Lemez - Hív a nagy folyó - Lambchop: OH (Ohio)

  • G. A.
  • 2008. november 13.

Zene

Kurt Wagner zenekarát valószínűleg azért sorolják a mai napig az alternatív country bizonytalan körvonalú halmazába, mert a Lambchop a Tennessee állambeli Nashville-ből, a countryzene fővárosából származik. Más okot nem nagyon találni, esetleg a zenekar történetének nyitómondata jöhet még szóba: 1994-ben megjelent első lemezét (I Hope You're Sitting Down) még erősebben meghatározták a countryelemek, az azóta kiadott kilenc albumon azonban már ezek is csupán egyet jelentenek az összetevők közül, és semmivel sem dominánsabbak a dzsesszből vagy a folkból átszivárgó hatásoknál. Nem beszélve a soulról. A Lambchop ugyanis, ha már valamit mondani kell, végeredményben mégiscsak soult játszik. Mélyen atipikus, csigalassú, intim és ironikus soulzenét. G. A.

Kurt Wagner zenekarát valószínűleg azért sorolják a mai napig az alternatív country bizonytalan körvonalú halmazába, mert a Lambchop a Tennessee állambeli Nashville-ből, a countryzene fővárosából származik. Más okot nem nagyon találni, esetleg a zenekar történetének nyitómondata jöhet még szóba: 1994-ben megjelent első lemezét (I Hope You're Sitting Down) még erősebben meghatározták a countryelemek, az azóta kiadott kilenc albumon azonban már ezek is csupán egyet jelentenek az összetevők közül, és semmivel sem dominánsabbak a dzsesszből vagy a folkból átszivárgó hatásoknál. Nem beszélve a soulról. A Lambchop ugyanis, ha már valamit mondani kell, végeredményben mégiscsak soult játszik. Mélyen atipikus, csigalassú, intim és ironikus soulzenét.

Az énekes-gitáros-dalszerző Wagner a Lambchop-számok atmoszféráját leginkább meghatározó, szívmelengető baritonjával és főképp előadói modorával egyértelműen Marvin Gaye, Barry White és a hozzájuk hasonló soulklasszisok tenorját idézi meg, s nyugodt szívvel kijelenthető, hogy a Wagnerénál rock 'n' rollosabb közegekben tevékenykedő Greg Dulli (The Twilight Singers, The Gutter Twins) és Scott Morgan (The Solution, Powertrane) mellett a kortárs fehér bőrű férfi előadók közül ő használja a legeredetibb és leghatásosabb módon azt a gazdag tudást, ami a Motown-iskolából kellő szorgalommal elsajátítható.

Minden Lambchop-lemez sajátja, hogy (nincs rá pontosabb szó) szép, roppantul szép és kifinomult, ám (és ez benne a bravúros) egyetlen másodpercre sem giccses zenét lehet hallani rajtuk. Mivel ez jellemzi mind a tíz albumát, voltaképp a Lambchopról is elmondható, hogy aki egyetlen kiadványát ismeri, az összeset hallotta már, de azért a legtöbb Lambchop-műre rásimítható egy vagy két megkülönböztető jelző. A Nixon például eleven volt és slágeres, az Is A Woman minimalista és így tovább. Az OH (Ohio) elsősorban elegáns.

A legelején, az Ohio című számnál még talán túlságosan is elegánsnak, már-már zavaróan sima szalonzenének mutatja magát az új lemez, de aztán a helyükre billennek az arányok, s a továbbiakban tíz kifogástalan, hihetetlenül magabiztos kézzel kerekre formált, a már jól ismert, ám mégsem önismétlő, mélyen melankolikus zongora- és gitárfutamokra épülő szerzeményt hallhatunk. Mindegyik gyönyörűen és mértéktartóan hangszerelt. Van két jól eltalált, bár némiképp egymás ikertestvérének tűnő tempósabb tétel (National Talk Like A Pirate Day, Sharing A Gibson With Martin Luther King Jr), de számottevő erejét ez a lemez, ellentétben a korai Nixonnal és Thrillerrel, nem ezekből a poposabb dalokból nyeri. Egy angyali lányhanggal kiteljesített, meseszép folkszám (Slipped Dissolved And Loosed) mellett újfent a bensőséges, éjszakai balladák ragyognak ki igazán: a Hold Of You, az Of Raymond, a Please Rise és a Popeye. E daloknak a váratlanság ugyan vitathatatlanul nem sajátjuk, bódító erejük azonban éppen ennyire kétségbevonhatatlan: az OH (Ohio) a két évvel ezelőtti Damagedéhez hasonlatos meggyőző erővel beszél arról, hogy Kurt Wagner milyen kitartóan menetel továbbra is saját birodalma csillámlóan tintaszínű mélyvilága felé - s ez voltaképp feledteti a tényt, hogy új területek gyarmatosítására az idősödő mestertől immár aligha számíthatunk.

Merge, 2008

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.