Lemez - Földbe rúgó lábakkal - Korog: Mumus

  • Vincze Ádám
  • 2008. július 31.

Zene

A Korog a szakma zenekara Magyarországon: ahhoz képest, hogy a harmadik lemezüknél tartanak (három és felediknél pontosabban, ha beleszámoljuk a Próbáld újrát, amin néhány remix mellett a teljes Corpus Kriszti demó is megtalálható az összes klasszikussal az Elsiető ég alatt-tól az Egy nap és máig), még mindig csak néhányan ismerik őket a jól tájékozott zenészkollégákon és újságírókon kívül, akik aztán évente egyszer rituálészerűen egybegyűlnek az aktuális Sziget Korog-fellépésén, rendszerint hajnali három óra tájékán.

A Korog a szakma zenekara Magyarországon: ahhoz képest, hogy a harmadik lemezüknél tartanak (három és felediknél pontosabban, ha beleszámoljuk a Próbáld újrát, amin néhány remix mellett a teljes Corpus Kriszti demó is megtalálható az összes klasszikussal az Elsiető ég alatt-tól az Egy nap és máig), még mindig csak néhányan ismerik őket a jól tájékozott zenészkollégákon és újságírókon kívül, akik aztán évente egyszer rituálészerűen egybegyűlnek az aktuális Sziget Korog-fellépésén, rendszerint hajnali három óra tájékán. Annyit kell tudni még róluk, hogy három lemezük mindegyikén más-más felállás zenél a kemény magnak tekinthető Ágoston Péter-Sebestyén Balázs-Lukács Dávid trió mellett: az Álmodj makkalon még Simon Gábor recsegte mikrofonba szürreális dalszövegeit, a Korog című anyagot Csihar Attilával, Magyarország egyetlen külföldön is elismert metálzenészével készítették (lásd még Mayhem, Keep Of Kalessin és még ezer más), a Mumuson pedig Molnár Kolos, az egykori Neural Booster-vokalista bömböl, és a jelen lemezen is vendégeskedő, a zenekarból eddig már tizenháromszor ki- majd visszaszállt Keszei Krisztián gitáros helyére is érkezett egy új zenész.

A Mumus a címével ellentétben már teljesen angol nyelvű, ahogy a Csiharral készített elődje is az volt, és alighanem felesleges lenne dalról dalra összehasonlítani a Korog eddigi munkásságával. A zenekar ugyanis annyira precízen alakította ki saját, páratlan, ide-oda forgolódó ritmusokra és némi rock 'n' rollos témázgatásra épülő, morózus énekkel felspécizett zenéjét, hogy aki ismeri és kedveli őket, már borítékolhatóan megszerezte valahonnan a Mumust, a beavatatlanoknak meg pontosan elég az előbbi félmondat, hogy betájolhassák a zenei irányvonalat. Azoknak a rajongóknak pedig, akik mégsem hallották még ezt az anyagot, elég annyit tudniuk, hogy a Csiharral felvett lemez diabolikus sötétsége és brutalitása (fontos megjegyezni, hogy Csihar munkássága esetében ezek a jelzők egyáltalán nem puszta szóvirágok) után a Mumus jóval lelazultabb és rock 'n' rollosabb lett (találóan growl 'n' rollnak aposztrofálja a banda), körülbelül olyan, mint amilyen az Álmodj makkal volt. A lemez legjobbjában, az Encounter The Bogeymanben konkrétan benne is van valamelyik korai klasszikus főriffje, arról nem is beszélve, hogy Molnár Kolos itt majdnem pontosan úgy rikácsol, mint aki tudja, hova tűnt Simon Gábor, csak persze angolul, és ugyanennek a dalnak az ikergitározós lezárása talán az amúgy egységesen erős, alig több mint félórás lemez legszebb pillanata. Találkozunk a Szigeten, hajnalban.

Nail Records, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.