lemez - REALISTIC CREW: FREEDOM EATS THE SOUL

  • - minek -
  • 2009. augusztus 6.

Zene

Két év telt el az Overcome megjelenése óta, s nem hiába: az új RC-album, ha lehet, még érettebb, hatásosabb és kiforrottabb, mint elődje volt. Pedig látszólag nem sok változás történt a csapatban - ugyanúgy Kalotás Csaba és Vranik Krisztián a két kulcsember: felváltva írják meg a dalok nagyját, amelyek azután az alkotótársak segedelmével nyerik el végleges formájukat.
Két év telt el az Overcome megjelenése óta, s nem hiába: az új RC-album, ha lehet, még érettebb, hatásosabb és kiforrottabb, mint elõdje volt. Pedig látszólag nem sok változás történt a csapatban - ugyanúgy Kalotás Csaba és Vranik Krisztián a két kulcsember: felváltva írják meg a dalok nagyját, amelyek azután az alkotótársak segedelmével nyerik el végleges formájukat. S az új lemezen is fellelhetõ markáns, karakteres Realistic-szerzeményekben afféle szabályos "minidrámák" zajlanak. A látszólag lassan bontakozó, sûrû atmoszférájú zenei témából mintha kinõne egy másik, s lesz belõle egyszer old-skool jungle (Absolution), máskor finom, füstös dzsessz (Kebudapest Morgue Limited) vagy éppen lüktetõ minimal house (Bar Though). Csak bolyongunk a hangokból rakott labirintusban, s nem sejthetjük, mikor támad hátba egy vészjósló, fenyegetõ basszus (Free Animals Anthem), egy fura hangminta, zongora-, cselló- vagy trombitafutam. Ha már a közremûködõknél tartunk: külön ki kell emelnünk Berger Dalma vokális produkcióját: a számok többségét az õ teljesen egyedi, számtalan regiszteren játszó hangja teszi teljessé (pontosan ezért oly sajnálatos, hogy az énekesnõ és a zenekar útjai a lemez elkészülte után elváltak).

Az utóbbi évek RC-produkciói, a két album, s az egyszerre vizuális és akusztikus élményt adó élõ fellépések megnyitották az utat az esetleges nemzetközi siker felé. A számos rangos külhoni fesztivált megjárt zenekar életében elvileg már nem játszhat szerepet a "ha" és a "de" - talán csak egy lépésre vannak attól, hogy továbbjussanak a magyar zenei NB I-bõl.

Szerzõi kiadás, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.