Lemez: Lazító csavar ([re: jazz]: Point Of View)

  • - minek -
  • 2004. október 21.

Zene

A [re:jazz]-széria ötlete az InfraCom! kiadó két dj/producer guruja, Jan Hagenkötter és Namé Leonard-Vaughn, továbbá a zenész/lemezlovas Matthias Vogt agyában fogant meg - vegyük kezelésbe kedvenc dzsessz, funk, soul, brazil/latin bázisú, nagyjából elektronikus tánczenéinket, és fordítsuk le õket akusztikus (persze könnyed, laza, populáris, neue) dzsessznyelvre.

A [re:jazz]-széria ötlete az InfraCom! kiadó két dj/producer guruja, Jan Hagenkötter és Namé Leonard-Vaughn, továbbá a zenész/lemezlovas Matthias Vogt agyában fogant meg - vegyük kezelésbe kedvenc dzsessz, funk, soul, brazil/latin bázisú, nagyjából elektronikus tánczenéinket, és fordítsuk le őket akusztikus (persze könnyed, laza, populáris, neue) dzsessznyelvre.

Az első, még két éve megjelent albumon kiadó közeli előadók kortárs felvételei estek áldozatul, majd jött az újabb csavar: az akusztikus változatokat ismét elektronikus zenében utazó alkotók kezébe adták, s az így elkészült, egész albumnyi remix visszajuttatta a már jócskán módosult nyersanyagot eredeti kiindulási helyére, a táncparkettre.

A legújabb, Point Of View alcímet viselő kiadvány a szerkesztők kedvenc klasszikus, késő nyolcvanas-kilencvenes évekből származó, szofisztikált klubslágereit tette feldolgozás tárgyává (hozzá még néhány hangsúlyos kivétel a majdnem jelenből). A közreműködő zenészsereg kemény magját a zongorista Matthias Vogt saját triója alkotja (ebben még Andreas Manns bőgős és Volker Schmidt dobos játszik), hozzájuk számos vendégzenész (a legtöbb felvételen Hanno Busch gitáros, Heiko Himminghoffen ütőhangszeres és Oliver Leicht fúvós működött közre) és főleg női vokalista csatlakozott, s az eredmény több mint figyelemre méltó. Már az első laza átértelmezés, a Soul II Soul legendás Keep On Movin'-ja is úgy szólal meg (énekel: a lenyűgöző Inga Lühning), hogy menten a hi-fi elé szögezi hallgatóját. Az eredetileg a Trüby Triótól származó Donaueschingen cseppet sem veszít eredeti sebességéből, sőt helyenként még jobban felpörög: ellenállhatatlan bossa-jazzt hallunk, amire akár még táncolni is lehet. Az All I Need (ősforrás: az Air) a Micatonéból importált Lisa Bassenge fantasztikus hang-jától kapja meg azt a gellert, amiért újra és újra meghallgatja az ember. A legendás house-díva, Ultra Naté maga énekli fel újra saját (korábban a Jazzanova által is fel-dolgozott) Twistedjét, majd a már említett Jazzanova egykor Viktor Dupleix vokáljával hallható That Nightját ezúttal (a neve ellenére svéd) Viktoria Tolstoy és a Vogt-trió előadásában élvezhetjük. Mint már említettük, akadnak azért a koncepciótól elütő kivételek is: Vogték feldolgozták például a Dublex Inc. idén megjelent Simply Smoothát és a Mo'Horizons szintén ez évtizedben szerzett és publikált Remember Tomorrow-ját, ám ezt követően gyorsan visszatérnek a standardokhoz. Az eredetileg 1994-ben megjelent, gyönyörű soulos drum & bass sláger (Goldie: Inner City Life) most Jhelisa Anderson (Friendly Pressure - ha még emlékeznek) és a szokott trióformáció kezelésében alakul át finom kamaradarabbá. Az említetteken kívül a Rockers Hi-Fitől a Push Push, a Pressure Drop kevéssé ismert Writing On The Wallja és az U.F.O. His Name Is... című legendás krimidzsessz etűdje is elnyeri a maga kényelmes, elegáns új ruháját, s akkor még nem is szóltunk a lemezt záró Kruder & Dorfmeister-átértelmezésről (Deep Shit), amelyet Peer Neumann Hammond orgonája dominál. Matthias Vogt persze saját magát sem tudta kihagyni: egykor Motorcitysoul álnéven publikált Written In The Stars című nu jazz klubslágerét most saját kezűleg hangszerelte át - többek között Inga Lühning énekel, Hanno Busch gitáros szólózik, a b. hallgató pedig elégedetten bólogat, s várja a pillanatot, mikor a reciklálás örök szabálya szerint e változatokból is remixelendő nyersanyag lesz a gonosz kütyükínzó producerek keze alatt.

- minek -

InfraCom!/Deep Distribution, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.