Lemez: Az isten sem gondolta (Makám és Lovász Irén: 9 colinda)

  • 2001. október 11.

Zene

Közel húsz év telt el azóta, hogy a Makám együttes a balkáni és távol-keleti népzenék, a repetitív minimálzenei hullám és az avantgárd dzsessz szókincséből megteremtette a maga összkomfortos nyelvét. Ez a nyelv (az épp aktuális felállások szerint) lemezenként más és más dialektusban szólalt meg - legutóbb a moldvai népdalok hatása tűnt ki -, de kiforrott jegyei alapján mindig és könnyen rá lehetett ismerni. Más kérdés, hogy csupán egy viszonylag szűk réteg tekintette a magáénak, ráadásul az áttörésre valójában a Makámban sem mutatkozott kellő képesség vagy igény.
Közel húsz év telt el azóta, hogy a Makám együttes a balkáni és távol-keleti népzenék, a repetitív minimálzenei hullám és az avantgárd dzsessz szókincséből megteremtette a maga összkomfortos nyelvét. Ez a nyelv (az épp aktuális felállások szerint) lemezenként más és más dialektusban szólalt meg - legutóbb a moldvai népdalok hatása tűnt ki -, de kiforrott jegyei alapján mindig és könnyen rá lehetett ismerni. Más kérdés, hogy csupán egy viszonylag szűk réteg tekintette a magáénak, ráadásul az áttörésre valójában a Makámban sem mutatkozott kellő képesség vagy igény.

Mostanáig.

A mérhető sikernek mindazonáltal nem szeretnék különösebb jelentőséget tulajdonítani még akkor sem, ha normális rádióműsorok-szaklapok működnének ebben az országban, de az is tény, hogy a Makám elmélyült kamaramuzsikája esetenként szunyókálásra késztető köldöknézésbe fordult.

Nem gondolnám tehát, hogy az új albumára lecsap majd a média, ez azonban nem változtat azon, hogy kiváló és forradalmian rádióbarát dalok sorakoznak benne. Szerzőjük, a zenekarvezető Krulik Zoltán úgy tudott összehozni egy, a korábbiaknál jócskán szerethetőbb anyagot, hogy korántsem kényszerült önfeladásra; legfeljebb a Makám-befolyások aránya rendeződött újra: Kelet-Európa és a Balkán dallam- és ritmusvilága most erősebben van jelen, olykor a Kolindával közös felvételek ízét csalogatván vissza. Kilenc karácsonyi dal, melyeknek gyöngédsége és eleganciája elkerüli a kötelező áhítat buktatóit, vérbőn szárnyalók és mélyen líraiak, összeforrottak és változatosak, mindent tudnak a Makámról, csak most ezeket, mondom, pillanatok alatt bekajálja a fül. Az isten sem gondolta volna, hogy manapság ilyen erős lemezt lehet kihozni ebből az ünnepből.

Amit Krulik az asztalra tett, ahhoz társai - Krulik Eszter (hegedű), Horváth Balázs (bőgő), Grencsó István (szaxofon), Thurnay Balázs (kaval, udu, ének), Gyulai Csaba (ütőhangszerek) és Mizsei Zoltán (szintetizátor, ének) - könnyedén hozzáilleszthették a magukét, és Lovász Irén sem sűrűn álmodhatott a hangjához méltóbb darabokról. Az ő német lemezszerződése eddig nem tette lehetővé, hogy tetőtől talpig közösködjenek (tavalyelőtt a SkanZen című Makám-albumon Bognár Szilviával osztozott), de most nagyon itt van: összeszorul a szív ennyi melegségtől. És ha - már így közösen - tartani bírják ezt az irányt, abból nem nagyon következhet más, mint hogy megnyíljon előttük a világ, hiszen az mégsem akármi, ha karácsony van, mindennap.

Marton László Távolodó

Fonó Records, 2001

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.