Lemez

Hancúr, nyárig

Auf Der Maur: Auf Der Maur

  • - greff -
  • 2004. május 6.

Zene

Szegény Courtney Love-ra eléggé rájár a rúd mostanság: nem elég, hogy friss szólólemeze, az America's Sweetheart annyira vérszegény és unalmas lett, hogy az még tõle is túlzás, most volt kolleginája is rápirít az elsõ önálló anyagával.

Melissa Auf Der Maurról sosem gondoltam volna, hogy valaha is szólóalbumot jelentet majd meg - basszusgitárjával mind a Hole-ban (Courtney mögött), mind később a Smashing Pumpkinsban (Billy Corgan oldalán) ő volt az az ügyes, megbízható háttérjátékos, aki legföljebb a vokálok erejéig tipegett olykor a reflektorfénybe. Erre most tessék, kanyarított egy egészen vagány albumot magának! No, persze Melissa nem egy elveszett leány, tudta ő a leckét jól, miszerint ha fajkutyákat fogunk hadra, nem csúszunk a lékbe egyhamar. Olyan kiváló férfiak ténykednek lemezén, mint például Josh Homme gitáros a Queens Of The Stone Age-ből vagy Brandt Björk dobos a Fu Manchuból, a producer pedig Chris Goss volt, azaz Melissa mögött az a triász fűszerezi itt az alapokat, amelyet a kilencvenes évek egyik legütősebb formációjából, a néhai Kyussból ismerhetünk. Mindebből persze fölösleges volna igazán messzemenő következtetéseket levonni, lévén, hogy ez az erőteljes alter-gitárpop javarészt egyáltalán nem a vendégzenészek csapataira hajaz (ne kerülgessük: a minőségében sem). Auf Der Maur kisasszony nem rendelkezik különösebben felkavaró orgánummal, ámde hallhatóan pontosan ismeri saját hangja korlátjait, s így ez a behízelgően búgó tónus meg az első alkalom varázsából is fakadó - a lemez egészét végigkísérő - elevenség bőségesen szavatol a figyelem fennmaradásáért. Szóval ha falrengető szerelem nem kerekedik is belőle, Melissával azért vígan elüthetjük az időt a nyárig - amíg PJ Harvey hercegnő végre vissza nem tér közénk.

 

Capitol, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.