Lemez: Mindig az elsõ (Marcel: Gamblers' Delight)

  • - minek -
  • 2005. március 10.

Zene

Különös örömöt jelent számunkra, ha azt jelenthetjük: tehetséges hazánkfia (jelen esetben Marcel) egy egész albumnyi - s nem is akármilyen! - zeneanyaggal jelentkezik egy neves brit független kiadónál - jelen esetben az LTJ Bukem-féle Cookin' Recordsnál (amely, mint közismert, a sokoldalú Good Looking kiadói csoport egyik címkéje - fõleg a nem kifejezetten d&b-produkciók számára).

Különös örömöt jelent számunkra, ha azt jelenthetjük: tehetséges hazánkfia (jelen esetben Marcel) egy egész albumnyi - s nem is akármilyen! - zeneanyaggal jelentkezik egy neves brit független kiadónál - jelen esetben az LTJ Bukem-féle Cookin' Recordsnál (amely, mint közismert, a sokoldalú Good Looking kiadói csoport egyik címkéje - főleg a nem kifejezetten d&b-produkciók számára). Marcel persze nem most került a brit piacra - első itteni maxija, az On the Beach amúgy is az azóta sajnálatos módon megszűnt Nuphonicnál jelent meg, 2002-ben pedig Carmel anagramma alatt, a Fluid Ounce kiadónál publikált egy briliáns EP-t: a Nujazzkiller, a Harakiri Blues vagy a Man From Atlantis (melyek csodálatosképpen egy csokorban megtalálhatók az Unmeasured Fluid Ounce-válogatás egyik lemezoldalán) egyaránt meggyőző, hibátlanul összerakott, alkalmanként (lásd a lista második elemét) katartikus darabok. Az már csak a ráadás, hogy évekkel ezelőtt két albuma (Viginti Etduo 1998, Cirrus Maximus 2000) is kijött a német UCMG kiadónál. A kaszinódesignban utazó Gamblers' Delight ehhez képest is egy lépés tovább az elegancia és a kifinomultság felé: a lemez első jó kétharmadában easy listening, soul és hiphop alapvetően kellemes elegye tölti ki fülünket, hozzá simogató dzsessz/funk alapok. A közreműködők listája is terjedelmes - mindenekelőtt a hazai underground- szcéna első számú díváját, Senát kell említeni, s nem véletlenül: korábbi közös élő fellépések és együttes munkák (pl. a Talkz Sena szólólemezén) után most két újabb kollaboráció (Change Colours Again, Man Meeting Girl) bizonyítja, hogy továbbra is jól megértik egymást. A hazai vokalisták közül felbukkan még a lemezen Czerovszky Henriett (a Lovesick No. 1. című míves balladában), a vendég MC-k között pedig felfedezhetjük Cee-Rockot (Memories), no és a Bukem-féle partik állandó fellépőjét, MC Conradot: az I Like To Tell Ya Thingz amúgy is a lemez egyik leghúzósabb epizódja. Az instrumentális darabok megfontoltan lüktetnek az agyunkban - köztük olyan downtempo-csemegék, mint a japán zenei mintára épülő Emotio, az el-vetemülten funky Menthol Lights (benne szájgitár - óh, Tátrai Tibi!), a spanyolgitáros, blueshangmintás Jealous vagy a minimál triphop Cash. Ha gyorsabbra vágyunk, idővel az is jön, mint a szofisztikált house alapra épülő Voyeur Of Life, vagy már a címből is sejthetően deep house bázisú This Is Deep. A Higher (Mi Amor) pedig igazi meglepetés a végén: igazi, ihletett, csilingelő liquid drum & bass: szellős, világos, meleg és dinamikus - persze az elmaradhatatlan gitár- és női vokálmintákkal megtűzdelve. S hogy Marcel zenéje korántsem valamiféle másnaposság elleni helyi érzéstelenítő, arra (a lemez meghallgatásán túl) bizonyság lesz a hétvégi élő lemezbemutató az A38-on - a fellépők között természetesen ott lesz Sena is.

- minek -

Cookin' Records/Good Looking, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.