Lemez: Lazító csavar ([re: jazz]: Point Of View)

  • - minek -
  • 2004. október 21.

Zene

A [re:jazz]-széria ötlete az InfraCom! kiadó két dj/producer guruja, Jan Hagenkötter és Namé Leonard-Vaughn, továbbá a zenész/lemezlovas Matthias Vogt agyában fogant meg - vegyük kezelésbe kedvenc dzsessz, funk, soul, brazil/latin bázisú, nagyjából elektronikus tánczenéinket, és fordítsuk le õket akusztikus (persze könnyed, laza, populáris, neue) dzsessznyelvre.

A [re:jazz]-széria ötlete az InfraCom! kiadó két dj/producer guruja, Jan Hagenkötter és Namé Leonard-Vaughn, továbbá a zenész/lemezlovas Matthias Vogt agyában fogant meg - vegyük kezelésbe kedvenc dzsessz, funk, soul, brazil/latin bázisú, nagyjából elektronikus tánczenéinket, és fordítsuk le őket akusztikus (persze könnyed, laza, populáris, neue) dzsessznyelvre.

Az első, még két éve megjelent albumon kiadó közeli előadók kortárs felvételei estek áldozatul, majd jött az újabb csavar: az akusztikus változatokat ismét elektronikus zenében utazó alkotók kezébe adták, s az így elkészült, egész albumnyi remix visszajuttatta a már jócskán módosult nyersanyagot eredeti kiindulási helyére, a táncparkettre.

A legújabb, Point Of View alcímet viselő kiadvány a szerkesztők kedvenc klasszikus, késő nyolcvanas-kilencvenes évekből származó, szofisztikált klubslágereit tette feldolgozás tárgyává (hozzá még néhány hangsúlyos kivétel a majdnem jelenből). A közreműködő zenészsereg kemény magját a zongorista Matthias Vogt saját triója alkotja (ebben még Andreas Manns bőgős és Volker Schmidt dobos játszik), hozzájuk számos vendégzenész (a legtöbb felvételen Hanno Busch gitáros, Heiko Himminghoffen ütőhangszeres és Oliver Leicht fúvós működött közre) és főleg női vokalista csatlakozott, s az eredmény több mint figyelemre méltó. Már az első laza átértelmezés, a Soul II Soul legendás Keep On Movin'-ja is úgy szólal meg (énekel: a lenyűgöző Inga Lühning), hogy menten a hi-fi elé szögezi hallgatóját. Az eredetileg a Trüby Triótól származó Donaueschingen cseppet sem veszít eredeti sebességéből, sőt helyenként még jobban felpörög: ellenállhatatlan bossa-jazzt hallunk, amire akár még táncolni is lehet. Az All I Need (ősforrás: az Air) a Micatonéból importált Lisa Bassenge fantasztikus hang-jától kapja meg azt a gellert, amiért újra és újra meghallgatja az ember. A legendás house-díva, Ultra Naté maga énekli fel újra saját (korábban a Jazzanova által is fel-dolgozott) Twistedjét, majd a már említett Jazzanova egykor Viktor Dupleix vokáljával hallható That Nightját ezúttal (a neve ellenére svéd) Viktoria Tolstoy és a Vogt-trió előadásában élvezhetjük. Mint már említettük, akadnak azért a koncepciótól elütő kivételek is: Vogték feldolgozták például a Dublex Inc. idén megjelent Simply Smoothát és a Mo'Horizons szintén ez évtizedben szerzett és publikált Remember Tomorrow-ját, ám ezt követően gyorsan visszatérnek a standardokhoz. Az eredetileg 1994-ben megjelent, gyönyörű soulos drum & bass sláger (Goldie: Inner City Life) most Jhelisa Anderson (Friendly Pressure - ha még emlékeznek) és a szokott trióformáció kezelésében alakul át finom kamaradarabbá. Az említetteken kívül a Rockers Hi-Fitől a Push Push, a Pressure Drop kevéssé ismert Writing On The Wallja és az U.F.O. His Name Is... című legendás krimidzsessz etűdje is elnyeri a maga kényelmes, elegáns új ruháját, s akkor még nem is szóltunk a lemezt záró Kruder & Dorfmeister-átértelmezésről (Deep Shit), amelyet Peer Neumann Hammond orgonája dominál. Matthias Vogt persze saját magát sem tudta kihagyni: egykor Motorcitysoul álnéven publikált Written In The Stars című nu jazz klubslágerét most saját kezűleg hangszerelte át - többek között Inga Lühning énekel, Hanno Busch gitáros szólózik, a b. hallgató pedig elégedetten bólogat, s várja a pillanatot, mikor a reciklálás örök szabálya szerint e változatokból is remixelendő nyersanyag lesz a gonosz kütyükínzó producerek keze alatt.

- minek -

InfraCom!/Deep Distribution, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.