Lemez: Mindig az elsõ (Marcel: Gamblers' Delight)

  • - minek -
  • 2005. március 10.

Zene

Különös örömöt jelent számunkra, ha azt jelenthetjük: tehetséges hazánkfia (jelen esetben Marcel) egy egész albumnyi - s nem is akármilyen! - zeneanyaggal jelentkezik egy neves brit független kiadónál - jelen esetben az LTJ Bukem-féle Cookin' Recordsnál (amely, mint közismert, a sokoldalú Good Looking kiadói csoport egyik címkéje - fõleg a nem kifejezetten d&b-produkciók számára).

Különös örömöt jelent számunkra, ha azt jelenthetjük: tehetséges hazánkfia (jelen esetben Marcel) egy egész albumnyi - s nem is akármilyen! - zeneanyaggal jelentkezik egy neves brit független kiadónál - jelen esetben az LTJ Bukem-féle Cookin' Recordsnál (amely, mint közismert, a sokoldalú Good Looking kiadói csoport egyik címkéje - főleg a nem kifejezetten d&b-produkciók számára). Marcel persze nem most került a brit piacra - első itteni maxija, az On the Beach amúgy is az azóta sajnálatos módon megszűnt Nuphonicnál jelent meg, 2002-ben pedig Carmel anagramma alatt, a Fluid Ounce kiadónál publikált egy briliáns EP-t: a Nujazzkiller, a Harakiri Blues vagy a Man From Atlantis (melyek csodálatosképpen egy csokorban megtalálhatók az Unmeasured Fluid Ounce-válogatás egyik lemezoldalán) egyaránt meggyőző, hibátlanul összerakott, alkalmanként (lásd a lista második elemét) katartikus darabok. Az már csak a ráadás, hogy évekkel ezelőtt két albuma (Viginti Etduo 1998, Cirrus Maximus 2000) is kijött a német UCMG kiadónál. A kaszinódesignban utazó Gamblers' Delight ehhez képest is egy lépés tovább az elegancia és a kifinomultság felé: a lemez első jó kétharmadában easy listening, soul és hiphop alapvetően kellemes elegye tölti ki fülünket, hozzá simogató dzsessz/funk alapok. A közreműködők listája is terjedelmes - mindenekelőtt a hazai underground- szcéna első számú díváját, Senát kell említeni, s nem véletlenül: korábbi közös élő fellépések és együttes munkák (pl. a Talkz Sena szólólemezén) után most két újabb kollaboráció (Change Colours Again, Man Meeting Girl) bizonyítja, hogy továbbra is jól megértik egymást. A hazai vokalisták közül felbukkan még a lemezen Czerovszky Henriett (a Lovesick No. 1. című míves balladában), a vendég MC-k között pedig felfedezhetjük Cee-Rockot (Memories), no és a Bukem-féle partik állandó fellépőjét, MC Conradot: az I Like To Tell Ya Thingz amúgy is a lemez egyik leghúzósabb epizódja. Az instrumentális darabok megfontoltan lüktetnek az agyunkban - köztük olyan downtempo-csemegék, mint a japán zenei mintára épülő Emotio, az el-vetemülten funky Menthol Lights (benne szájgitár - óh, Tátrai Tibi!), a spanyolgitáros, blueshangmintás Jealous vagy a minimál triphop Cash. Ha gyorsabbra vágyunk, idővel az is jön, mint a szofisztikált house alapra épülő Voyeur Of Life, vagy már a címből is sejthetően deep house bázisú This Is Deep. A Higher (Mi Amor) pedig igazi meglepetés a végén: igazi, ihletett, csilingelő liquid drum & bass: szellős, világos, meleg és dinamikus - persze az elmaradhatatlan gitár- és női vokálmintákkal megtűzdelve. S hogy Marcel zenéje korántsem valamiféle másnaposság elleni helyi érzéstelenítő, arra (a lemez meghallgatásán túl) bizonyság lesz a hétvégi élő lemezbemutató az A38-on - a fellépők között természetesen ott lesz Sena is.

- minek -

Cookin' Records/Good Looking, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?