Lemez - Zsákutca - The Streets: Computers And Blues

Zene

Kevés olyan zenekar (vagy előadó) indult a nullás években, amellyel kapcsolatban azt lehetett elmondani, hogy nem valami korábbi műfajt, sőt konkrét együttest/énekest kopíroz, hanem valami egészen újat alkot - a The Streets néven munkálkodó Mike Skinner ezen ritkaságszámba menő egyedek egyike. A UK garage színtér prominens figurájaként elővezetett, minimalista zenével aláfestett dumálásai egy komplett angol generáció szócsövévé emelték, akinek mindegyik szavára érdemes odafigyelni.
Skinnernek a most megjelent ötödik albumával lejárt a nagykiadós szerződése, és beváltani látszik ígéretét, miszerint a Computers And Blues az utolsó album, amit The Streets néven jelentet meg.

A közel tíz éve indult karrier első állomása a bombaként berobbanó Original Pirate Material volt 2002-ben: a "mockney", vagyis kamu londoni akcentussal rappelő birminghami srác mindenkit levett a lábáról egy olyan időszakban, amikor a popszínteret a garázsrockzenekarok uralták. A két évvel későbbi A Grand Don't Come For Free pedig egyenesen szupersztárt csinált belőle - a happy enddel záruló konceptlemez eljutott a lista első helyéig, akárcsak a róla kimásolt sláger, a Dry Your Eyes. A 2006-os The Hardest Way To Make An Easy Livingen a középosztály problémái helyett már a hírnévvel járó nehézségekről regélt a borítón egy Rolls Royce-szal pózoló Skinner, és ez amolyan fordulópont volt a karrierjében: sokan vélték úgy, hogy a nagy siker rossz hatással volt rá, és túlságosan megnőtt az arca. Számukra volt csattanós válasz a 2008-as, pozitívabb Everything Is Borrowed, melyen hősünk megbékélt önmagával, és megmutatta, hogy a humora továbbra is a régi.

Most pedig itt a búcsúlemez: a Computers And Blues valóban (ahogy Skinner előzetesen mondta róla) egy sötét, futurisztikus album. Ezzel persze nincs is semmi gond, de a seregnyi vendégsztár (Sharlene Hector, Laura Vane, Clare Maguire énekesnők, valamint Robert Harvey a Musicból) segédletével felvett dalok az ég adta világon semmit nem tesznek hozzá a Streets-életműhöz. Működik a bevált recept: rap a verzékben, vendégének a refrénben, rövid dalok, helyenként jópofa szövegek, de semmi több. Nincs sláger, nincsenek kiemelkedő pillanatok, a témák sem izgalmasak, legfeljebb egy-két reflexió a modern tömegkommunikációra, ami érdekes: az Outside Inside-ban szóba jön a torrentezés, az OMG-ben meg a Facebook, amikor is Skinner meglátja, hogy szíve hölgye "kapcsolatban van". Az egyetlen emlékezetesebb darab a záródal (Lock The Locks), melyben a főhős kiüríti íróasztalát, és elhagyja az irodát a dobozaival. Persze úgyis tudja mindenki, hogy ezzel csak a Streetsnek van vége, Mike Skinnernek nem - jön még ő a mi utcánkba, vagy mi az övébe.

Atlantic/Warner, 2011

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."