Lemez: Kávét? (Esbjörn Svensson Trio: Strange Place For Snow)

  • 2003. május 8.

Zene

Adzsessz alapvetően az amerikai feketék zenéje, egy proletár műfaj, és akkor most a századfordulóról beszélünk. Aztán beszálltak a fehérek, csináltattak sok fehér frakkot, és bevitték ezt a zenét az úri világba. Django Reinhardt, a francia cigány gitáros volt az első európai, akit (a harmincas években) Amerika is elfogadott; mindenesetre még ma is sokan gondolják azt, hogy az az igazi, ami a tengerentúlról jön. Egyfelől. Mert ugyanakkor komoly erőfeszítéseket tesznek az európai kultúrmogulok, hogy versenyképessé tegyék zenéjüket, s ez lassan be is következik. Ennek egyik pregnáns példája az E.S.T., melynek tagjai a hűvös Svédországban kezdték földi pályafutásukat, és most éppen egy nagy amerikai turnén képesztik el a publikumot.
Adzsessz alapvetően az amerikai feketék zenéje, egy proletár műfaj, és akkor most a századfordulóról beszélünk. Aztán beszálltak a fehérek, csináltattak sok fehér frakkot, és bevitték ezt a zenét az úri világba. Django Reinhardt, a francia cigány gitáros volt az első európai, akit (a harmincas években) Amerika is elfogadott; mindenesetre még ma is sokan gondolják azt, hogy az az igazi, ami a tengerentúlról jön. Egyfelől. Mert ugyanakkor komoly erőfeszítéseket tesznek az európai kultúrmogulok, hogy versenyképessé tegyék zenéjüket, s ez lassan be is következik. Ennek egyik pregnáns példája az E.S.T., melynek tagjai a hűvös Svédországban kezdték földi pályafutásukat, és most éppen egy nagy amerikai turnén képesztik el a publikumot.

Három középkorú fiatalemberről beszélünk, a névadó zongorázik, Dan Berglund bőgőzik, Magnus Öström dobol. Úgy néznek ki, mintha egy Kaurismäki-filmből szabadultak volna el, és mindent tudnak a modern dzsesszről. Chick Corea és Keith Jarrett lehetett a kiindulási alap, de a hangzás ma már teljesen egyedi. Van benne egy kis modern dzsessz A-tól Z-ig, némi kortárs kamarazene, csipetnyi a lokális folklór melankóliájából, de a modern tánczenék grúvos lüktetéséből is. 1993 óta játszanak ilyen fölállásban, évente legalább százszor, s ennek a szorgos munkálkodásnak hat album az eredménye, továbbá számos kitüntetés és díj, bár ezeknek nem tulajdonítunk nagy jelentőséget. A zenének viszont annál inkább, mert a Strange Place For Snow - csakúgy, mint az előző öt - hibátlan album. Az arányok pompásak, az irónia és az elektronika igen rafináltan használódik, az érzések nagyok, ám visszafogottak, a szuicid szomorúság és a táncos lüktetés pedig erősíti egymást. És még a darabok címei is szerethetők, itt van rögtön a When God Created The Coffee-break, egy jeles példa kedvéért.

Hát tessék megállni az E.S.T.-nél, mely pregnáns képviselője az izmosodó eurodzsessznek, a maga végtelenül kulturált zenéjével. Gazdag és belakható világa markánsan északi, ugyanakkor mélyen gyökerezik a hagyományokban.

Czabán Spillane György

The Act Company/CD Bár, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.