Lemez

Hancúr, nyárig

Auf Der Maur: Auf Der Maur

  • - greff -
  • 2004. május 6.

Zene

Szegény Courtney Love-ra eléggé rájár a rúd mostanság: nem elég, hogy friss szólólemeze, az America's Sweetheart annyira vérszegény és unalmas lett, hogy az még tõle is túlzás, most volt kolleginája is rápirít az elsõ önálló anyagával.

Melissa Auf Der Maurról sosem gondoltam volna, hogy valaha is szólóalbumot jelentet majd meg - basszusgitárjával mind a Hole-ban (Courtney mögött), mind később a Smashing Pumpkinsban (Billy Corgan oldalán) ő volt az az ügyes, megbízható háttérjátékos, aki legföljebb a vokálok erejéig tipegett olykor a reflektorfénybe. Erre most tessék, kanyarított egy egészen vagány albumot magának! No, persze Melissa nem egy elveszett leány, tudta ő a leckét jól, miszerint ha fajkutyákat fogunk hadra, nem csúszunk a lékbe egyhamar. Olyan kiváló férfiak ténykednek lemezén, mint például Josh Homme gitáros a Queens Of The Stone Age-ből vagy Brandt Björk dobos a Fu Manchuból, a producer pedig Chris Goss volt, azaz Melissa mögött az a triász fűszerezi itt az alapokat, amelyet a kilencvenes évek egyik legütősebb formációjából, a néhai Kyussból ismerhetünk. Mindebből persze fölösleges volna igazán messzemenő következtetéseket levonni, lévén, hogy ez az erőteljes alter-gitárpop javarészt egyáltalán nem a vendégzenészek csapataira hajaz (ne kerülgessük: a minőségében sem). Auf Der Maur kisasszony nem rendelkezik különösebben felkavaró orgánummal, ámde hallhatóan pontosan ismeri saját hangja korlátjait, s így ez a behízelgően búgó tónus meg az első alkalom varázsából is fakadó - a lemez egészét végigkísérő - elevenség bőségesen szavatol a figyelem fennmaradásáért. Szóval ha falrengető szerelem nem kerekedik is belőle, Melissával azért vígan elüthetjük az időt a nyárig - amíg PJ Harvey hercegnő végre vissza nem tér közénk.

 

Capitol, 2004

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.