Lemez - Gyöngyök a mélyben - John Frusciante: The Empyrean

  • Greff András
  • 2009. február 19.

Zene

John Frusciante öt évvel ezelőtti, méltán ambiciózusnak nevezhető vállalkozásának (egyetlen esztendő leforgása alatt hat darab hosszabb-rövidebb lemezt jelentetett meg) kétféle olvasata lehetséges. A jóindulatú megközelítés szerint ilyen mennyiségnél hatalmas teljesítmény, hogy a számoknak nagyjából a fele (sőt a Shadows Collide With People-on és a The Will To Death-en inkább több) nagyszerűen sikerült, hiszen nevezzünk meg még egy kortárs rockzenészt, aki legalább ezen a nívón utána tudna csinálni egy ilyen mutatványt. Kevésbé könyörületes pozícióból Frusciante önértékelésének súlyos problémáiról lehet beszélni, arról, hogy mennyire rosszat tesz a lemezeinek, hogy képtelen legalább két lépést hátrálni, és egy ilyen, némiképp semlegesebb szemszögből megvizsgálni, melyek azok a témák, amik ténylegesen megérdemlik a nyilvánosságot, és melyeket volna szükséges inkább erős szívvel letörölni a laptopról. Greff András

John Frusciante öt évvel ezelőtti, méltán ambiciózusnak nevezhető vállalkozásának (egyetlen esztendő leforgása alatt hat darab hosszabb-rövidebb lemezt jelentetett meg) kétféle olvasata lehetséges. A jóindulatú megközelítés szerint ilyen mennyiségnél hatalmas teljesítmény, hogy a számoknak nagyjából a fele (sőt a Shadows Collide With People-on és a The Will To Death-en inkább több) nagyszerűen sikerült, hiszen nevezzünk meg még egy kortárs rockzenészt, aki legalább ezen a nívón utána tudna csinálni egy ilyen mutatványt. Kevésbé könyörületes pozícióból Frusciante önértékelésének súlyos problémáiról lehet beszélni, arról, hogy mennyire rosszat tesz a lemezeinek, hogy képtelen legalább két lépést hátrálni, és egy ilyen, némiképp semlegesebb szemszögből megvizsgálni, melyek azok a témák, amik ténylegesen megérdemlik a nyilvánosságot, és melyeket volna szükséges inkább erős szívvel letörölni a laptopról.

Legújabb szólólemeze ez utóbbi szemlélet érvényességét támasztja alá: az önbírálat és az arányérzék hiányossága, illetve zavarai jócskán megnehezítik az egyébként távolról sem értéktelen album befogadását. Először is, a The Empyrean rendkívül rosszul szerkesztett lemez: első száma, a Before The Beginning lebegős, gerjedéseket is beépítő, régi vágásúan pszichedelikus (a főtéma mellett még a gitár tónusa is a műfaj császárát, Michio Kuriharát idézi) gitárszóló minimális kísérettel, ami szépnek szép, de nem kifejezetten különleges, ráadásul túlságosan hosszú - levezető tételnek alighanem alkalmasabb lett volna. Ezt a nem túl szerencsés nyitányt aztán egy kifejezetten gyenge Tim Buckely-feldolgozás (Song To The Siren) követi.

Igencsak sajnálatos ez a félresikerült kezdés, mert utána valódi gyöngyszemekre találhatni. Finoman torzított Fenderjeivel John Frusciante kötöttségektől mentes kalandútra indul: az Unreachable bársonyos intimitásból (amihez Frusciante-nak óriási érzéke van) vált szenvedélyes, sárga fényű gitárkitörésbe, a Dark/Light éteri, zongorás felvezetés után dobgépes, pihe-puha popba kanyarodik, amit gospeldallamaival egy kórus emel el a talajtól, a csúcs pedig a Central, ahol az intenzív zúzást csilingelő gitárok tompítják, majd vonósok veszik át a főszerepet, de ezeket is elmossák a visszhangos gitárok, az egymásba hálózott szólók és a bizonytalan kontúrú, el- majd visszaúszó ének; tömény, tarka hangkollázs ez, karneváli élmény. Aztán megint egy kudarc: az igen kínos One More Of Me-ben hősünk saját hangja helyett a tőle meglehetősen idegen baritonban próbálkozik. Pedig Frusciante különben nagyon is megtanulta uralni a hangját - vessük csak össze bátran mostani teljesítményét az első két szólólemezének bizonytalan vagy éppenséggel teljesen hamis énekrészeivel, bár persze azokat az akkor még masszívan heroinfüggő zenész egészen borzalmas fizikai állapotban rögzítette (lásd erről a holland VPRO 1994-es, megrendítő dokumentumfilmjét).

A többi szám szimplán csak korrekt, s a lemezt végül középszerű szintetizátoros ballada zárja - követeljünk, barátaim, egy szigorú producert legközelebbre John Frusciante mellé!

Record Collection, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.