Lemez - Vidám tudomány - TV on the Radio: Dear Science,

  • Greff András
  • 2008. október 16.

Zene

A művészettörténeti tézis szerint az erő alulról jön, de a rockzenében ennél pontosabban is lokalizálhatunk, s csupán az a kérdés, hogy akkor most New Yorkot, Londont vagy Berlint (netán Detroitot, esetleg Stockholmot) nevezzük-e a legfőbb energiatermelő központnak. A Stones és a Clash vagy a Ramones és a Sonic Youth nyom-e többet a latban? A választ, már persze a személyes ízlés mellett, elsősorban az határozza meg, hogy melyik időpillanatra kérdezünk rá. Most, 2008-ban például igencsak magabiztosan érvelhetünk újfent New York mellett, hiszen az onnan startolt TV on the Radiónál kinek volna szüksége komolyabb adura? Greff András

A művészettörténeti tézis szerint az erő alulról jön, de a rockzenében ennél pontosabban is lokalizálhatunk, s csupán az a kérdés, hogy akkor most New Yorkot, Londont vagy Berlint (netán Detroitot, esetleg Stockholmot) nevezzük-e a legfőbb energiatermelő központnak. A Stones és a Clash vagy a Ramones és a Sonic Youth nyom-e többet a latban? A választ, már persze a személyes ízlés mellett, elsősorban az határozza meg, hogy melyik időpillanatra kérdezünk rá. Most, 2008-ban például igencsak magabiztosan érvelhetünk újfent New York mellett, hiszen az onnan startolt TV on the Radiónál kinek volna szüksége komolyabb adura?

A TOTR-ban már az is nagyon klassz, hogy egyértelműen el sem lehet dönteni, vajon tényleg rockzenekarról van-e szó. Az előző lemeznél (Return To Cookie Mountain) könnyebb lett volna igenlő választ adni, és ha megnézünk a zenekartól egy koncertfelvételt, akkor sem marad bennünk kétkedés, az új lemezen viszont az amúgy teljesen unikális megszólalás ezer összetevője közül a tánczenei, a hiphop-, a soul-, a gospel- és az r'n'b-elemek jutottak uralkodó pozícióba. Mélységesen ironikus, hogy ezen az alapvetően a fekete zenéket újraértelmező lemezen a hangzásért David Andrew Sitek, a zenekar egyetlen fehér tagja felelt. Sitek nagy mágus, a számok ennek megfelelően bravúrosan megdolgozottak, az élő hangszerek, az ezeket hol imitáló, hol viszont büszkén (és retrósan) műanyag hangokat adó gépek és az emberi torkok zörejeiből emberünk elbűvölően színgazdag audiogobelint sző. Számos szellemes ötlete közül azt a trükkjét emelném ki, amikor egy karakteres dallamot a dal végén hirtelen másnak ad át: a DLZ-ben a borzongató refrént zárásképpen valaki hanyagul elfütyüli, a lemezzáró Lover's Dayben pedig a fúvósok témáját veszi át búcsúzóul egy angyali kórus.

A Dear Science, azonban nemcsak a hangkép miatt erős váltás, hanem azért is, mert a korábbi lassan ható, atmoszferikus szerzemények helyét tempósabb és többségükben töményen slágeres tételek vették át. Az első kislemez, a Golden Age funkys Prince-parafrázisa számomra például első hallásra mellbevágó volt, de ma már csak a zsenialitást hallom benne, és voltaképp ugyanezt tudnám elmondani még vagy négy-öt számról. A vonósokkal bántóan sziruposra hangszerelt soulos balladákkal (Stork And Owl, Family Tree, Love Dog) már nem ennyire örömteli a helyzet, a Dear Science, ezek miatt az abszolút ígéretes (Tunde Adebimpe énekes kétségtelenül éltanulóként járta ki a Motown-iskolát), ám menthetetlenül giccsbe forduló dalok miatt őszinte bánatunkra semmi esetre sem nevezhető makulátlan lemeznek. De nagyszabású munka, még így, a tökéletlenségével együtt is.

4AD, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”