Lemez: Legforróbb tavaszi (Down: II - A Bustle In Your Hedgerow)

  • 2002. március 28.

Zene

Aligha akadt nagyobb szenzáció a nehézsúlyú gitárzenék kilencvenes évekbeli történetében a Down felbukkanásánál. Kvintettünk alkalmi társulás, jó nevű louisianai muzsikusok szövetsége. Phil Anselmo énekest a Panterából, Jimmy Bower dobost az EyeHateGodból, Sexy T. bőgőst és Kirk Windstein gitárost a Crowbarból, Pepper Keenant (szintén gitár) pedig a COC-ből ismerhették jól mindazok, akiket az elmúlt évtized elején magába szippantott az amerikai Dél belassult, kíméletlen rockzenéje. Az 1995-ben, két elképesztően sikeres demó után napvilágot látott debütáló albumuk (Nola) felől nézvést egészen úgy tetszett, mintha a tagok éveken át erre az alkalomra trenírozták volna magukat anyazenekaraikban.
Aligha akadt nagyobb szenzáció a nehézsúlyú gitárzenék kilencvenes évekbeli történetében a Down felbukkanásánál. Kvintettünk alkalmi társulás, jó nevű louisianai muzsikusok szövetsége. Phil Anselmo énekest a Panterából, Jimmy Bower dobost az EyeHateGodból, Sexy T. bőgőst és Kirk Windstein gitárost a Crowbarból, Pepper Keenant (szintén gitár) pedig a COC-ből ismerhették jól mindazok, akiket az elmúlt évtized elején magába szippantott az amerikai Dél belassult, kíméletlen rockzenéje. Az 1995-ben, két elképesztően sikeres demó után napvilágot látott debütáló albumuk (Nola) felől nézvést egészen úgy tetszett, mintha a tagok éveken át erre az alkalomra trenírozták volna magukat anyazenekaraikban.

Miért volt olyan baromi klassz a Down? Az alapállás egyáltalán nem volt rendkívüli: a hetvenes évek hangjain való kérődzés úgyszólván napi rutin volt az előző évtizedben. Hanem amíg a grunge unalmasan modoros volt, a soft-punk meg bosszantóan gyermeteg, addig a Down fájdalmas, elementáris és eleven, akár egy felső-londoni punkbrigád ´77 nyarán. Az a Nola (vagyis, a zenészek otthonát betájolva, New Orleans, Louisiana) zabolátlan, fűszagú rockzene egyrészt, másfelől egy igazán nagyszerű városkép: hangjaiban ott lüktet a francia negyed minden pikáns bája csakúgy, mint a szomszédos aljas utcák atmoszférájának vigasztalansága. A kritika csillogóvá fényezte, valódi kereskedelmi siker volt, folytatás - vagy akár tisztességesebb turné - ugyanakkor szóba sem jöhetett a tagok "főállású" elfoglaltságai okán. Egyszeri csodának tűnt a dolog, szerintem a számukra is, egészen tavaly őszig. Mert akkor minden összeállt: idő és hely, múzsacsók és kurázsi. Szó sem volt különösebb agyalásról, abból alkalmasint semmi jó nem kerekedett volna ki. Az volt, hogy kiköltöztek a mocsaras peremvidékre, ott egy lakóházban felhúzták a stúdiót, oszt´ hadd szóljon. "Ittunk, szívtunk és jammeltünk egészen hajnalig, majd másnap újra. És újra" - így Anselmo a szaklapnak. Huszonhat nap alatt összefabrikáltak (és rögzítettek is) tizenöt új nótát.

A Down második nekifutása, immár a panterás Rexszel basszusgitáron, közel sem olyan ízig-vérig revelatív munka, mint amilyen az elődje volt. Támadhat ekképp némi keserű íz a szájban, de azért szerintem nincs gáz: az A Bustle In Your Hedgerow igen erős lemez. Spontán a végtelenségig, zsigeri és lüktető. Legfőbb újdonsága, hogy az anyag úgy egyharmadát visszafogott, bluesos, akusztikus tételek alkotják. Akad ezek között halványabb (Learn From This Mistake), másfelől az egyik kétségtelen csúcspont is éppen közülük került ki: ez a lemezzáró Wars, amely sikerrel indulhatna egy "legjobb Led Zeppelin-nóta, amelyet Robert Planték sosem írtak meg" versenyen. Na persze itt legfőképp a zsibbasztó riffekre épülő zúzások mágusaival van dolgunk - naná, hogy igazándiból ez az eresztés is ebben bizonyul nagynak. Lysergik Funeral Procession, There´s Something On My Side, Ghosts Along The Mississippi, Dog Tired, The Seed - legforróbb tavaszi ajánlataim azok számára, akik rendíthetetlenül a torzított gitárok mentén vágyják az üdvözülést.

Greff András

Warner/Elektra, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.