lemez - MASTERS OF REALITY: PINE/ CROSS DOVER

  • - vincze -
  • 2009. szeptember 17.

Zene

Példátlan az a tisztelet, ami az amerikai Masters of Realityt, illetve a zenekar vezérét, Chris Gosst körülveszi. Teljesen megérdemelten egyébként, hiszen a saját életmű összegitározása mellett Goss olyan, ma már meghatározó zenekarok indulásánál bábáskodott, mint például a stoner rock atyaúristene, a Kyuss, valamint az abból kinőtt Queens of the Stone Age.
Példátlan az a tisztelet, ami az amerikai Masters of Realityt, illetve a zenekar vezérét, Chris Gosst körülveszi. Teljesen megérdemelten egyébként, hiszen a saját életmû összegitározása mellett Goss olyan, ma már meghatározó zenekarok indulásánál bábáskodott, mint például a stoner rock atyaúristene, a Kyuss, valamint az abból kinõtt Queens of the Stone Age. Sokak szerint Goss találta fel az azóta védjeggyé vált desert rock hangzást, és ebben van is igazság, mindenesetre Goss produceri munkája sokkal szélesebb körû annál, hogy el lehessen intézni õt "a stoner rock producer" címkével (egyebek mellett Goldie- és UNKLE-lemezeken is dolgozott).

Igazából két külön lemezanyagot takar a cím: a Pine jellegzetessége a szintetizátorok és a samplerek bõ kézzel mért alkalmazása, ami azt jelzi, hogy a Masters of Reality nem ragadt bele a rockklisék ismételgetésébe. A nyitó King Richard TLH egy óriási Goss-téma, Queens of the Stone Age-re emlékeztetõ, repetitív rock'n'roll-riffel és jellegzetes énekdallamokkal, amelyek hallatán le sem tagadhatná a Beatles hatását az idén ötvenéves mester; a ciklust záró Johnny's Dream elszállós témázgatása pedig maga a space rock mennyország.

Nem enged a színvonalból a "kettes" lemez sem, hiszen a szellõsebb, lecsupaszítottabb hangzású, kevesebb elektronikával operáló dalok közt olyan gyöngyszemek is megbújnak, mint például a Masters-mércével szokatlanul brutálisan induló, majd középtempós rock'n'rollba forduló Testify To Love, a slágeres Rosie's Presence, vagy az albumzáró, tizenkét perces Alfalfa, ami mintha a Johnny's Dream második része lenne.

A Pine/Cross Dover kiváló lemez: a mai mércével hosszúnak tûnõ több mint ötven perc alatt sem fordul egyszer sem unalomba, és ha valakinek már elege van a stoner színtér ötlettelen bandáiból, komoly kedvencet avathat ezzel a "dupla" albummal.

Brownhouse, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.