lemez - REALISTIC CREW: FREEDOM EATS THE SOUL

  • - minek -
  • 2009. augusztus 6.

Zene

Két év telt el az Overcome megjelenése óta, s nem hiába: az új RC-album, ha lehet, még érettebb, hatásosabb és kiforrottabb, mint elődje volt. Pedig látszólag nem sok változás történt a csapatban - ugyanúgy Kalotás Csaba és Vranik Krisztián a két kulcsember: felváltva írják meg a dalok nagyját, amelyek azután az alkotótársak segedelmével nyerik el végleges formájukat.
Két év telt el az Overcome megjelenése óta, s nem hiába: az új RC-album, ha lehet, még érettebb, hatásosabb és kiforrottabb, mint elõdje volt. Pedig látszólag nem sok változás történt a csapatban - ugyanúgy Kalotás Csaba és Vranik Krisztián a két kulcsember: felváltva írják meg a dalok nagyját, amelyek azután az alkotótársak segedelmével nyerik el végleges formájukat. S az új lemezen is fellelhetõ markáns, karakteres Realistic-szerzeményekben afféle szabályos "minidrámák" zajlanak. A látszólag lassan bontakozó, sûrû atmoszférájú zenei témából mintha kinõne egy másik, s lesz belõle egyszer old-skool jungle (Absolution), máskor finom, füstös dzsessz (Kebudapest Morgue Limited) vagy éppen lüktetõ minimal house (Bar Though). Csak bolyongunk a hangokból rakott labirintusban, s nem sejthetjük, mikor támad hátba egy vészjósló, fenyegetõ basszus (Free Animals Anthem), egy fura hangminta, zongora-, cselló- vagy trombitafutam. Ha már a közremûködõknél tartunk: külön ki kell emelnünk Berger Dalma vokális produkcióját: a számok többségét az õ teljesen egyedi, számtalan regiszteren játszó hangja teszi teljessé (pontosan ezért oly sajnálatos, hogy az énekesnõ és a zenekar útjai a lemez elkészülte után elváltak).

Az utóbbi évek RC-produkciói, a két album, s az egyszerre vizuális és akusztikus élményt adó élõ fellépések megnyitották az utat az esetleges nemzetközi siker felé. A számos rangos külhoni fesztivált megjárt zenekar életében elvileg már nem játszhat szerepet a "ha" és a "de" - talán csak egy lépésre vannak attól, hogy továbbjussanak a magyar zenei NB I-bõl.

Szerzõi kiadás, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.