Lemez - Földbe rúgó lábakkal - Korog: Mumus

  • Vincze Ádám
  • 2008. július 31.

Zene

A Korog a szakma zenekara Magyarországon: ahhoz képest, hogy a harmadik lemezüknél tartanak (három és felediknél pontosabban, ha beleszámoljuk a Próbáld újrát, amin néhány remix mellett a teljes Corpus Kriszti demó is megtalálható az összes klasszikussal az Elsiető ég alatt-tól az Egy nap és máig), még mindig csak néhányan ismerik őket a jól tájékozott zenészkollégákon és újságírókon kívül, akik aztán évente egyszer rituálészerűen egybegyűlnek az aktuális Sziget Korog-fellépésén, rendszerint hajnali három óra tájékán.

A Korog a szakma zenekara Magyarországon: ahhoz képest, hogy a harmadik lemezüknél tartanak (három és felediknél pontosabban, ha beleszámoljuk a Próbáld újrát, amin néhány remix mellett a teljes Corpus Kriszti demó is megtalálható az összes klasszikussal az Elsiető ég alatt-tól az Egy nap és máig), még mindig csak néhányan ismerik őket a jól tájékozott zenészkollégákon és újságírókon kívül, akik aztán évente egyszer rituálészerűen egybegyűlnek az aktuális Sziget Korog-fellépésén, rendszerint hajnali három óra tájékán. Annyit kell tudni még róluk, hogy három lemezük mindegyikén más-más felállás zenél a kemény magnak tekinthető Ágoston Péter-Sebestyén Balázs-Lukács Dávid trió mellett: az Álmodj makkalon még Simon Gábor recsegte mikrofonba szürreális dalszövegeit, a Korog című anyagot Csihar Attilával, Magyarország egyetlen külföldön is elismert metálzenészével készítették (lásd még Mayhem, Keep Of Kalessin és még ezer más), a Mumuson pedig Molnár Kolos, az egykori Neural Booster-vokalista bömböl, és a jelen lemezen is vendégeskedő, a zenekarból eddig már tizenháromszor ki- majd visszaszállt Keszei Krisztián gitáros helyére is érkezett egy új zenész.

A Mumus a címével ellentétben már teljesen angol nyelvű, ahogy a Csiharral készített elődje is az volt, és alighanem felesleges lenne dalról dalra összehasonlítani a Korog eddigi munkásságával. A zenekar ugyanis annyira precízen alakította ki saját, páratlan, ide-oda forgolódó ritmusokra és némi rock 'n' rollos témázgatásra épülő, morózus énekkel felspécizett zenéjét, hogy aki ismeri és kedveli őket, már borítékolhatóan megszerezte valahonnan a Mumust, a beavatatlanoknak meg pontosan elég az előbbi félmondat, hogy betájolhassák a zenei irányvonalat. Azoknak a rajongóknak pedig, akik mégsem hallották még ezt az anyagot, elég annyit tudniuk, hogy a Csiharral felvett lemez diabolikus sötétsége és brutalitása (fontos megjegyezni, hogy Csihar munkássága esetében ezek a jelzők egyáltalán nem puszta szóvirágok) után a Mumus jóval lelazultabb és rock 'n' rollosabb lett (találóan growl 'n' rollnak aposztrofálja a banda), körülbelül olyan, mint amilyen az Álmodj makkal volt. A lemez legjobbjában, az Encounter The Bogeymanben konkrétan benne is van valamelyik korai klasszikus főriffje, arról nem is beszélve, hogy Molnár Kolos itt majdnem pontosan úgy rikácsol, mint aki tudja, hova tűnt Simon Gábor, csak persze angolul, és ugyanennek a dalnak az ikergitározós lezárása talán az amúgy egységesen erős, alig több mint félórás lemez legszebb pillanata. Találkozunk a Szigeten, hajnalban.

Nail Records, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.