Lemez: Az ezermester öröme (Hextatic: Master View)

  • - minek -
  • 2004. november 11.

Zene

A Hextatic duó (név szerint Stuart Warren Hill és Robin Brunson) a kilencvenes évek közepétõl járja a világ klubjait mint különösen kreatív, vizuális ötletekbõl kifogyhatatlan vj (a disc jockey mintájára képzett video jockey rövidítése - õ az a szakember, aki a partin a zene ritmusára keveri a képeket).

A Hextatic duó (név szerint Stuart Warren Hill és Robin Brunson) a kilencvenes évek közepétõl járja a világ klubjait mint különösen kreatív, vizuális ötletekbõl kifogyhatatlan vj (a disc jockey mintájára képzett video jockey rövidítése - õ az a szakember, aki a partin a zene ritmusára keveri a képeket). Munkásságuk emellett szerteágazó: rendszeresen készítenek videoklipeket (az elsõ, tán legismertebb a Coldcut Timberjére szinkronizált-vágott, lendületes és brutális klip, mely helyenként szinte már fáj), s mivel életmûvükben kép és hang szoros dialektikus kapcsolatban áll, a Ninja Tune kiadó sorra publikálja pusztán hallószerveink segítségével befogadható szerzeményeiket és mixeiket is. Ennyi persze nekik nem elég: négy éve Rewind néven kiadott elsõ, audiovizuális albumukon minden számhoz szervesen hozzátar-tozott a szintén általuk elkészített videoklip, s még sok egyéb extra - s nincs ez másként legújabb, Master View címû lemezükön sem. A különbség csak annyi, hogy most a dobozban találunk egy normál audio- és egy DVD-lemezt is, az utóbbin többek között valamennyi szám saját (sok esetben 3D-s!) videoanimációs klipjét is. Mindez nem csupán valamiféle segédanyag: a Hextatic-klipek sajátos képi világa tökéletesen kiegészíti és értelmezi is az audioüzenetet. A kis videoetûdökbõl amúgy világosan kiderül a szerzõk eredendõ fixációja - mindenekelõtt az aranykor, vagyis a nyolcvanas évek videojátékai, primitív számítógépei és zenegyártásra alkalmatos kütyüjei iránti áhítatos, ám iróniával vastagon átszõtt tisztelet.

A lemez (mindkettõ) az Extra Life kíméletlen elektrós minimalizmusával indul - a gépies lüktetés, a mágikus puttyogások amúgy is meghatározó jegyei a Hextatic darabjainak. A Chase Me képviseli a lemezen a klasszikus, lüktetõs, funkbázisú tánczenét, amit csak még jobban megbolondít az analóg szinti-szóló - a hozzá csatolt animációs klipet (pixel-nindzsa változatos kalandjai a virtuális térben) már a zenés csatornákról is ismerhetjük. A Telemetron elsõ közelítésben megfontoltan sompolygó downtempo darab, mely látszatra óda a technikai fejlõdéshez - a 3D-s szemüveggel befogadható videováltozatból persze még jobban érzõdik az irónia. Az L-Virata mindent elsöprõ Casio-puttyogással indul, amit meglepetésre egy módfelett melodikus, majdhogynem érzelmes (és mindenképpen jól táncolható) folytatás követ; a mellékelt videó a régmúlt nyolcvanas évek klasszikus vonal-pont-vonal típusú videojáté-kával (ún. szintetikus pingpong) indul, a továbbiakat pedig a grafikusan is ábrázolt lüktetés vezérli. A Perfect Bird gyönyörû, japán nõi vokállal és lehangolt gitárral beütött lassú triphopos darab (hozzá méltó pszichedélikus klippel kiegészítve). A Salvador erõs afrojellegû, perkusszív, középtempós, amúgy vérbeli bólintgatós zene, némi savazással és morbid videokollázzsal telibe küldve. A Living kifejezetten gyors, tört ütemû tánczene, némi xilofonnal és szívet-lelket melengetõ hangmintákkal karöltve. A Distorted Minds Juice Aleem hangjához igazított hiphop - a videón a rapper látványosan és szó szerint köpi a szavakat. A That Track mély vartyogásokba burkolt elektrofunk a vidámabb fajtából, a Toys Are Us igazi, súlyos (ráadásul helyenként rockos hangütésû) minimál elektro darab, hozzá méltó, beteg videóval kiegészítve. A Pulse ezek után méltó befejezése a lemeznek: a sötét szintipop a 80-as évek hatását mutatja, melyhez a táncoló, színes, 3D-s karikáknál keresve sem találhattak volna jobb illusztrációt. Az ajánlott befogadási kondíció: kék-piros hülye szemüveg az arcon, fül a hangfalakra, láb a padlóra tapad, szánk tátva, arcunkon széles örök mosoly. Tessenek meglátogatni a Hextatic webszájtját is (megkereshetõ a www.ninjatune.net-rõl kiindulva), itt akár magunk is csinálhatunk zenét (igazi, gyermeki örömöt okoz az egér ritmikus nyomogatása), fakultáción szintén kötelezõ olvasmány a mindent mindennel típusú bootlegkészítésben utazó Exactshit-filiálé (az anagramma tökéletlen, a mixek annál tökéletesebbek).

- minek -

Ninja Tune/Neon Music, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.