lemez - MASTERS OF REALITY: PINE/ CROSS DOVER

  • - vincze -
  • 2009. szeptember 17.

Zene

Példátlan az a tisztelet, ami az amerikai Masters of Realityt, illetve a zenekar vezérét, Chris Gosst körülveszi. Teljesen megérdemelten egyébként, hiszen a saját életmű összegitározása mellett Goss olyan, ma már meghatározó zenekarok indulásánál bábáskodott, mint például a stoner rock atyaúristene, a Kyuss, valamint az abból kinőtt Queens of the Stone Age.
Példátlan az a tisztelet, ami az amerikai Masters of Realityt, illetve a zenekar vezérét, Chris Gosst körülveszi. Teljesen megérdemelten egyébként, hiszen a saját életmû összegitározása mellett Goss olyan, ma már meghatározó zenekarok indulásánál bábáskodott, mint például a stoner rock atyaúristene, a Kyuss, valamint az abból kinõtt Queens of the Stone Age. Sokak szerint Goss találta fel az azóta védjeggyé vált desert rock hangzást, és ebben van is igazság, mindenesetre Goss produceri munkája sokkal szélesebb körû annál, hogy el lehessen intézni õt "a stoner rock producer" címkével (egyebek mellett Goldie- és UNKLE-lemezeken is dolgozott).

Igazából két külön lemezanyagot takar a cím: a Pine jellegzetessége a szintetizátorok és a samplerek bõ kézzel mért alkalmazása, ami azt jelzi, hogy a Masters of Reality nem ragadt bele a rockklisék ismételgetésébe. A nyitó King Richard TLH egy óriási Goss-téma, Queens of the Stone Age-re emlékeztetõ, repetitív rock'n'roll-riffel és jellegzetes énekdallamokkal, amelyek hallatán le sem tagadhatná a Beatles hatását az idén ötvenéves mester; a ciklust záró Johnny's Dream elszállós témázgatása pedig maga a space rock mennyország.

Nem enged a színvonalból a "kettes" lemez sem, hiszen a szellõsebb, lecsupaszítottabb hangzású, kevesebb elektronikával operáló dalok közt olyan gyöngyszemek is megbújnak, mint például a Masters-mércével szokatlanul brutálisan induló, majd középtempós rock'n'rollba forduló Testify To Love, a slágeres Rosie's Presence, vagy az albumzáró, tizenkét perces Alfalfa, ami mintha a Johnny's Dream második része lenne.

A Pine/Cross Dover kiváló lemez: a mai mércével hosszúnak tûnõ több mint ötven perc alatt sem fordul egyszer sem unalomba, és ha valakinek már elege van a stoner színtér ötlettelen bandáiból, komoly kedvencet avathat ezzel a "dupla" albummal.

Brownhouse, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.