lemez - TIGA: CIAO!

  • - minek -
  • 2009. szeptember 17.

Zene

Voltaképpen dicséretes, hogy alig három évvel az előző után itt az újabb Tiga-album - lustább embernek ismertük mi a léha neo-elektropop kanadai császárát. Amúgy Tiga sosem tartozott az otthoni magányban bütykölő szociopata zsenik közé: lehetőség szerint minden számát más-más zenebrigáddal rögzíti lemezre, hogy még véletlenül se váljék a dolog unalmassá.
Voltaképpen dicséretes, hogy alig három évvel az elõzõ után itt az újabb Tiga-album - lustább embernek ismertük mi a léha neo-elektropop kanadai császárát. Amúgy Tiga sosem tartozott az otthoni magányban bütykölõ szociopata zsenik közé: lehetõség szerint minden számát más-más zenebrigáddal rögzíti lemezre, hogy még véletlenül se váljék a dolog unalmassá. Az új albumnál adott volt a Soulwax-duó kreatív asszisztenciája, s az sem volt meglepõ, hogy régi cimborái, Jesper Dählbeck és Jori Hulkkonen is odatették a magukét - s aligha okozott problémát az elképzelések összecsiszolása mondjuk James Murphyvel (DFA-kollektíva, LCD Soundsystem), vagy a szintén honfitárs (de azért többnyire Berlinben élõ) Jason "Gonzalez" Beckkel. És lõn: a Ciao!-n kedvünkre turkálhatunk, mert akad ott minden: kicsit James Bond-betétdalra emlékeztetõ beteg tech-popdal (Luxury) éppúgy, mint döngölõs tánczene (Beep, Beep, Beep), vagy éppen savazós, röfögõs elektro-partibomba (Mind Dimension, What You Need). Amúgy a gondosan és többnyire jó ízléssel összerakott Tiga-szerzemények magjában rendre egy-egy dalkezdeményt találunk, melyeket persze hõsünk emblematikus énekbeszédjén élvezhetünk - külön köszönettel tartozunk a jelentõs adag iróniával felvértezett alkotónak azért, hogy mellékelte a dalok szövegét, melyek tobzódnak a szándékolt banalitásban. Azért ez a sok melankolikus érzemény valahol félig-meddig komoly is: erre utalhat például a balladisztikusan kezdõdõ, majd neo/space diszkóba forduló zárószám (Love Don't Dance Here Anymore) is - de azért a végén mégiscsak az ellenállhatatlan szintigrúvok gyõznek.

Different/Neon Music, 2009

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.