lemez - LONELADY: NERVE UP

  • - minek -
  • 2010. április 1.

Zene

A mostanában LoneLady néven tündöklő Julie Campbell Manchesterből érkezett, mint annyi kedvence és példaképe, de munkássága sokkal többre értékelendő a jeles előképei előtt való merő tisztelgésnél. A Warp kiadó legújabb üdvöskéje voltaképpen rendkívül egyszerű eszközökkel dolgozik: a gitáros-énekesnő one man show-ját többnyire egy dobgép egészíti ki - mint egykor a posztpunk/new wave időkben.
A mostanában LoneLady néven tündöklõ Julie Campbell Manchesterbõl érkezett, mint annyi kedvence és példaképe, de munkássága sokkal többre értékelendõ a jeles elõképei elõtt való merõ tisztelgésnél. A Warp kiadó legújabb üdvöskéje voltaképpen rendkívül egyszerû eszközökkel dolgozik: a gitáros-énekesnõ one man show-ját többnyire egy dobgép egészíti ki - mint egykor a posztpunk/new wave idõkben. Viszont e szándékolt eszközszegénység igazán gazdag elõadói repertoárt leplez: Ms Campbell rendkívül dinamikus, friss dalok sorát állította egymás mellé, melyeket egyszerûen jólesik végighallgatni - s közben lehet ábrándozni azon is, milyen klassz lehet e hölgyet a színpadon látni. A feszes ritmusalapokra szaggatott-zaklatott, mégis módfelett hangulatos gitártémák épülnek, LoneLady pedig karakteres, sõt emlékezetes vokális adottságokkal megáldott elõadó. A Guy Fixsen által kevert album és persze maga Campbell kisasszony hallatán automatikusan ugranak be a jelentõs elõdök a Joy Divisiontõl és a Gang Of Fourtól kezdve a Throwing Muses/Kristin Hersh univerzumon át akár PJ Harveyig (habár ez utóbbinak mindent átható személyessége nélkül). LoneLady maga sem akar úgy tenni, mintha nem "óriások" vállán állna, ugyanakkor nagyon erõs elsõ albumot tudott letenni az asztalra, rajta olyan, emlékezetes szerzeményekkel, melyek méltán ragadnak meg a befogadó agyában/fülében (If Not Now, Intuition, Only The Haste Comes, vagy a címadó darab). Kilencszámnyi tekerés után pedig meglepõ, de jogos zárás a sokkal introvertáltabb, folkosabb Fear No More - s egyben biztatás arra, hogy visszaugorjunk a zajosabb-gyorsabb kezdetekhez.

Warp/Neon Music, 2010

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.