Lemez - Gyöngyök a mélyben - John Frusciante: The Empyrean

  • Greff András
  • 2009. február 19.

Zene

John Frusciante öt évvel ezelőtti, méltán ambiciózusnak nevezhető vállalkozásának (egyetlen esztendő leforgása alatt hat darab hosszabb-rövidebb lemezt jelentetett meg) kétféle olvasata lehetséges. A jóindulatú megközelítés szerint ilyen mennyiségnél hatalmas teljesítmény, hogy a számoknak nagyjából a fele (sőt a Shadows Collide With People-on és a The Will To Death-en inkább több) nagyszerűen sikerült, hiszen nevezzünk meg még egy kortárs rockzenészt, aki legalább ezen a nívón utána tudna csinálni egy ilyen mutatványt. Kevésbé könyörületes pozícióból Frusciante önértékelésének súlyos problémáiról lehet beszélni, arról, hogy mennyire rosszat tesz a lemezeinek, hogy képtelen legalább két lépést hátrálni, és egy ilyen, némiképp semlegesebb szemszögből megvizsgálni, melyek azok a témák, amik ténylegesen megérdemlik a nyilvánosságot, és melyeket volna szükséges inkább erős szívvel letörölni a laptopról. Greff András

John Frusciante öt évvel ezelőtti, méltán ambiciózusnak nevezhető vállalkozásának (egyetlen esztendő leforgása alatt hat darab hosszabb-rövidebb lemezt jelentetett meg) kétféle olvasata lehetséges. A jóindulatú megközelítés szerint ilyen mennyiségnél hatalmas teljesítmény, hogy a számoknak nagyjából a fele (sőt a Shadows Collide With People-on és a The Will To Death-en inkább több) nagyszerűen sikerült, hiszen nevezzünk meg még egy kortárs rockzenészt, aki legalább ezen a nívón utána tudna csinálni egy ilyen mutatványt. Kevésbé könyörületes pozícióból Frusciante önértékelésének súlyos problémáiról lehet beszélni, arról, hogy mennyire rosszat tesz a lemezeinek, hogy képtelen legalább két lépést hátrálni, és egy ilyen, némiképp semlegesebb szemszögből megvizsgálni, melyek azok a témák, amik ténylegesen megérdemlik a nyilvánosságot, és melyeket volna szükséges inkább erős szívvel letörölni a laptopról.

Legújabb szólólemeze ez utóbbi szemlélet érvényességét támasztja alá: az önbírálat és az arányérzék hiányossága, illetve zavarai jócskán megnehezítik az egyébként távolról sem értéktelen album befogadását. Először is, a The Empyrean rendkívül rosszul szerkesztett lemez: első száma, a Before The Beginning lebegős, gerjedéseket is beépítő, régi vágásúan pszichedelikus (a főtéma mellett még a gitár tónusa is a műfaj császárát, Michio Kuriharát idézi) gitárszóló minimális kísérettel, ami szépnek szép, de nem kifejezetten különleges, ráadásul túlságosan hosszú - levezető tételnek alighanem alkalmasabb lett volna. Ezt a nem túl szerencsés nyitányt aztán egy kifejezetten gyenge Tim Buckely-feldolgozás (Song To The Siren) követi.

Igencsak sajnálatos ez a félresikerült kezdés, mert utána valódi gyöngyszemekre találhatni. Finoman torzított Fenderjeivel John Frusciante kötöttségektől mentes kalandútra indul: az Unreachable bársonyos intimitásból (amihez Frusciante-nak óriási érzéke van) vált szenvedélyes, sárga fényű gitárkitörésbe, a Dark/Light éteri, zongorás felvezetés után dobgépes, pihe-puha popba kanyarodik, amit gospeldallamaival egy kórus emel el a talajtól, a csúcs pedig a Central, ahol az intenzív zúzást csilingelő gitárok tompítják, majd vonósok veszik át a főszerepet, de ezeket is elmossák a visszhangos gitárok, az egymásba hálózott szólók és a bizonytalan kontúrú, el- majd visszaúszó ének; tömény, tarka hangkollázs ez, karneváli élmény. Aztán megint egy kudarc: az igen kínos One More Of Me-ben hősünk saját hangja helyett a tőle meglehetősen idegen baritonban próbálkozik. Pedig Frusciante különben nagyon is megtanulta uralni a hangját - vessük csak össze bátran mostani teljesítményét az első két szólólemezének bizonytalan vagy éppenséggel teljesen hamis énekrészeivel, bár persze azokat az akkor még masszívan heroinfüggő zenész egészen borzalmas fizikai állapotban rögzítette (lásd erről a holland VPRO 1994-es, megrendítő dokumentumfilmjét).

A többi szám szimplán csak korrekt, s a lemezt végül középszerű szintetizátoros ballada zárja - követeljünk, barátaim, egy szigorú producert legközelebbre John Frusciante mellé!

Record Collection, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.