lemez - Noisia: Split The Atom

  • - minek -
  • 2010. április 15.

Zene

Martijn, Nik és Thijs, a három holland zenemunkás még a groningeni egyetemi évek alatt ismerkedett meg, amit hamarosan közös barkácsolás követett. Nem is bírtak leállni: az utóbbi hét évben valami elképesztő mennyiségű megjelenést produkáltak - népszerűségük pedig nőttön nőtt, többek között kis hazánkban is.
Martijn, Nik és Thijs, a három holland zenemunkás még a groningeni egyetemi évek alatt ismerkedett meg, amit hamarosan közös barkácsolás követett. Nem is bírtak leállni: az utóbbi hét évben valami elképesztõ mennyiségû megjelenést produkáltak - népszerûségük pedig nõttön nõtt, többek között kis hazánkban is. A zömmel a drum and bass kötelezõen ajánlott szakirodalmát gyarapító maxik után itt az elsõ album, ami sok tanulsággal szolgál - az ortodox rajongókat alighanem meg fogja lepni, bár talán örömet is szerez. Azt már eddig is tudni lehetett, hogy a Noisia, már csak kíváncsiságból is, nyitott más stílusok felé - jellemzõ, hogy példaképeik között leginkább a Prodigyt, a Daft Punkot, no meg a gyomorba markoló basszusok királyát, Dave Tippert emlegették (és akkor még nem beszéltünk a Justice-féle french elektro hatásáról...). Nos, ha az új, Split The Atom címû album nem is egy kifejezett határtörés, azért bõven akad rajta izgalmas hallgatnivaló. Az meg tényleg a minden koncepciót negligáló, néha azért öncélúnak tûnõ stiláris gazdagságot mutatja, hogy a szabálytalanul is kerek tech/funk/break/elektro/house hibrideket rendre egy majdhogynem barátságos drum and bass téma váltja, hogy azután következzen egy lassabb, már-már dubstepbe hajló tört ritmika, esetleg egy ujjgyakorlatnyi zenei intermezzo. A vendégmûvészek közül a közelmúltban az A38-on tomboló sikerrel szereplõ Foreign Beggars korrektül hozza a tõlük elvárt õrületet - s az is örvendetes, hogy a rokon lélek Amon Tobinnal is szépen egymásra találtak. S akkor most szólnánk: szombat este Budapesten pakolnak a hollandok, mint most (is) kiderült, lesz mibõl válogatni.

Vision/Neon Music 2010

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.