lemez - LONELADY: NERVE UP

  • - minek -
  • 2010. április 1.

Zene

A mostanában LoneLady néven tündöklő Julie Campbell Manchesterből érkezett, mint annyi kedvence és példaképe, de munkássága sokkal többre értékelendő a jeles előképei előtt való merő tisztelgésnél. A Warp kiadó legújabb üdvöskéje voltaképpen rendkívül egyszerű eszközökkel dolgozik: a gitáros-énekesnő one man show-ját többnyire egy dobgép egészíti ki - mint egykor a posztpunk/new wave időkben.
A mostanában LoneLady néven tündöklõ Julie Campbell Manchesterbõl érkezett, mint annyi kedvence és példaképe, de munkássága sokkal többre értékelendõ a jeles elõképei elõtt való merõ tisztelgésnél. A Warp kiadó legújabb üdvöskéje voltaképpen rendkívül egyszerû eszközökkel dolgozik: a gitáros-énekesnõ one man show-ját többnyire egy dobgép egészíti ki - mint egykor a posztpunk/new wave idõkben. Viszont e szándékolt eszközszegénység igazán gazdag elõadói repertoárt leplez: Ms Campbell rendkívül dinamikus, friss dalok sorát állította egymás mellé, melyeket egyszerûen jólesik végighallgatni - s közben lehet ábrándozni azon is, milyen klassz lehet e hölgyet a színpadon látni. A feszes ritmusalapokra szaggatott-zaklatott, mégis módfelett hangulatos gitártémák épülnek, LoneLady pedig karakteres, sõt emlékezetes vokális adottságokkal megáldott elõadó. A Guy Fixsen által kevert album és persze maga Campbell kisasszony hallatán automatikusan ugranak be a jelentõs elõdök a Joy Divisiontõl és a Gang Of Fourtól kezdve a Throwing Muses/Kristin Hersh univerzumon át akár PJ Harveyig (habár ez utóbbinak mindent átható személyessége nélkül). LoneLady maga sem akar úgy tenni, mintha nem "óriások" vállán állna, ugyanakkor nagyon erõs elsõ albumot tudott letenni az asztalra, rajta olyan, emlékezetes szerzeményekkel, melyek méltán ragadnak meg a befogadó agyában/fülében (If Not Now, Intuition, Only The Haste Comes, vagy a címadó darab). Kilencszámnyi tekerés után pedig meglepõ, de jogos zárás a sokkal introvertáltabb, folkosabb Fear No More - s egyben biztatás arra, hogy visszaugorjunk a zajosabb-gyorsabb kezdetekhez.

Warp/Neon Music, 2010

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.