Yonderboi: Passive Control

  • - minek -
  • 2011. október 13.

Zene

Yonderboi mindig is sokat molyolt készülõ albumain, de úgy hisszük, érdemes volt ismét hoszszan dolgoznia az új zeneanyagon: jól összerakott, kiforrott, egységes lemez született a keze alatt. A nyitány a nálunk is kultusszal övezett Legendary Pink Dots énekese, Edward Ka-Spel ironikus, rejtetten apokaliptikus próféciája vidám zenei aláfestéssel, amit mintegy logikusan követ az I am CGI akusztikus gitározós-kolompolós slow discója. A She Complainsben azután már bemutatkozik a lemez alig rejtett társfõszereplõje, a német Charlotte Brandi is - kettejük zenés párbeszéde formálja az album kereteit; klasszikusan dal formájú szerzemények váltakoznak kisebb-nagyobb szösszenetekkel, mint például a fejhangú dünnyögésre épülõ Roast Pigeon. A basszusok néhol a dubstepet idézõen megvastagszanak, ám mindez csak afféle ornamentika: Yonderboi szabadon, s valóban beszélõ szerszámként használja az elektronikus tánczene kurrens hatáselemeit.

A Passive Control igazi korlátait az énekesnõ vokális adottságai jelentik: kétségtelenül több hangon tud megszólalni, de ezek közül nem mindegyik egyformán erõs. A Brighter Than Anything hûvös, sõt kissé komor monotonitásához például jól passzol a szándékoltan színtelenített vokál, és a lemez talán legjobb darabjában, a Synchronicityben is minden összejön: a lassú, bass-music elemekkel és zongorával kibélelt zenei téma, a fogós grúv és hozzá Charlotte érzékeny és itt kifejezetten hajlékonynak mutatkozó, kellemes regiszterekbe kalandozó hangja - ami például az amúgy bájos Come On Progenyben már kissé vékonynak tûnik.

A lemez gyerekhangos zárásával végleg feltárul elõttünk a múltba többszörösen visszautaló keretes szerkezet - ugyanakkor a minden szinten takarékos terjedelmû Passive Controllal láthatóan nemcsak hátratekintett, de elõre is nézett az alkotó.

Mole Listening Pearls, 2011

****

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.