Lemez

Hancúr, nyárig

Auf Der Maur: Auf Der Maur

  • - greff -
  • 2004. május 6.

Zene

Szegény Courtney Love-ra eléggé rájár a rúd mostanság: nem elég, hogy friss szólólemeze, az America's Sweetheart annyira vérszegény és unalmas lett, hogy az még tõle is túlzás, most volt kolleginája is rápirít az elsõ önálló anyagával.

Melissa Auf Der Maurról sosem gondoltam volna, hogy valaha is szólóalbumot jelentet majd meg - basszusgitárjával mind a Hole-ban (Courtney mögött), mind később a Smashing Pumpkinsban (Billy Corgan oldalán) ő volt az az ügyes, megbízható háttérjátékos, aki legföljebb a vokálok erejéig tipegett olykor a reflektorfénybe. Erre most tessék, kanyarított egy egészen vagány albumot magának! No, persze Melissa nem egy elveszett leány, tudta ő a leckét jól, miszerint ha fajkutyákat fogunk hadra, nem csúszunk a lékbe egyhamar. Olyan kiváló férfiak ténykednek lemezén, mint például Josh Homme gitáros a Queens Of The Stone Age-ből vagy Brandt Björk dobos a Fu Manchuból, a producer pedig Chris Goss volt, azaz Melissa mögött az a triász fűszerezi itt az alapokat, amelyet a kilencvenes évek egyik legütősebb formációjából, a néhai Kyussból ismerhetünk. Mindebből persze fölösleges volna igazán messzemenő következtetéseket levonni, lévén, hogy ez az erőteljes alter-gitárpop javarészt egyáltalán nem a vendégzenészek csapataira hajaz (ne kerülgessük: a minőségében sem). Auf Der Maur kisasszony nem rendelkezik különösebben felkavaró orgánummal, ámde hallhatóan pontosan ismeri saját hangja korlátjait, s így ez a behízelgően búgó tónus meg az első alkalom varázsából is fakadó - a lemez egészét végigkísérő - elevenség bőségesen szavatol a figyelem fennmaradásáért. Szóval ha falrengető szerelem nem kerekedik is belőle, Melissával azért vígan elüthetjük az időt a nyárig - amíg PJ Harvey hercegnő végre vissza nem tér közénk.

 

Capitol, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.