Lemez - Vidám tudomány - TV on the Radio: Dear Science,

  • Greff András
  • 2008. október 16.

Zene

A művészettörténeti tézis szerint az erő alulról jön, de a rockzenében ennél pontosabban is lokalizálhatunk, s csupán az a kérdés, hogy akkor most New Yorkot, Londont vagy Berlint (netán Detroitot, esetleg Stockholmot) nevezzük-e a legfőbb energiatermelő központnak. A Stones és a Clash vagy a Ramones és a Sonic Youth nyom-e többet a latban? A választ, már persze a személyes ízlés mellett, elsősorban az határozza meg, hogy melyik időpillanatra kérdezünk rá. Most, 2008-ban például igencsak magabiztosan érvelhetünk újfent New York mellett, hiszen az onnan startolt TV on the Radiónál kinek volna szüksége komolyabb adura? Greff András

A művészettörténeti tézis szerint az erő alulról jön, de a rockzenében ennél pontosabban is lokalizálhatunk, s csupán az a kérdés, hogy akkor most New Yorkot, Londont vagy Berlint (netán Detroitot, esetleg Stockholmot) nevezzük-e a legfőbb energiatermelő központnak. A Stones és a Clash vagy a Ramones és a Sonic Youth nyom-e többet a latban? A választ, már persze a személyes ízlés mellett, elsősorban az határozza meg, hogy melyik időpillanatra kérdezünk rá. Most, 2008-ban például igencsak magabiztosan érvelhetünk újfent New York mellett, hiszen az onnan startolt TV on the Radiónál kinek volna szüksége komolyabb adura?

A TOTR-ban már az is nagyon klassz, hogy egyértelműen el sem lehet dönteni, vajon tényleg rockzenekarról van-e szó. Az előző lemeznél (Return To Cookie Mountain) könnyebb lett volna igenlő választ adni, és ha megnézünk a zenekartól egy koncertfelvételt, akkor sem marad bennünk kétkedés, az új lemezen viszont az amúgy teljesen unikális megszólalás ezer összetevője közül a tánczenei, a hiphop-, a soul-, a gospel- és az r'n'b-elemek jutottak uralkodó pozícióba. Mélységesen ironikus, hogy ezen az alapvetően a fekete zenéket újraértelmező lemezen a hangzásért David Andrew Sitek, a zenekar egyetlen fehér tagja felelt. Sitek nagy mágus, a számok ennek megfelelően bravúrosan megdolgozottak, az élő hangszerek, az ezeket hol imitáló, hol viszont büszkén (és retrósan) műanyag hangokat adó gépek és az emberi torkok zörejeiből emberünk elbűvölően színgazdag audiogobelint sző. Számos szellemes ötlete közül azt a trükkjét emelném ki, amikor egy karakteres dallamot a dal végén hirtelen másnak ad át: a DLZ-ben a borzongató refrént zárásképpen valaki hanyagul elfütyüli, a lemezzáró Lover's Dayben pedig a fúvósok témáját veszi át búcsúzóul egy angyali kórus.

A Dear Science, azonban nemcsak a hangkép miatt erős váltás, hanem azért is, mert a korábbi lassan ható, atmoszferikus szerzemények helyét tempósabb és többségükben töményen slágeres tételek vették át. Az első kislemez, a Golden Age funkys Prince-parafrázisa számomra például első hallásra mellbevágó volt, de ma már csak a zsenialitást hallom benne, és voltaképp ugyanezt tudnám elmondani még vagy négy-öt számról. A vonósokkal bántóan sziruposra hangszerelt soulos balladákkal (Stork And Owl, Family Tree, Love Dog) már nem ennyire örömteli a helyzet, a Dear Science, ezek miatt az abszolút ígéretes (Tunde Adebimpe énekes kétségtelenül éltanulóként járta ki a Motown-iskolát), ám menthetetlenül giccsbe forduló dalok miatt őszinte bánatunkra semmi esetre sem nevezhető makulátlan lemeznek. De nagyszabású munka, még így, a tökéletlenségével együtt is.

4AD, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.