Lemez - Játék és muzsika - Budapest Bár Volume 2: Tánc

  • - kyt -
  • 2010. február 18.

Zene

Kávéházi divatretró, emelt szintű nosztalgiazene - ki lehet találni mindenféle közelítő szókapcsolatot, a lényeg az, hogy ez az ügyes, jókedvű és jó színvonalú keverék egy korábban észrevétlen kínálati űrbe siklott bele. Korosztályos rés ez, de tágas: alighanem a harmincas évjáratok alatt kell keresni azokat, akik egyértelmű idegenkedéssel és értetlenséggel fogadnák a Budapest Bár produkcióját. Fölfelé viszont szinte nincs határvonal -, jó, mondjuk egy keményvonalas ötvenes Zappa-rajongó sem errefelé kutakodik.

A régi magyar slágerek között bőven van olyan, ami áttetsző, magával húzó dallamával nemhogy alkalmas, de rábűvöl az újrafeldolgozásra - a legszebb példa erre talán a Grencsó Kollektíva pár évvel ezelőtti Rejtély című lemeze. Amikor színészek és színésznők dalestekkel kényeztetik meghatott rajongóikat, ők is többnyire ebből a repertoárból merítenek, amely a két világháború között tenyészett ki, és valamikor a hatvanas évek elején, a hatóságilag távol tartott rockzenére áhítozók őszinte ellenszenvétől övezve rúgta az utolsókat. Eisemann Mihály, Seress Rezső, Horváth Jenő, Fényes Szabolcs - néhány név a szerzők közül.

Esetünkben könnyed keverék műfajról van szó, az alapja az éjszakai életből lényegében eltűnt kávéházi cigányzene, kivonva belőle a magyarnóta-elemet, hozzáadva dzsesszes fordulatokat - kiváló zenészek előadásában (prímás: Farkas Róbert, ex-Romano Drom). A másik pillért pedig az utóbbi tíz (vagy több) évben csúcsra jutott énekesek, frontemberek alkotják, többnyire rockzenészek Lovasi Andrástól és Kiss Tibortól kezdve Rutkai Borin, Ferenczi Györgyön és Németh Jucin át Keleti Andrásig és Kollár-Klemencz Lászlóig. A legprofibbnak Bohumi Dóri hallatszik, de hát ő a dzsessz felől jött, ami persze nem feltétlenül indokolja, hogy a Látod, ez a szerelem című Deák Tamás-opus dallamát eleve egyfajta improvizáltan leegyszerűsítő modorban értelmezze át. A többiek is jól teljesítenek a nem hazai pályán, néha meglepő rejtett tartalékaikat villantva föl. Az első Budapest Bár után persze már nem meglepetés, legfeljebb itt talán jobban kihallatszik, mert élő felvételről van szó, hogy az előadók egyszerűen lubickoltak a feladatban. Boldogan öltötték magukra régi vampok, korhelyek és sármőrök álruháját, örültek, hogy játszhattak, és hatalmas odaadással adták elő a szórakoztatóan bárgyú szövegeket a kockára vágott marhapapáról, Stuxról, aki bősz, mint egy Dumas-regény, és rettentő, mámoros pillanatokról.

EMI, 2009

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."