztollyal, reverendás pap és elegáns hegedűművész is. Új albumának borítójához egy csupasz kisbabát választott kellékül. A nyilvánosság előtt harsányan titkolt nemi identitású Morrissey, aki szinte kérkedik magányával, és egyik régebbi dalában a vérvonal végének titulálta magát, a kisfiúval a karján meghökkentő, sőt perverz látvány. A provokáció alighanem azoknak az ellendrukkereknek szól, akik előszeretettel vádolják őt nacionalizmussal, fajgyűlölettel. Pedofilnak még nem neveztetek. Itt az alkalom.

Steven Patrick Morrissey magánmitológiájának újabb fejezete ránézésre tehát folytatja a belterjes csevejt a rajongókkal ünnepelt bálványuk sanyarú sorsáról. Az egotúltengéses Morrissey fogadatlan prókátorként szólt már a fogyatékosok, a focihuligánok, az újnácik, az ázsiai bevándorlók, a magányos kéjgyilkosok és még ki tudja, ki mindenki nevében, de kivételes empátiája révén mindig érzékenyen, elgondolkodtató módon - nem kis felháborodást keltve időnként. A kitaszítottak, a meg nem értettek seregének vezére ő, és mint a legtöbb vezér, ő is többnyire magával van elfoglalva. Minden szerepben magáról beszél, és amióta a kamaszos, ok nélkül lázadó Morrissey helyett legszívesebben mint a gonosz kritikusok áldozata vagy a jogdíjakért perelő volt zenésztársak prédája szólal meg, nem esik jól hallgatni a mondókáját.

A Years Of Refusal elsősorban azért kellemes meglepetés, mert igazából a You Were Good In Your Time rajta az egyetlen ilyen önsajnálatnak álcázott önimádó himnusz. Inkább a szórakoztató semmitmondás jellemzi, a legtöbb dal pimasz hangvételű, kaján kirohanás a szokásos célpontok - modern világ, reménytelen szerelmek, adóellenőrök és így tovább - ellen. Ugyan a kétértelmű viccek, a frappáns szójátékok bajnoka ezúttal halványabban teljesít a szövegek tekintetében, de mindenért kárpótol a vagány hozzáállás. Eleven, karcos hangzású anyag ez, a legutóbbi lemez kifinomult nagyzenekari megszólalásával összehasonlítva különösen nagyot üt. Punkosan ugató kórus, túlvezérelt, zörgő basszusgitár és lármás dob adja a karakterét. Az All You Need Is Me egyenesen a legvadabb szám Morrissey szájából a Sweet And Tender Hooligan óta.

Az első kislemez, a jópofa I'm Throwing My Arms Around Paris belső borítóján újabb provokatív kép. A zenekar tagjai pucéran, egy szál bakelit kislemezbe öltözve feszítenek. Elöl az ötvenéves Morrissey. Próbáljunk meg tapintatosan nem odanézni.

Universal, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.