Lemez - Nem a múltban - Gang Of Four: Content

  • - minek -
  • 2011. február 3.

Zene

Kétségbevonhatatlan tény, hogy a Gang Of Four a posztpunkkorszak egyik legbefolyásosabb legendája: életművük jó része mai füllel is élvezetes, hatásuk kézzelfogható, és remekül kihallható a boldog utódok szerzeményeiből is. Meglepő, hogy látszólag mennyire egyszerű dolgokon múlik az, ha valami érdekeset és maradandót akarunk alkotni - legalábbis a pop-/rockzenében.
Az ő esetükben az előfeltételek közé tartozott az akkoriban éppen virulens kritikai marxista gondolkodás - legalábbis dalszövegszintű - elsajátítása, no és kellő nyitottság a világ akkor izgalmasnak tűnő zenéi iránt. Televisionből, Wire-ből, fehér garázs/rhythm & blues zenékből, fekete funkból, diszkóból, jamaicai dubból az ő agyukban pont ez jött ki - s ezért hálás is nekik a komplett utókor. Ráadásul első hivatalos feloszlásuk (1984) óta rendszeresen újraalakulnak, amit persze elősegít, hogy valahogy sosem mennek ki a divatból. Voltaképpen mindegy is, hogy Kiedis, Flea, M. Stipe vagy a megboldogult Kurt Cobain mit nyilatkozgatott össze saját zenekari, hatástörténeti oral history gyanánt: ha meghallgatjuk a Yeah Yeah Yeahs I Love A Man In Uniform-remixét, nyilvánvalóvá válik a kapcsolat a jelen (de legalábbis a közeli múlt) jó néhány előadójához. S míg közülük a Bloc Party szünetel, a The Rapture pedig csupán alkalmi dj-mixekben utazik, a hét éve (akkor eredeti felállásban!) újjáalakult Gang Of Four új lemezanyagot adott ki - és nem is rosszat!

A Content abszolút visszanyúl a kezdetekhez, és maximálisan Andy Gill gitáros kemény, a punkból és a funkból táplálkozó staccatóira épül, amit precízen támaszt alá a viszonylag újdonsült ritmusszekció (Thomas McNeice basszer és Mark Heaney dobos, akik 2006-ban álltak Hugo Burnham és Dave Allen helyére) hol kíméletlen, hol a kellő határokon belül dögös játéka. Jon King elegánsan ideges énekhangja a régi - mindehhez pedig képesek voltak megfelelő számban jó és érdekes dalokat komponálni, még ha eme kalkulus nem is éri el a tízet (márpedig ennyi itemből áll az új lemez). A Contentnek határozottan jót tesz az újrahallgatás - sőt a régebbi albumokkal való összevetés is. A hasonlatosságok hangsúlyosabbá s egyben örvendetesebbé is válnak, a különbségek pedig nyilvánvalóvá teszik, hogy a Go4 tagjai nem a múltban élnek.

A Who Am I? Franz Ferdinandot (sőt, a Primal Screamet) megszégyenítő rock/soul stomper, az I Can't Forget Your Lonely Face pont a megfelelő mértékben hozza vissza a funkot a lábunkba, az I Party All The Time pedig tökéletes önreferenciális diszkó-punk darab. Még azt is megengedhetik maguknak, hogy a lassabb, de még izgalmasan lüktető zárószámban (I Can See From Far Away) jól felismerhetően s aligha szándéktalanul utaljanak egy Kiss-motívumra (az I Was Made For Lovin' You kislemez alig pár héttel korábban jött ki, mint az első Gang Of Four-album, az 1979-es Entertainment!). A koncertrepertoár stabil darabja lesz mind, csak győzzük kivárni, míg az utunkba kerülnek valamely idei fesztiválon.

Grönland/Deep Distribution, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.