Lemez - Gyöngyök a mélyben - John Frusciante: The Empyrean

  • Greff András
  • 2009. február 19.

Zene

John Frusciante öt évvel ezelőtti, méltán ambiciózusnak nevezhető vállalkozásának (egyetlen esztendő leforgása alatt hat darab hosszabb-rövidebb lemezt jelentetett meg) kétféle olvasata lehetséges. A jóindulatú megközelítés szerint ilyen mennyiségnél hatalmas teljesítmény, hogy a számoknak nagyjából a fele (sőt a Shadows Collide With People-on és a The Will To Death-en inkább több) nagyszerűen sikerült, hiszen nevezzünk meg még egy kortárs rockzenészt, aki legalább ezen a nívón utána tudna csinálni egy ilyen mutatványt. Kevésbé könyörületes pozícióból Frusciante önértékelésének súlyos problémáiról lehet beszélni, arról, hogy mennyire rosszat tesz a lemezeinek, hogy képtelen legalább két lépést hátrálni, és egy ilyen, némiképp semlegesebb szemszögből megvizsgálni, melyek azok a témák, amik ténylegesen megérdemlik a nyilvánosságot, és melyeket volna szükséges inkább erős szívvel letörölni a laptopról. Greff András

John Frusciante öt évvel ezelőtti, méltán ambiciózusnak nevezhető vállalkozásának (egyetlen esztendő leforgása alatt hat darab hosszabb-rövidebb lemezt jelentetett meg) kétféle olvasata lehetséges. A jóindulatú megközelítés szerint ilyen mennyiségnél hatalmas teljesítmény, hogy a számoknak nagyjából a fele (sőt a Shadows Collide With People-on és a The Will To Death-en inkább több) nagyszerűen sikerült, hiszen nevezzünk meg még egy kortárs rockzenészt, aki legalább ezen a nívón utána tudna csinálni egy ilyen mutatványt. Kevésbé könyörületes pozícióból Frusciante önértékelésének súlyos problémáiról lehet beszélni, arról, hogy mennyire rosszat tesz a lemezeinek, hogy képtelen legalább két lépést hátrálni, és egy ilyen, némiképp semlegesebb szemszögből megvizsgálni, melyek azok a témák, amik ténylegesen megérdemlik a nyilvánosságot, és melyeket volna szükséges inkább erős szívvel letörölni a laptopról.

Legújabb szólólemeze ez utóbbi szemlélet érvényességét támasztja alá: az önbírálat és az arányérzék hiányossága, illetve zavarai jócskán megnehezítik az egyébként távolról sem értéktelen album befogadását. Először is, a The Empyrean rendkívül rosszul szerkesztett lemez: első száma, a Before The Beginning lebegős, gerjedéseket is beépítő, régi vágásúan pszichedelikus (a főtéma mellett még a gitár tónusa is a műfaj császárát, Michio Kuriharát idézi) gitárszóló minimális kísérettel, ami szépnek szép, de nem kifejezetten különleges, ráadásul túlságosan hosszú - levezető tételnek alighanem alkalmasabb lett volna. Ezt a nem túl szerencsés nyitányt aztán egy kifejezetten gyenge Tim Buckely-feldolgozás (Song To The Siren) követi.

Igencsak sajnálatos ez a félresikerült kezdés, mert utána valódi gyöngyszemekre találhatni. Finoman torzított Fenderjeivel John Frusciante kötöttségektől mentes kalandútra indul: az Unreachable bársonyos intimitásból (amihez Frusciante-nak óriási érzéke van) vált szenvedélyes, sárga fényű gitárkitörésbe, a Dark/Light éteri, zongorás felvezetés után dobgépes, pihe-puha popba kanyarodik, amit gospeldallamaival egy kórus emel el a talajtól, a csúcs pedig a Central, ahol az intenzív zúzást csilingelő gitárok tompítják, majd vonósok veszik át a főszerepet, de ezeket is elmossák a visszhangos gitárok, az egymásba hálózott szólók és a bizonytalan kontúrú, el- majd visszaúszó ének; tömény, tarka hangkollázs ez, karneváli élmény. Aztán megint egy kudarc: az igen kínos One More Of Me-ben hősünk saját hangja helyett a tőle meglehetősen idegen baritonban próbálkozik. Pedig Frusciante különben nagyon is megtanulta uralni a hangját - vessük csak össze bátran mostani teljesítményét az első két szólólemezének bizonytalan vagy éppenséggel teljesen hamis énekrészeivel, bár persze azokat az akkor még masszívan heroinfüggő zenész egészen borzalmas fizikai állapotban rögzítette (lásd erről a holland VPRO 1994-es, megrendítő dokumentumfilmjét).

A többi szám szimplán csak korrekt, s a lemezt végül középszerű szintetizátoros ballada zárja - követeljünk, barátaim, egy szigorú producert legközelebbre John Frusciante mellé!

Record Collection, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.