Lemez - Vidám tudomány - TV on the Radio: Dear Science,

  • Greff András
  • 2008. október 16.

Zene

A művészettörténeti tézis szerint az erő alulról jön, de a rockzenében ennél pontosabban is lokalizálhatunk, s csupán az a kérdés, hogy akkor most New Yorkot, Londont vagy Berlint (netán Detroitot, esetleg Stockholmot) nevezzük-e a legfőbb energiatermelő központnak. A Stones és a Clash vagy a Ramones és a Sonic Youth nyom-e többet a latban? A választ, már persze a személyes ízlés mellett, elsősorban az határozza meg, hogy melyik időpillanatra kérdezünk rá. Most, 2008-ban például igencsak magabiztosan érvelhetünk újfent New York mellett, hiszen az onnan startolt TV on the Radiónál kinek volna szüksége komolyabb adura? Greff András

A művészettörténeti tézis szerint az erő alulról jön, de a rockzenében ennél pontosabban is lokalizálhatunk, s csupán az a kérdés, hogy akkor most New Yorkot, Londont vagy Berlint (netán Detroitot, esetleg Stockholmot) nevezzük-e a legfőbb energiatermelő központnak. A Stones és a Clash vagy a Ramones és a Sonic Youth nyom-e többet a latban? A választ, már persze a személyes ízlés mellett, elsősorban az határozza meg, hogy melyik időpillanatra kérdezünk rá. Most, 2008-ban például igencsak magabiztosan érvelhetünk újfent New York mellett, hiszen az onnan startolt TV on the Radiónál kinek volna szüksége komolyabb adura?

A TOTR-ban már az is nagyon klassz, hogy egyértelműen el sem lehet dönteni, vajon tényleg rockzenekarról van-e szó. Az előző lemeznél (Return To Cookie Mountain) könnyebb lett volna igenlő választ adni, és ha megnézünk a zenekartól egy koncertfelvételt, akkor sem marad bennünk kétkedés, az új lemezen viszont az amúgy teljesen unikális megszólalás ezer összetevője közül a tánczenei, a hiphop-, a soul-, a gospel- és az r'n'b-elemek jutottak uralkodó pozícióba. Mélységesen ironikus, hogy ezen az alapvetően a fekete zenéket újraértelmező lemezen a hangzásért David Andrew Sitek, a zenekar egyetlen fehér tagja felelt. Sitek nagy mágus, a számok ennek megfelelően bravúrosan megdolgozottak, az élő hangszerek, az ezeket hol imitáló, hol viszont büszkén (és retrósan) műanyag hangokat adó gépek és az emberi torkok zörejeiből emberünk elbűvölően színgazdag audiogobelint sző. Számos szellemes ötlete közül azt a trükkjét emelném ki, amikor egy karakteres dallamot a dal végén hirtelen másnak ad át: a DLZ-ben a borzongató refrént zárásképpen valaki hanyagul elfütyüli, a lemezzáró Lover's Dayben pedig a fúvósok témáját veszi át búcsúzóul egy angyali kórus.

A Dear Science, azonban nemcsak a hangkép miatt erős váltás, hanem azért is, mert a korábbi lassan ható, atmoszferikus szerzemények helyét tempósabb és többségükben töményen slágeres tételek vették át. Az első kislemez, a Golden Age funkys Prince-parafrázisa számomra például első hallásra mellbevágó volt, de ma már csak a zsenialitást hallom benne, és voltaképp ugyanezt tudnám elmondani még vagy négy-öt számról. A vonósokkal bántóan sziruposra hangszerelt soulos balladákkal (Stork And Owl, Family Tree, Love Dog) már nem ennyire örömteli a helyzet, a Dear Science, ezek miatt az abszolút ígéretes (Tunde Adebimpe énekes kétségtelenül éltanulóként járta ki a Motown-iskolát), ám menthetetlenül giccsbe forduló dalok miatt őszinte bánatunkra semmi esetre sem nevezhető makulátlan lemeznek. De nagyszabású munka, még így, a tökéletlenségével együtt is.

4AD, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.