Lemez: Az ezermester öröme (Hextatic: Master View)

  • - minek -
  • 2004. november 11.

Zene

A Hextatic duó (név szerint Stuart Warren Hill és Robin Brunson) a kilencvenes évek közepétõl járja a világ klubjait mint különösen kreatív, vizuális ötletekbõl kifogyhatatlan vj (a disc jockey mintájára képzett video jockey rövidítése - õ az a szakember, aki a partin a zene ritmusára keveri a képeket).

A Hextatic duó (név szerint Stuart Warren Hill és Robin Brunson) a kilencvenes évek közepétõl járja a világ klubjait mint különösen kreatív, vizuális ötletekbõl kifogyhatatlan vj (a disc jockey mintájára képzett video jockey rövidítése - õ az a szakember, aki a partin a zene ritmusára keveri a képeket). Munkásságuk emellett szerteágazó: rendszeresen készítenek videoklipeket (az elsõ, tán legismertebb a Coldcut Timberjére szinkronizált-vágott, lendületes és brutális klip, mely helyenként szinte már fáj), s mivel életmûvükben kép és hang szoros dialektikus kapcsolatban áll, a Ninja Tune kiadó sorra publikálja pusztán hallószerveink segítségével befogadható szerzeményeiket és mixeiket is. Ennyi persze nekik nem elég: négy éve Rewind néven kiadott elsõ, audiovizuális albumukon minden számhoz szervesen hozzátar-tozott a szintén általuk elkészített videoklip, s még sok egyéb extra - s nincs ez másként legújabb, Master View címû lemezükön sem. A különbség csak annyi, hogy most a dobozban találunk egy normál audio- és egy DVD-lemezt is, az utóbbin többek között valamennyi szám saját (sok esetben 3D-s!) videoanimációs klipjét is. Mindez nem csupán valamiféle segédanyag: a Hextatic-klipek sajátos képi világa tökéletesen kiegészíti és értelmezi is az audioüzenetet. A kis videoetûdökbõl amúgy világosan kiderül a szerzõk eredendõ fixációja - mindenekelõtt az aranykor, vagyis a nyolcvanas évek videojátékai, primitív számítógépei és zenegyártásra alkalmatos kütyüjei iránti áhítatos, ám iróniával vastagon átszõtt tisztelet.

A lemez (mindkettõ) az Extra Life kíméletlen elektrós minimalizmusával indul - a gépies lüktetés, a mágikus puttyogások amúgy is meghatározó jegyei a Hextatic darabjainak. A Chase Me képviseli a lemezen a klasszikus, lüktetõs, funkbázisú tánczenét, amit csak még jobban megbolondít az analóg szinti-szóló - a hozzá csatolt animációs klipet (pixel-nindzsa változatos kalandjai a virtuális térben) már a zenés csatornákról is ismerhetjük. A Telemetron elsõ közelítésben megfontoltan sompolygó downtempo darab, mely látszatra óda a technikai fejlõdéshez - a 3D-s szemüveggel befogadható videováltozatból persze még jobban érzõdik az irónia. Az L-Virata mindent elsöprõ Casio-puttyogással indul, amit meglepetésre egy módfelett melodikus, majdhogynem érzelmes (és mindenképpen jól táncolható) folytatás követ; a mellékelt videó a régmúlt nyolcvanas évek klasszikus vonal-pont-vonal típusú videojáté-kával (ún. szintetikus pingpong) indul, a továbbiakat pedig a grafikusan is ábrázolt lüktetés vezérli. A Perfect Bird gyönyörû, japán nõi vokállal és lehangolt gitárral beütött lassú triphopos darab (hozzá méltó pszichedélikus klippel kiegészítve). A Salvador erõs afrojellegû, perkusszív, középtempós, amúgy vérbeli bólintgatós zene, némi savazással és morbid videokollázzsal telibe küldve. A Living kifejezetten gyors, tört ütemû tánczene, némi xilofonnal és szívet-lelket melengetõ hangmintákkal karöltve. A Distorted Minds Juice Aleem hangjához igazított hiphop - a videón a rapper látványosan és szó szerint köpi a szavakat. A That Track mély vartyogásokba burkolt elektrofunk a vidámabb fajtából, a Toys Are Us igazi, súlyos (ráadásul helyenként rockos hangütésû) minimál elektro darab, hozzá méltó, beteg videóval kiegészítve. A Pulse ezek után méltó befejezése a lemeznek: a sötét szintipop a 80-as évek hatását mutatja, melyhez a táncoló, színes, 3D-s karikáknál keresve sem találhattak volna jobb illusztrációt. Az ajánlott befogadási kondíció: kék-piros hülye szemüveg az arcon, fül a hangfalakra, láb a padlóra tapad, szánk tátva, arcunkon széles örök mosoly. Tessenek meglátogatni a Hextatic webszájtját is (megkereshetõ a www.ninjatune.net-rõl kiindulva), itt akár magunk is csinálhatunk zenét (igazi, gyermeki örömöt okoz az egér ritmikus nyomogatása), fakultáción szintén kötelezõ olvasmány a mindent mindennel típusú bootlegkészítésben utazó Exactshit-filiálé (az anagramma tökéletlen, a mixek annál tökéletesebbek).

- minek -

Ninja Tune/Neon Music, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.