lemez - Noisia: Split The Atom

  • - minek -
  • 2010. április 15.

Zene

Martijn, Nik és Thijs, a három holland zenemunkás még a groningeni egyetemi évek alatt ismerkedett meg, amit hamarosan közös barkácsolás követett. Nem is bírtak leállni: az utóbbi hét évben valami elképesztő mennyiségű megjelenést produkáltak - népszerűségük pedig nőttön nőtt, többek között kis hazánkban is.
Martijn, Nik és Thijs, a három holland zenemunkás még a groningeni egyetemi évek alatt ismerkedett meg, amit hamarosan közös barkácsolás követett. Nem is bírtak leállni: az utóbbi hét évben valami elképesztõ mennyiségû megjelenést produkáltak - népszerûségük pedig nõttön nõtt, többek között kis hazánkban is. A zömmel a drum and bass kötelezõen ajánlott szakirodalmát gyarapító maxik után itt az elsõ album, ami sok tanulsággal szolgál - az ortodox rajongókat alighanem meg fogja lepni, bár talán örömet is szerez. Azt már eddig is tudni lehetett, hogy a Noisia, már csak kíváncsiságból is, nyitott más stílusok felé - jellemzõ, hogy példaképeik között leginkább a Prodigyt, a Daft Punkot, no meg a gyomorba markoló basszusok királyát, Dave Tippert emlegették (és akkor még nem beszéltünk a Justice-féle french elektro hatásáról...). Nos, ha az új, Split The Atom címû album nem is egy kifejezett határtörés, azért bõven akad rajta izgalmas hallgatnivaló. Az meg tényleg a minden koncepciót negligáló, néha azért öncélúnak tûnõ stiláris gazdagságot mutatja, hogy a szabálytalanul is kerek tech/funk/break/elektro/house hibrideket rendre egy majdhogynem barátságos drum and bass téma váltja, hogy azután következzen egy lassabb, már-már dubstepbe hajló tört ritmika, esetleg egy ujjgyakorlatnyi zenei intermezzo. A vendégmûvészek közül a közelmúltban az A38-on tomboló sikerrel szereplõ Foreign Beggars korrektül hozza a tõlük elvárt õrületet - s az is örvendetes, hogy a rokon lélek Amon Tobinnal is szépen egymásra találtak. S akkor most szólnánk: szombat este Budapesten pakolnak a hollandok, mint most (is) kiderült, lesz mibõl válogatni.

Vision/Neon Music 2010

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”