World music: kérném

  • 2002. március 28.

Zene

szépen, az a lényeg, hogy merjünk nagyot álmodni, és akkor könnyen lehet, hogy két ilyen pompás afrikai lemezre találunk.

n Gigi Aster Aweke és Mahmoud Ahmed mellé új csillag sorakozott fel az etióp világzene boltozatán - szokatlan sebességgel és háborítatlanul. Ennek a huszonhét éves hölgynek eddig minden összejött: gyermekkorában a templom kórusában "nézték el" - pedig ott csak fiúk énekelhettek -, aztán, mire szárba szökkent a karrierje, a hazája épp felszabadult a kulturális életet vérbe regulázó katonai diktatúra alól. Így eshetett meg, hogy előbb a rádióból, aztán egy arra vetődő francia zenés színházi társulathoz csatlakozva beszippanthatta a nyugati kultúrát, melynek hatására három évvel ezelőtt (önként és dalolva) megtelepedett San Franciscóban. Azon az égtájon elég masszív etióp kolónia működött, hiszen Mengisztu ezredes életműve a nyolcvanas években száműzetésbe kényszerítette a kulturális élet egy jelentékeny szeletét - abban a körben fedezte fel (a korábban Bob Marleyt is befuttató) Chris Blackwell. Akinek, megjegyzem, aligha volt reszkíroznivalója vele. Gyönyörű hang, gyönyörű fizimiska, gyönyörű dalszerző véna - ez így együtt volt, Blackwellnek csupán a kapcsolatait kellett bedobnia...

Mit ne mondjak, Gigi lemezén nem egy műkedvelő társulat hallható: többek között Herbie Hancock zongorázik, Nicky Skopelitis, David Gilmore és Bill Laswell penget, Wayne Shorter és Pharoah Sanders fúj. E nevekből alighanem dzsesszt gyanít a kedves olvasó, de azért az túlzás; a dzsessz szinte csak annyira van jelen, mint a soul, a funk, a pop és a dub - producer-rendezőként ezúttal igen jeleset alkotott Bill Laswell. Mert azon túl, hogy igazán finoman simulnak egymásba a különféle stílusok, és cseppet sincs túlspilázva az elektronika, egy pillanatig sem tűnik úgy, hogy nem etióp zenét hallunk. Sűrű és hipnotikus etióp zenét. Az utóbbi négy-öt hónapban nem is lehetett elképzelni sikerlistát e nélkül. (Palm Pictures, 2001) HHHHH

n Issa Bagayogo: Timbuktu Lassan tizenöt éve, hogy az afrikai tánczenékre rákéredzkedett a techno, mégis úgy fest, mintha még soha nem hallottunk volna effélét. A mali Issa Bagayogo becsületes vidéki énekesként-gitárosként indult (már ha a háromhúros kamélé n´gonit szabad gitárnak neveznem), azt a fojtogató-monoton sivatagi bluest játszva, amit tradicionálisabb pillanataiban Ali Farka Toure szokott. Tudtak róla, beszéltek róla a népek, de attól még éhen lehet halni, így hát nekivágott Bamakónak szerencsét próbálni. Ott szedte össze egy francia producer (Yves Wernert) és Ali Farka Toure egykori gitárosa (Moussa Kouné), akik nem haboztak tovább: a már negyven felé közeledő, ám az érvényesüléstől továbbra is konzekvensen tartózkodó Issa hagyományát a szemplerek-kompjúterek frissen vájt medrébe terelték. 1998-ban így készült el az első helyi kazetta, amely hamarosan kivívta "az év felfedezettjé"-nek járó elismerést, aztán már csak tartani kellett a formát, hogy bejelentkezzen egy amerikai kiadó, majd Issa megmutathassa magát a WOMEX és a MIDEM univerzális placcán. Jelenleg pedig immár két hónapja esze ágában sincs a Timbuktunak elmozdulni az európai világzenei rádióslista éléről. S úgymond: nem véletlenül. Tudniillik ez a lemez talán az első kirívó példa arra, hogy a techno nem pusztán a fehér piacra kacsintó engedményként, de az ősi hangszeres hagyomány méltó és emelkedett partnereként is jelen lehet egy afrikai zenében - s hogy az így, és csak vele együtt jó. De így: nagyon. (Six Degrees/Zenesegély, 2002) HHHHH

n Boban Markovic Orkestar: Bistra Rika Boban Markovic zenekarának új lemeze hangyányival sem roszszabb a korábbiaknál, mégsem veszélytelen. Végül is értem én: addig kell a rezet fújni, amíg meleg - márpedig a királyságuk Szerbiában és mifelénk egyaránt töretlen -, de hogy évről évre egy albumnyi új gondolat is megfogalmazódna bennük, arról nem árulkodik meggyőző jel. Legalábbis én szívesebben kivártam volna, hogy egy kevésbé bejáratott, meglepetésekben gazdagabb anyaggal kedveskedjenek nekünk a (tavalyi) Millennium továbbgöngyölítése helyett, de mondom, amúgy semmi baj. Most már stúdióviszonyok közepette is magabiztos a társaság, semmi gyámoltalankodás, könnyedén gurulnak a gömbölyű ízűre-formájúra csiszolt darabok, temetésre a Bolujemja, menyegzőre a Grom cocek vagy az Otpisani bátran javasolható. A kérdés csak az, hogy Bobanék Szerbián és mifelénk túl is nyomot akarnak-e hagyni a világban - mert ahhoz nagyobbat kellene lépni. (X Produkció, 2002) HHHH

n Trio Calamona: reTrouvére A kilencvenes évek közepén kedvelte a "szakma", két egészen tisztességes CD-t is megjelentetett, mégsem tudta beküzdeni magát az etnodzsessz vérkeringésébe az AT zenekar. Aztán csendben kifújt a beváltatlan ígéretek mezején, ám két tagja - a billentyűs Mizsei Zoltán és a hegedűn, kobozon, ütőhangszereken játszó Gyulai Csaba az énekes Koncz Andrással társulva - egy újabb esélyt adott a középkori zene, a népzene és a kortárs dzsessz összefonásán alapuló AT-programnak. Mégsem keverhető össze a két zenekar, hiszen míg az előbbi szigorúan instrumentális zenét játszott, e trió a francia és német trubadúrok szerelmes dalait emelte a fókuszába. S addig, hogy megtalálta a maga vonzó és belakható univerzumát, minden rendben is van. Ugyanakkor az a benyomásom, hogy idő előtt, a maga elé tűzött célokat csak szolidabb mértékben teljesítve állt össze ez a CD. Ínycsiklandó a felütése, később a vendégeskedő Grencsóval ugyancsak megemelkedik, de összességében nincs kellő hitele. Ha csak ennyi szenvedélyre, ennyi vérre-lázra-erőre futja, szerencsésebb lenne a középkor felé egy másik, egy andalítóbb koncepció mentén közelíteni, de a hetvenes évek buta szintihangjait akkor is illene már elfelejteni. (Periferic Records, 2002) HHH

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.