lemez - Noisia: Split The Atom

  • - minek -
  • 2010. április 15.

Zene

Martijn, Nik és Thijs, a három holland zenemunkás még a groningeni egyetemi évek alatt ismerkedett meg, amit hamarosan közös barkácsolás követett. Nem is bírtak leállni: az utóbbi hét évben valami elképesztő mennyiségű megjelenést produkáltak - népszerűségük pedig nőttön nőtt, többek között kis hazánkban is.
Martijn, Nik és Thijs, a három holland zenemunkás még a groningeni egyetemi évek alatt ismerkedett meg, amit hamarosan közös barkácsolás követett. Nem is bírtak leállni: az utóbbi hét évben valami elképesztõ mennyiségû megjelenést produkáltak - népszerûségük pedig nõttön nõtt, többek között kis hazánkban is. A zömmel a drum and bass kötelezõen ajánlott szakirodalmát gyarapító maxik után itt az elsõ album, ami sok tanulsággal szolgál - az ortodox rajongókat alighanem meg fogja lepni, bár talán örömet is szerez. Azt már eddig is tudni lehetett, hogy a Noisia, már csak kíváncsiságból is, nyitott más stílusok felé - jellemzõ, hogy példaképeik között leginkább a Prodigyt, a Daft Punkot, no meg a gyomorba markoló basszusok királyát, Dave Tippert emlegették (és akkor még nem beszéltünk a Justice-féle french elektro hatásáról...). Nos, ha az új, Split The Atom címû album nem is egy kifejezett határtörés, azért bõven akad rajta izgalmas hallgatnivaló. Az meg tényleg a minden koncepciót negligáló, néha azért öncélúnak tûnõ stiláris gazdagságot mutatja, hogy a szabálytalanul is kerek tech/funk/break/elektro/house hibrideket rendre egy majdhogynem barátságos drum and bass téma váltja, hogy azután következzen egy lassabb, már-már dubstepbe hajló tört ritmika, esetleg egy ujjgyakorlatnyi zenei intermezzo. A vendégmûvészek közül a közelmúltban az A38-on tomboló sikerrel szereplõ Foreign Beggars korrektül hozza a tõlük elvárt õrületet - s az is örvendetes, hogy a rokon lélek Amon Tobinnal is szépen egymásra találtak. S akkor most szólnánk: szombat este Budapesten pakolnak a hollandok, mint most (is) kiderült, lesz mibõl válogatni.

Vision/Neon Music 2010

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.