Lemez - Perzsaszőnyeg - Leila: Blood, Looms and Blooms

  • - minek -
  • 2008. október 16.

Zene

Leila, avagy eredeti nevén Leila Arab családja még 1979-ben, a sokak számára balvégzetű Khomeini-féle forradalom után hagyta el Iránt. Az ifjú perzsa hölgy idővel jó elfoglaltságot talált magának: már 1994-ben felfedezte magának a sikerei csúcsára érő Björk, s Leila legott ki is bérelhette magának a billentyűk mögötti zsámolyt (számos zenés DVD-n figyelhető meg ügyködése, például az 1994-ben rögzített Björk Unpluggedon is). - minek -

Leila, avagy eredeti nevén Leila Arab családja még 1979-ben, a sokak számára balvégzetű Khomeini-féle forradalom után hagyta el Iránt. Az ifjú perzsa hölgy idővel jó elfoglaltságot talált magának: már 1994-ben felfedezte magának a sikerei csúcsára érő Björk, s Leila legott ki is bérelhette magának a billentyűk mögötti zsámolyt (számos zenés DVD-n figyelhető meg ügyködése, például az 1994-ben rögzített Björk Unpluggedon is). Mivel amúgy is jó érzékkel űzte a kütyükkel történő zenecsinálás sajátos mesterségét, hamarosan megfelelő fórumot talált szerzeményeinek - első albuma például az Aphex Twin Rephlex kiadójánál jött ki, pontosan tíz évvel ezelőtt. A Like Weather (melybe maga a mester, Richard D. James is belepiszkált) érdekesen elegyíti a kísérleti, puttyogós elektronikát a hagyományos, majdhogynem popos (na jó, alterpopos) női és férfivokálokkal. Közben úgy tűnt, hogy Leila véglegesen a zene mellett cövekel le: még művészeti iskolai tanulmányait is félbehagyta, csak hogy ki ne maradjon Björk utazó zenei cirkuszából. Második albuma, a már az XL Recordsnál publikált Courtesy Of Choice ha lehet, még érettebben prezentálta az egyszer már bevált, hatásos receptet: a professzionálisan felvázolt, néha sötét, néha játékos hangképeket korrektül ellenpontozzák az érzelmes/melankolikus vokálok. Ezután viszont jó nyolcéves szünet következett - ez idő alatt dolgozott Björk szólólemezein és koncertjein, csinált néhány remixet (például Sia vagy Emilie Simon számára), s már néhány éve szorgalmasan írta újabb szerzeményeit. Nagy lehetett a buzgalom, elvégre jó néhány közülük fel sem bírt kerülni a Warp kiadónál minap megjelent Blood, Looms and Loomsra (akit a bónusz számok is érdekelnek, feltétlenül szerezze be a Deflect és a Mettle című maxikat is).

A maga borult módján kifejezett megkapó, ötletes, helyenként jó értelemben játékos albumot készített, ahol az elektronikus textúrát megint csak át- és átszövik a kellőképpen változatos vokáltémák. Ott van mindjárt az egykori Specials-hős poplegenda, Terry Hall, és az ő sajátosan hideglelős hangja - kontrasztként pedig az egykor az Archive-ban szereplő Roya Arab (családban marad), aki klasszikus krimidzsesszes etűdöt kerekít a Daisie, Cats and Spacemenből (önmagában is beszédes cím!). Leila Arab amit lehet, megtanult a komponálási technikáról, szerzeményei rugalmasan idomulnak vendégvokalistái orgánumához, legyen bár szó régi partneréről, Luca Santucciról (az ő soulos vokálján szólal meg a Teases Me, az Ur Train vagy a Norwegian Wood című Beatles-feldolgozás), az elképesztő regiszterekben mozgó futurista Seaming Tó opera-énekesnőről vagy éppen Martina Topley-Birdről (a Deflect tán nem véletlenül juttatja eszünkbe a trip-hop hőskor Tricky-lemezeit). A Martina és Terry Hall törékeny duettjével záruló új Leila-album ha nem is tökéletes mestermű, de kétségtelenül ihletett munka, mely kellemes zenei csemegézésre nyújt alkalmat - remek elfoglaltság hosszú, hűvös őszi estékre.

Warp/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.