lemez - Noisia: Split The Atom

  • - minek -
  • 2010. április 15.

Zene

Martijn, Nik és Thijs, a három holland zenemunkás még a groningeni egyetemi évek alatt ismerkedett meg, amit hamarosan közös barkácsolás követett. Nem is bírtak leállni: az utóbbi hét évben valami elképesztő mennyiségű megjelenést produkáltak - népszerűségük pedig nőttön nőtt, többek között kis hazánkban is.
Martijn, Nik és Thijs, a három holland zenemunkás még a groningeni egyetemi évek alatt ismerkedett meg, amit hamarosan közös barkácsolás követett. Nem is bírtak leállni: az utóbbi hét évben valami elképesztõ mennyiségû megjelenést produkáltak - népszerûségük pedig nõttön nõtt, többek között kis hazánkban is. A zömmel a drum and bass kötelezõen ajánlott szakirodalmát gyarapító maxik után itt az elsõ album, ami sok tanulsággal szolgál - az ortodox rajongókat alighanem meg fogja lepni, bár talán örömet is szerez. Azt már eddig is tudni lehetett, hogy a Noisia, már csak kíváncsiságból is, nyitott más stílusok felé - jellemzõ, hogy példaképeik között leginkább a Prodigyt, a Daft Punkot, no meg a gyomorba markoló basszusok királyát, Dave Tippert emlegették (és akkor még nem beszéltünk a Justice-féle french elektro hatásáról...). Nos, ha az új, Split The Atom címû album nem is egy kifejezett határtörés, azért bõven akad rajta izgalmas hallgatnivaló. Az meg tényleg a minden koncepciót negligáló, néha azért öncélúnak tûnõ stiláris gazdagságot mutatja, hogy a szabálytalanul is kerek tech/funk/break/elektro/house hibrideket rendre egy majdhogynem barátságos drum and bass téma váltja, hogy azután következzen egy lassabb, már-már dubstepbe hajló tört ritmika, esetleg egy ujjgyakorlatnyi zenei intermezzo. A vendégmûvészek közül a közelmúltban az A38-on tomboló sikerrel szereplõ Foreign Beggars korrektül hozza a tõlük elvárt õrületet - s az is örvendetes, hogy a rokon lélek Amon Tobinnal is szépen egymásra találtak. S akkor most szólnánk: szombat este Budapesten pakolnak a hollandok, mint most (is) kiderült, lesz mibõl válogatni.

Vision/Neon Music 2010

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."