Yonderboi: Passive Control

  • - minek -
  • 2011. október 13.

Zene

Yonderboi mindig is sokat molyolt készülõ albumain, de úgy hisszük, érdemes volt ismét hoszszan dolgoznia az új zeneanyagon: jól összerakott, kiforrott, egységes lemez született a keze alatt. A nyitány a nálunk is kultusszal övezett Legendary Pink Dots énekese, Edward Ka-Spel ironikus, rejtetten apokaliptikus próféciája vidám zenei aláfestéssel, amit mintegy logikusan követ az I am CGI akusztikus gitározós-kolompolós slow discója. A She Complainsben azután már bemutatkozik a lemez alig rejtett társfõszereplõje, a német Charlotte Brandi is - kettejük zenés párbeszéde formálja az album kereteit; klasszikusan dal formájú szerzemények váltakoznak kisebb-nagyobb szösszenetekkel, mint például a fejhangú dünnyögésre épülõ Roast Pigeon. A basszusok néhol a dubstepet idézõen megvastagszanak, ám mindez csak afféle ornamentika: Yonderboi szabadon, s valóban beszélõ szerszámként használja az elektronikus tánczene kurrens hatáselemeit.

A Passive Control igazi korlátait az énekesnõ vokális adottságai jelentik: kétségtelenül több hangon tud megszólalni, de ezek közül nem mindegyik egyformán erõs. A Brighter Than Anything hûvös, sõt kissé komor monotonitásához például jól passzol a szándékoltan színtelenített vokál, és a lemez talán legjobb darabjában, a Synchronicityben is minden összejön: a lassú, bass-music elemekkel és zongorával kibélelt zenei téma, a fogós grúv és hozzá Charlotte érzékeny és itt kifejezetten hajlékonynak mutatkozó, kellemes regiszterekbe kalandozó hangja - ami például az amúgy bájos Come On Progenyben már kissé vékonynak tûnik.

A lemez gyerekhangos zárásával végleg feltárul elõttünk a múltba többszörösen visszautaló keretes szerkezet - ugyanakkor a minden szinten takarékos terjedelmû Passive Controllal láthatóan nemcsak hátratekintett, de elõre is nézett az alkotó.

Mole Listening Pearls, 2011

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.