Yonderboi: Passive Control

  • - minek -
  • 2011. október 13.

Zene

Yonderboi mindig is sokat molyolt készülõ albumain, de úgy hisszük, érdemes volt ismét hoszszan dolgoznia az új zeneanyagon: jól összerakott, kiforrott, egységes lemez született a keze alatt. A nyitány a nálunk is kultusszal övezett Legendary Pink Dots énekese, Edward Ka-Spel ironikus, rejtetten apokaliptikus próféciája vidám zenei aláfestéssel, amit mintegy logikusan követ az I am CGI akusztikus gitározós-kolompolós slow discója. A She Complainsben azután már bemutatkozik a lemez alig rejtett társfõszereplõje, a német Charlotte Brandi is - kettejük zenés párbeszéde formálja az album kereteit; klasszikusan dal formájú szerzemények váltakoznak kisebb-nagyobb szösszenetekkel, mint például a fejhangú dünnyögésre épülõ Roast Pigeon. A basszusok néhol a dubstepet idézõen megvastagszanak, ám mindez csak afféle ornamentika: Yonderboi szabadon, s valóban beszélõ szerszámként használja az elektronikus tánczene kurrens hatáselemeit.

A Passive Control igazi korlátait az énekesnõ vokális adottságai jelentik: kétségtelenül több hangon tud megszólalni, de ezek közül nem mindegyik egyformán erõs. A Brighter Than Anything hûvös, sõt kissé komor monotonitásához például jól passzol a szándékoltan színtelenített vokál, és a lemez talán legjobb darabjában, a Synchronicityben is minden összejön: a lassú, bass-music elemekkel és zongorával kibélelt zenei téma, a fogós grúv és hozzá Charlotte érzékeny és itt kifejezetten hajlékonynak mutatkozó, kellemes regiszterekbe kalandozó hangja - ami például az amúgy bájos Come On Progenyben már kissé vékonynak tûnik.

A lemez gyerekhangos zárásával végleg feltárul elõttünk a múltba többszörösen visszautaló keretes szerkezet - ugyanakkor a minden szinten takarékos terjedelmû Passive Controllal láthatóan nemcsak hátratekintett, de elõre is nézett az alkotó.

Mole Listening Pearls, 2011

****

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.