Lemez - Gyerekdalok fémfűrészre - The Prodigy: Invaders Must Die

  • - minek -
  • 2009. március 19.

Zene

Öt év után jelentkezett újabb stúdióalbummal a Prodigy - ha még emlékeznek rá, a legutóbbi, 2004-es sorlemezük (Always Outnumbered, Never Outgunned) némileg vegyes befogadói reakciókkal találkozott, úgy a kritikusok, mint a laikus hallgatók részéről. Ennyi év távlatából azonban már elmondható, hogy azon az albumon még voltak normálisan összerakott és tisztességgel felénekelt nóták (Hotride, Girls) - hála például a vendégvokalistáknak (Juliette Lewis, Princess Superstar, hogy csak kettőt említsünk). Az Invaders Must Die ehhez képest is zavarba ejtő alkotás, - minek -

Öt év után jelentkezett újabb stúdióalbummal a Prodigy - ha még emlékeznek rá, a legutóbbi, 2004-es sorlemezük (Always Outnumbered, Never Outgunned) némileg vegyes befogadói reakciókkal találkozott, úgy a kritikusok, mint a laikus hallgatók részéről. Ennyi év távlatából azonban már elmondható, hogy azon az albumon még voltak normálisan összerakott és tisztességgel felénekelt nóták (Hotride, Girls) - hála például a vendégvokalistáknak (Juliette Lewis, Princess Superstar, hogy csak kettőt említsünk). Az Invaders Must Die ehhez képest is zavarba ejtő alkotás, a kényszeres kifejezési vágyon (és persze némi üzleti számításon) kívül egyszerűen nem találunk olyan okot, amely indokolttá tenné, mi a fenének is kellett kiadni e lemezt - ugyanakkor nem tagadható, hogy a terjedelmét tekintve végül is takarékosra szabott zeneanyag alkalmat nyújt némi barbár, infantilis szórakozásra. A leltárt nyugodtan kezdhetjük a bevált stíluselemek felsorakoztatásával, Liam Howlett, a csapat agya és dalszerzője ugyanis leginkább saját magától szeret lopni. Ismerős szintihangok és frekvenciák - természetesen jelen, metálos, torzított riffek - hát persze, flexszel megmunkált breakbeat alapok - kipipálva, savas bugyborgás - magától értetődően. De hogy a Prodigy korai, rave-ben fogant életművét oly erősen meghatározó "felpitchelt" vokálokat és zongorahangokat is elő kellett szedni, az már a csapat nagyfokú öniróniájára vagy legalábbis teljes gátlástalanságára utalhat. A szó klasszikus értelmében véve a legjobban összerakott dal talán a Colours (ebben a K. Flint és Maxim nevű vokalisták is tisztességgel hozzák magukat, Tim Hutton meg rendben van, mint vendéggitáros), a Take Me To The Hospitalon (ez kiadójuk neve is) pedig sokat lehet röhögni. Ezzel szemben a kislemezsláger Omen szinte teljesen jellegtelen - és sajnos akad még ebből a típusból néhány. Úgy hiszszük, sokak vágya teljesült azzal, hogy a Run With The Wolvesban és a Stand Upban Dave Grohl püföli a bőröket, mégpedig dicséretes dinamizmussal - szinte látjuk magunk előtt, amint arcát elönti a rá oly jellemző, elégedett gyermeki öröm. El kell ismerni, hogy az Invaders számainak többségére hajnali három után, pláne erősen ittasan remekül el lehet ugrálni, sőt talán javallható még lomtalanítással egybekötött tavaszi nagytakarítás aláfestőjeként is - okulni és épülni viszont nem nagyon fogunk belőle, igaz, ezt egy józanul gondolkodó ember már tizenöt éve sem várhatta tőlük.

Take Me To The Hospital/CLS, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”