lemez - The Chap: Mega Breakfast

  • - minek -
  • 2008. augusztus 28.

Zene

A londoni négyes immár nyolc éve nyűvi a rajongók és a laikus érdeklődők hangrendszerét: a csapat albumait rendre üdvözlik a kritikák, élő fellépéseik pedig zajos sikert aratnak - korántsem függetlenül az ilyen alkalmakkor felrobbantott hegedűktől és csellóktól. A nemzetközi brigád (az egyik multiinstrumentalista zenekészítőt Panos Ghikasnak, egy másik érdemdús kollégáját pedig Johannes Von Weizsäckernek hívják) rendkívül jó érzékkel gereblyézi össze mindazt, ami a popzene nagy-nagy raktárudvarán a földre hullott.
A londoni négyes immár nyolc éve nyûvi a rajongók és a laikus érdeklõdõk hangrendszerét: a csapat albumait rendre üdvözlik a kritikák, élõ fellépéseik pedig zajos sikert aratnak - korántsem függetlenül az ilyen alkalmakkor felrobbantott hegedûktõl és csellóktól. A nemzetközi brigád (az egyik multiinstrumentalista zenekészítõt Panos Ghikasnak, egy másik érdemdús kollégáját pedig Johannes Von Weizsäckernek hívják) rendkívül jó érzékkel gereblyézi össze mindazt, ami a popzene nagy-nagy raktárudvarán a földre hullott. Kis popmaradék, rockos, sõt punkos lendület, no meg a technoid zenék táncra hívó monotóniája - néha akusztikus, néha meg finoman alákent elektronikus formában. A tipikus Chap-szerzemény mindenekelõtt derûs, izgalmas, ironikus és táncra ingerlõ: széthangolt gitárok, hegedû és cselló, kompresszált basszustémák és dobalapok, látszólag kaotikus vokál, amely mögül mégiscsak kibontakozik egy-egy finom melódia. A szövegek igen nagy százalékban referálnak a zenész/zenekészítõ szcénára, különös tekintettel arra, mennyi nagyképû, üresfejû, hatásvadász barom próbálja elsózni szarjait a piacon. És a Chap rögvest túl is lép e szubkulturális kocsmán - azzal a gesztussal, ahogy az elõdök hulladékából, mintegy félkézzel újraépíti a popzenét, szimbolikusan lerombolja a techno-diszkó hagyományt, és újat épít a helyére. Ráadásul olyan gusztussal, hogy rögvest kedvünk támad a tömeg közepébe ugrani, miközben lelki szemeink elõtt már vagy százan pogóznak a Carlos Walter Wendy Stanley címû punk/dance slágerre. Tulajdonképpen receptre kéne felírni, s akkor feleslegessé válna a többi pszichoaktív placebo.

Lo Recordings/Neon Music, 2008

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.