lemez - THE MARS VOLTA: OCTAHEDRON

  • - vincze -
  • 2009. augusztus 6.

Zene

Annak ellenére, hogy becsülettel végigrágtam magam az eddigi Mars Volta-életművön, és nem is mondanám, hogy hiába, hiszen tény, hogy értékes anyagokat készített a két afrofejű muzsikus (Cedric Bixler-Zavala énekes és Omar Rodriguez-Lopez gitáros) vezette gárda, egyik lemez sem tudott akkora hatással lenni rám, mint a két főnök korábbi zenekara, a 2001-ben feloszlott At The Drive-In, különös tekintettel utolsó lemezükre, a Relationship Of Commandre, amely a huszonegyedik század egyik legizgalmasabb alkotása, és nem csak a kompromisszummentes poszt-hardcore színtéren. Ezúttal erőteljes poposodást ígért a két főnök, ami, valljuk be, rá is fért volna a Mars Voltára az eddigi anyagok színes és izgalmas, de sokszor barokkos túlzásokba csapó eklekticizmusa után.
Annak ellenére, hogy becsülettel végigrágtam magam az eddigi Mars Volta-életmûvön, és nem is mondanám, hogy hiába, hiszen tény, hogy értékes anyagokat készített a két afrofejû muzsikus (Cedric Bixler-Zavala énekes és Omar Rodriguez-Lopez gitáros) vezette gárda, egyik lemez sem tudott akkora hatással lenni rám, mint a két fõnök korábbi zenekara, a 2001-ben feloszlott At The Drive-In, különös tekintettel utolsó lemezükre, a Relationship Of Commandre, amely a huszonegyedik század egyik legizgalmasabb alkotása, és nem csak a kompromisszummentes poszt-hardcore színtéren.

Ezúttal erõteljes poposodást ígért a két fõnök, ami, valljuk be, rá is fért volna a Mars Voltára az eddigi anyagok színes és izgalmas, de sokszor barokkos túlzásokba csapó eklekticizmusa után. A végeredmény mégis felemás: egyfelõl valóban felhasználóbarátabb lett a Volta zenéje, és így esélyesek lehetnek akár a komolyabb áttörésre is (ezzel párhuzamosan a hardcore Volta-rajongók könnyezve temetik a bandát), hiszen az akusztikusabb hangvétel és Zavala kiváló dallamai jóval könnyebben befogadhatóvá teszik az Octahedront, mint az elõdeit. Ugyanakkor az átlagosan öt perc feletti dalhosszok miatt néha unalomba fordul a lemez, és csak az olyan, vadócabb dalok rázzák fel az embert, mint a kiváló zárótétel, a Luciforms (példaértékû, disszonáns gitártémázgatással a végén), vagy a Cotopaxi, ami viszont pont olyan, mintha az elõzõ Volta-anyagról, a Bedlam In Goliath-ról maradt volna le.

A kérdés csak az, hogy az Octahedron új Mars Volta-irányt akar-e jelezni, vagy Cedric és Omar pusztán szerette volna megmutatni a közönségnek, hogy tudnak még õk populáris zenét játszani, ha akarnak. Megmutatták, köszönjük.

Warner, 2009

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.