Lemez - Vörös jelzés - Guns N' Roses: Chinese Democracy

  • G. A.
  • 2008. december 4.

Zene

Kézirat, ahogyan azt a híres orosz író rojtosra idézett téziséből tudhatjuk, márpedig sosem ég el, de az is legalább ilyen határozottan állítható, hogy nincs a földön olyan hangfelvétel, ami öröklétig elkerülhetné a nyilvánosságot. Lehet, hogy csak közel negyven év múltán és immár szólólemezként (Brian Wilson: Smile, ami eredetileg a Beach Boys 1967-es sorlemeze lett volna), vagy dalonként csepegtetve, ha csak apránként képes a zenekar visszavásárolni saját szerzeményeit a gonosz lemezkiadótól (Vain: All Those Strangers), de a stúdióban rögzített zeneszámok előbb-utóbb eljutnak a hallgatósághoz. Axl Rose esetében ugyan alighanem bárki el tudta volna képzelni, hogy az eszement vörös dalnok az utolsó pillanatban megpróbálja majd megsemmisíteni (és az ő tébolyult szempontjából így voltaképp kiteljesíteni) tizenhárom év idegeket (producerekét, zenészekét, menedzserekét) felőrlő munkáját, de mivel a Geffen a hosszú évek során, írd és mondd, tizenhárommillió dollárt invesztált a projektbe, biztosak lehettünk abban, hogy az érthetően a pénzük után loholó befektetőknek köszönhetően egyszer úgyis megjelenik majd a Chinese Democracy (nota bene, a lemez címe már tíz évvel ezelőtt is tudható volt).

2005 tavaszán Jeff Leeds kiváló cikkben követte végig a New York Times oldalain, hogy miként sikerült ezt a brutális összeget Rose-nak eltapsolnia: a hosszú hónapokra kibérelt méregdrága stúdiókban a jeles művészt hetente egyszer-kétszer lehetett csupán látni, és a végül nagy nehezen, számos költséges producer aktív segítségével és természetesen rengeteg verzióban rögzített kábé ötven dal (a most megjelent albumra ezek közül tizennégy került) részleteit folyton újra kellett rögzíteni, ha Rose lecserélte valamelyik zenészét - azaz a Chinese Democracy olyan lemez, amit nem egyszer, hanem legalább kétszer-háromszor vettek fel a tizenhárom év során. A hangzás a beteges perfekcionizmusnak köszönhetően egyfelől kirívóan professzionális (az analóg hangszerek, az effektzörejek és a rengeteg vokál olyan tömören simul egybe, ahogyan azt kizárólag nagyon-nagyon drága eszközökkel lehet elérni), másfelől kínosan steril: szinte látni a hallgatása közben, ahogy a keverőpultnál fehér gumikesztyűben serénykednek az előtte alaposan bemosakodott derék hangmérnöklegények.

Mivel az eredeti GNR négy dalszerzőjéből erre a lemezre már csupán egy maradt a csapatban, aligha meglepő, hogy a lemezen nyoma sincs a stonesos (ezért Izzy Stradlin felelt a régi időkben), az aerosmithes és a metálos (ezekért Slash), illetve az arrogánsan punkos (Duff McKagan) összetevőknek, ám mégsem mondható, hogy a CD-nek semmi köze sincs a klasszikus Guns-lemezekhez: a Street Of Dreams, a There Was A Time vagy az I. R. S. (mindhárom remek dal) nem túl távoli rokona annak a grandiózus hard rocknak, azoknak a mértéket nem ismerő, zongorára épülő, teátrális számoknak, amelyeket Rose írt egykor az 1991-es Use Your Illusion két lemezére (November Rain, Breakdown, Estranged). Ezeket leszámítva viszont, ha el akarjuk kerülni a téves elvárások okozta csalódást, a Chinese Democracyt valóban inkább szólólemezként érdemes hallgatni. Illetve a kérdés persze nyilvánvalóan az, hogy vajon érdemes-e.

A lemez meggyőzően indul, a címadó szám fenyegető direktsége után két olyan dal következik, amelyek azonnal eszünkbe juttatják, mitől is lehetett Axl Rose 1987 és 1993 között a glóbusz legnagyobb rocksztárja: a lendületesen zúzós Shackler's Revenge-ben olyan ellenállhatatlan, szellemesen felépített refrént énekel, ami azonnal rögzül a fejbe, a rá következő, kimértebb és érzelemdúsabb Betterben pedig már a verzéknél összejön neki egy ilyen minőségű énekdallam - utóbbi a lemez legjobb száma lehetett volna, ha nem hallatszódna az egyáltalán nem organikus átvezetéseknél, hogy vért izzadva kirakósozták össze a különböző alkalmakkor rögzített, egymáshoz nem feltétlenül illeszkedő hangtörmelékekből; ha emlékeznek, az 1999-ben mintegy korai előzetesként egy filmzenelemezen megjelentetett Oh My Godnak is ez a rosszízű csináltság volt a legnagyobb negatívuma, de a most megjelent lemezen (ezt az egy szem Bettert leszámítva) már sikerült tökéletesen észrevehetetlenné kozmetikázni a varratok helyét. A Chinese Democracy legfőbb problémája, hogy rákerült négy hallhatóan magasan szárnyalónak szánt, valójában rémesen dagályos, nehezen végigbírható tétel (Madagascar, This I Love, If The World, Sorry), és itt-ott a roppant technikás, de elég öntetszelgő gitárszólókból (Ron "Bumblefoot" Thal, Robin Finck és Buckethead művei) is visszavehettek volna - ám ez a lemez mindezzel együtt is egy szórakoztató és meglepően kevéssé anakronisztikus hard rock album. Ráadásul, noha a klasszikus (itt-ott queenszerűen teátrális) melódiák ütköztetése a korszerűbbre vett rockzenével többször is eszünkbe juttathatja Nikki Sixx, a Sunset Strip másik legendája tavalyi lemezét (Sixx: A. M.: The Heroin Diaries), összességében kimondottan eredeti zenét hallhatunk. Jót és eredetit. Ki gondolta volna?

Geffen/Universal, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.