lemez - LONELADY: NERVE UP

  • - minek -
  • 2010. április 1.

Zene

A mostanában LoneLady néven tündöklő Julie Campbell Manchesterből érkezett, mint annyi kedvence és példaképe, de munkássága sokkal többre értékelendő a jeles előképei előtt való merő tisztelgésnél. A Warp kiadó legújabb üdvöskéje voltaképpen rendkívül egyszerű eszközökkel dolgozik: a gitáros-énekesnő one man show-ját többnyire egy dobgép egészíti ki - mint egykor a posztpunk/new wave időkben.
A mostanában LoneLady néven tündöklõ Julie Campbell Manchesterbõl érkezett, mint annyi kedvence és példaképe, de munkássága sokkal többre értékelendõ a jeles elõképei elõtt való merõ tisztelgésnél. A Warp kiadó legújabb üdvöskéje voltaképpen rendkívül egyszerû eszközökkel dolgozik: a gitáros-énekesnõ one man show-ját többnyire egy dobgép egészíti ki - mint egykor a posztpunk/new wave idõkben. Viszont e szándékolt eszközszegénység igazán gazdag elõadói repertoárt leplez: Ms Campbell rendkívül dinamikus, friss dalok sorát állította egymás mellé, melyeket egyszerûen jólesik végighallgatni - s közben lehet ábrándozni azon is, milyen klassz lehet e hölgyet a színpadon látni. A feszes ritmusalapokra szaggatott-zaklatott, mégis módfelett hangulatos gitártémák épülnek, LoneLady pedig karakteres, sõt emlékezetes vokális adottságokkal megáldott elõadó. A Guy Fixsen által kevert album és persze maga Campbell kisasszony hallatán automatikusan ugranak be a jelentõs elõdök a Joy Divisiontõl és a Gang Of Fourtól kezdve a Throwing Muses/Kristin Hersh univerzumon át akár PJ Harveyig (habár ez utóbbinak mindent átható személyessége nélkül). LoneLady maga sem akar úgy tenni, mintha nem "óriások" vállán állna, ugyanakkor nagyon erõs elsõ albumot tudott letenni az asztalra, rajta olyan, emlékezetes szerzeményekkel, melyek méltán ragadnak meg a befogadó agyában/fülében (If Not Now, Intuition, Only The Haste Comes, vagy a címadó darab). Kilencszámnyi tekerés után pedig meglepõ, de jogos zárás a sokkal introvertáltabb, folkosabb Fear No More - s egyben biztatás arra, hogy visszaugorjunk a zajosabb-gyorsabb kezdetekhez.

Warp/Neon Music, 2010

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.