Lemez: Mindig az elsõ (Marcel: Gamblers' Delight)

  • - minek -
  • 2005. március 10.

Zene

Különös örömöt jelent számunkra, ha azt jelenthetjük: tehetséges hazánkfia (jelen esetben Marcel) egy egész albumnyi - s nem is akármilyen! - zeneanyaggal jelentkezik egy neves brit független kiadónál - jelen esetben az LTJ Bukem-féle Cookin' Recordsnál (amely, mint közismert, a sokoldalú Good Looking kiadói csoport egyik címkéje - fõleg a nem kifejezetten d&b-produkciók számára).

Különös örömöt jelent számunkra, ha azt jelenthetjük: tehetséges hazánkfia (jelen esetben Marcel) egy egész albumnyi - s nem is akármilyen! - zeneanyaggal jelentkezik egy neves brit független kiadónál - jelen esetben az LTJ Bukem-féle Cookin' Recordsnál (amely, mint közismert, a sokoldalú Good Looking kiadói csoport egyik címkéje - főleg a nem kifejezetten d&b-produkciók számára). Marcel persze nem most került a brit piacra - első itteni maxija, az On the Beach amúgy is az azóta sajnálatos módon megszűnt Nuphonicnál jelent meg, 2002-ben pedig Carmel anagramma alatt, a Fluid Ounce kiadónál publikált egy briliáns EP-t: a Nujazzkiller, a Harakiri Blues vagy a Man From Atlantis (melyek csodálatosképpen egy csokorban megtalálhatók az Unmeasured Fluid Ounce-válogatás egyik lemezoldalán) egyaránt meggyőző, hibátlanul összerakott, alkalmanként (lásd a lista második elemét) katartikus darabok. Az már csak a ráadás, hogy évekkel ezelőtt két albuma (Viginti Etduo 1998, Cirrus Maximus 2000) is kijött a német UCMG kiadónál. A kaszinódesignban utazó Gamblers' Delight ehhez képest is egy lépés tovább az elegancia és a kifinomultság felé: a lemez első jó kétharmadában easy listening, soul és hiphop alapvetően kellemes elegye tölti ki fülünket, hozzá simogató dzsessz/funk alapok. A közreműködők listája is terjedelmes - mindenekelőtt a hazai underground- szcéna első számú díváját, Senát kell említeni, s nem véletlenül: korábbi közös élő fellépések és együttes munkák (pl. a Talkz Sena szólólemezén) után most két újabb kollaboráció (Change Colours Again, Man Meeting Girl) bizonyítja, hogy továbbra is jól megértik egymást. A hazai vokalisták közül felbukkan még a lemezen Czerovszky Henriett (a Lovesick No. 1. című míves balladában), a vendég MC-k között pedig felfedezhetjük Cee-Rockot (Memories), no és a Bukem-féle partik állandó fellépőjét, MC Conradot: az I Like To Tell Ya Thingz amúgy is a lemez egyik leghúzósabb epizódja. Az instrumentális darabok megfontoltan lüktetnek az agyunkban - köztük olyan downtempo-csemegék, mint a japán zenei mintára épülő Emotio, az el-vetemülten funky Menthol Lights (benne szájgitár - óh, Tátrai Tibi!), a spanyolgitáros, blueshangmintás Jealous vagy a minimál triphop Cash. Ha gyorsabbra vágyunk, idővel az is jön, mint a szofisztikált house alapra épülő Voyeur Of Life, vagy már a címből is sejthetően deep house bázisú This Is Deep. A Higher (Mi Amor) pedig igazi meglepetés a végén: igazi, ihletett, csilingelő liquid drum & bass: szellős, világos, meleg és dinamikus - persze az elmaradhatatlan gitár- és női vokálmintákkal megtűzdelve. S hogy Marcel zenéje korántsem valamiféle másnaposság elleni helyi érzéstelenítő, arra (a lemez meghallgatásán túl) bizonyság lesz a hétvégi élő lemezbemutató az A38-on - a fellépők között természetesen ott lesz Sena is.

- minek -

Cookin' Records/Good Looking, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.