lemez - REALISTIC CREW: FREEDOM EATS THE SOUL

  • - minek -
  • 2009. augusztus 6.

Zene

Két év telt el az Overcome megjelenése óta, s nem hiába: az új RC-album, ha lehet, még érettebb, hatásosabb és kiforrottabb, mint elődje volt. Pedig látszólag nem sok változás történt a csapatban - ugyanúgy Kalotás Csaba és Vranik Krisztián a két kulcsember: felváltva írják meg a dalok nagyját, amelyek azután az alkotótársak segedelmével nyerik el végleges formájukat.
Két év telt el az Overcome megjelenése óta, s nem hiába: az új RC-album, ha lehet, még érettebb, hatásosabb és kiforrottabb, mint elõdje volt. Pedig látszólag nem sok változás történt a csapatban - ugyanúgy Kalotás Csaba és Vranik Krisztián a két kulcsember: felváltva írják meg a dalok nagyját, amelyek azután az alkotótársak segedelmével nyerik el végleges formájukat. S az új lemezen is fellelhetõ markáns, karakteres Realistic-szerzeményekben afféle szabályos "minidrámák" zajlanak. A látszólag lassan bontakozó, sûrû atmoszférájú zenei témából mintha kinõne egy másik, s lesz belõle egyszer old-skool jungle (Absolution), máskor finom, füstös dzsessz (Kebudapest Morgue Limited) vagy éppen lüktetõ minimal house (Bar Though). Csak bolyongunk a hangokból rakott labirintusban, s nem sejthetjük, mikor támad hátba egy vészjósló, fenyegetõ basszus (Free Animals Anthem), egy fura hangminta, zongora-, cselló- vagy trombitafutam. Ha már a közremûködõknél tartunk: külön ki kell emelnünk Berger Dalma vokális produkcióját: a számok többségét az õ teljesen egyedi, számtalan regiszteren játszó hangja teszi teljessé (pontosan ezért oly sajnálatos, hogy az énekesnõ és a zenekar útjai a lemez elkészülte után elváltak).

Az utóbbi évek RC-produkciói, a két album, s az egyszerre vizuális és akusztikus élményt adó élõ fellépések megnyitották az utat az esetleges nemzetközi siker felé. A számos rangos külhoni fesztivált megjárt zenekar életében elvileg már nem játszhat szerepet a "ha" és a "de" - talán csak egy lépésre vannak attól, hogy továbbjussanak a magyar zenei NB I-bõl.

Szerzõi kiadás, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."