lemez - The Chap: Mega Breakfast

  • - minek -
  • 2008. augusztus 28.

Zene

A londoni négyes immár nyolc éve nyűvi a rajongók és a laikus érdeklődők hangrendszerét: a csapat albumait rendre üdvözlik a kritikák, élő fellépéseik pedig zajos sikert aratnak - korántsem függetlenül az ilyen alkalmakkor felrobbantott hegedűktől és csellóktól. A nemzetközi brigád (az egyik multiinstrumentalista zenekészítőt Panos Ghikasnak, egy másik érdemdús kollégáját pedig Johannes Von Weizsäckernek hívják) rendkívül jó érzékkel gereblyézi össze mindazt, ami a popzene nagy-nagy raktárudvarán a földre hullott.
A londoni négyes immár nyolc éve nyûvi a rajongók és a laikus érdeklõdõk hangrendszerét: a csapat albumait rendre üdvözlik a kritikák, élõ fellépéseik pedig zajos sikert aratnak - korántsem függetlenül az ilyen alkalmakkor felrobbantott hegedûktõl és csellóktól. A nemzetközi brigád (az egyik multiinstrumentalista zenekészítõt Panos Ghikasnak, egy másik érdemdús kollégáját pedig Johannes Von Weizsäckernek hívják) rendkívül jó érzékkel gereblyézi össze mindazt, ami a popzene nagy-nagy raktárudvarán a földre hullott. Kis popmaradék, rockos, sõt punkos lendület, no meg a technoid zenék táncra hívó monotóniája - néha akusztikus, néha meg finoman alákent elektronikus formában. A tipikus Chap-szerzemény mindenekelõtt derûs, izgalmas, ironikus és táncra ingerlõ: széthangolt gitárok, hegedû és cselló, kompresszált basszustémák és dobalapok, látszólag kaotikus vokál, amely mögül mégiscsak kibontakozik egy-egy finom melódia. A szövegek igen nagy százalékban referálnak a zenész/zenekészítõ szcénára, különös tekintettel arra, mennyi nagyképû, üresfejû, hatásvadász barom próbálja elsózni szarjait a piacon. És a Chap rögvest túl is lép e szubkulturális kocsmán - azzal a gesztussal, ahogy az elõdök hulladékából, mintegy félkézzel újraépíti a popzenét, szimbolikusan lerombolja a techno-diszkó hagyományt, és újat épít a helyére. Ráadásul olyan gusztussal, hogy rögvest kedvünk támad a tömeg közepébe ugrani, miközben lelki szemeink elõtt már vagy százan pogóznak a Carlos Walter Wendy Stanley címû punk/dance slágerre. Tulajdonképpen receptre kéne felírni, s akkor feleslegessé válna a többi pszichoaktív placebo.

Lo Recordings/Neon Music, 2008

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.