Lemez - Száncsengő az akváriumban - Caribou: Swim

  • Kovács Marcell
  • 2010. május 13.

Zene

Amikor Kieran Hebden (alias Four Tet) közel tíz éve a második szólólemezéhez készült csilingelő remix EP-n olyan, akkor még kevéssé ismert arcokat boronált össze, mint Bryan Hollon (vagyis Boom Bip) Ohióból, a kanadai Koushik Ghosh (Koushik) és a szintén kanadai, de akkor már Londonban élő Dan Snaith (Manitoba, később Caribou), remek válogatottat állított össze a kilencvenes évek elektronikus robbanásából sarjadó poszt-mindenféle zenék jövendő nagyjaiból. Na jó, mind a négyüket nagyságnak nevezni talán túlzás. Boom Bip a bemutatkozó lemezén (Seed to Sun, 2002) elővezetett kedvesen brummogó prog-hiphopot azóta sem tudta felülmúlni.

Amikor Kieran Hebden (alias Four Tet) közel tíz éve a második szólólemezéhez készült csilingelő remix EP-n olyan, akkor még kevéssé ismert arcokat boronált össze, mint Bryan Hollon (vagyis Boom Bip) Ohióból, a kanadai Koushik Ghosh (Koushik) és a szintén kanadai, de akkor már Londonban élő Dan Snaith (Manitoba, később Caribou), remek válogatottat állított össze a kilencvenes évek elektronikus robbanásából sarjadó poszt-mindenféle zenék jövendő nagyjaiból. Na jó, mind a négyüket nagyságnak nevezni talán túlzás. Boom Bip a bemutatkozó lemezén (Seed to Sun, 2002) elővezetett kedvesen brummogó prog-hiphopot azóta sem tudta felülmúlni. Igaz, különösebben nem is törte magát, még a Super Furry Animals-es Gruff Rhysszel közösen, Neon Neon név alatt kiadott album is hamar feledésbe merült. És Koushikból sem lett ünnepelt sztár, de még lehet. Lassan indult be neki a szekér, de aki hallotta két évvel ezelőtti első albumának (Out my Window) talán csak a páracseppek illékonyságával rokonítható légies pszichedéliáját, az el kell ismerje: csak a szerencsén múlik, hogy a blogoszféra mikor kapja vállára és teszi divatossá.

Ahhoz viszont kétség nem férhet, hogy Dan Snaith tehetsége Kieran Hebdenéhez mérhető. Rokon is Hebdenével. Lemezeik mindig is különböztek, de a látásmódbeli hasonlóság miatt érdekes kiegészítői voltak egymásnak. Ráadásul most mindketten ugyanabba az irányba fordultak, az idei Four Tet-album (There Is Love in You) kalapálós klubzsivaja köszön vissza a Swimen. Mintha a Swim a Four Tet-féle free jazzben fürdő house szintipopra hangolt párdarabja lenne. Egy igazi klubhimnusszal indít, és monoton robottransszal folytatódik, de a negyedik szám borongósan bugyborékoló villanyorgonája és a Morricone krimizenéit idéző dallam már komorabb vizekre evez. A morajló zajfüggöny árnyékában Snaith fejhangú éneke többnemű szintipopdívákat idéz.

Hebdenhez hasonlóan Snaith is megszállottja az élő dobok hangjának, ügyes dobos is egyébként. Most azonban kopogó robotütemekre épít, félreteszi a szabadon kavargó dobzuhatagot. De nem mond le a kolompokról, harangokról, csengőkről és csengettyűkről. Nem pakolja egymásra a hangjukat a végtelenségig, mint korábban, a lecsupaszított house-hangzásnak megfelelően minden dalhoz csak egyféle csingilingi mintát használ. Érdekes karaktert ad ezzel a számoknak, főszereplővé lépteti elő a száncsengőt, a kolompot. A tibeti éneklő tálkák hangját használó Bowls a lemez csúcspontja. Az egyre sűrűbbre lúpolt rezgéseknek monoton dobgép ad ritmust, majd beúszik egy zord basszustónus, és... nehéz megfogalmazni, hogy mi történik. Mintha egy másik dimenzió tárulna fel. Furcsa hang ez, komor, sötét, mégis puha és simogat. Titkokat rejtő, bölcs hang. Arra csábít, hogy újra felkeresse az ember, és elmerüljön benne. És nem ez az egyetlen mágikus pillanat a lemezen, ami egyértelműen Snaith eddigi legjobbja. Érett, talányos és hosszú időre szóló. Talán még a Four Tet bátor idei albumán is túlmutat.

Merge, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.