Lemez

Hancúr, nyárig

Auf Der Maur: Auf Der Maur

  • - greff -
  • 2004. május 6.

Zene

Szegény Courtney Love-ra eléggé rájár a rúd mostanság: nem elég, hogy friss szólólemeze, az America's Sweetheart annyira vérszegény és unalmas lett, hogy az még tõle is túlzás, most volt kolleginája is rápirít az elsõ önálló anyagával.

Melissa Auf Der Maurról sosem gondoltam volna, hogy valaha is szólóalbumot jelentet majd meg - basszusgitárjával mind a Hole-ban (Courtney mögött), mind később a Smashing Pumpkinsban (Billy Corgan oldalán) ő volt az az ügyes, megbízható háttérjátékos, aki legföljebb a vokálok erejéig tipegett olykor a reflektorfénybe. Erre most tessék, kanyarított egy egészen vagány albumot magának! No, persze Melissa nem egy elveszett leány, tudta ő a leckét jól, miszerint ha fajkutyákat fogunk hadra, nem csúszunk a lékbe egyhamar. Olyan kiváló férfiak ténykednek lemezén, mint például Josh Homme gitáros a Queens Of The Stone Age-ből vagy Brandt Björk dobos a Fu Manchuból, a producer pedig Chris Goss volt, azaz Melissa mögött az a triász fűszerezi itt az alapokat, amelyet a kilencvenes évek egyik legütősebb formációjából, a néhai Kyussból ismerhetünk. Mindebből persze fölösleges volna igazán messzemenő következtetéseket levonni, lévén, hogy ez az erőteljes alter-gitárpop javarészt egyáltalán nem a vendégzenészek csapataira hajaz (ne kerülgessük: a minőségében sem). Auf Der Maur kisasszony nem rendelkezik különösebben felkavaró orgánummal, ámde hallhatóan pontosan ismeri saját hangja korlátjait, s így ez a behízelgően búgó tónus meg az első alkalom varázsából is fakadó - a lemez egészét végigkísérő - elevenség bőségesen szavatol a figyelem fennmaradásáért. Szóval ha falrengető szerelem nem kerekedik is belőle, Melissával azért vígan elüthetjük az időt a nyárig - amíg PJ Harvey hercegnő végre vissza nem tér közénk.

 

Capitol, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.