Lemez: Mindig az elsõ (Marcel: Gamblers' Delight)

  • - minek -
  • 2005. március 10.

Zene

Különös örömöt jelent számunkra, ha azt jelenthetjük: tehetséges hazánkfia (jelen esetben Marcel) egy egész albumnyi - s nem is akármilyen! - zeneanyaggal jelentkezik egy neves brit független kiadónál - jelen esetben az LTJ Bukem-féle Cookin' Recordsnál (amely, mint közismert, a sokoldalú Good Looking kiadói csoport egyik címkéje - fõleg a nem kifejezetten d&b-produkciók számára).

Különös örömöt jelent számunkra, ha azt jelenthetjük: tehetséges hazánkfia (jelen esetben Marcel) egy egész albumnyi - s nem is akármilyen! - zeneanyaggal jelentkezik egy neves brit független kiadónál - jelen esetben az LTJ Bukem-féle Cookin' Recordsnál (amely, mint közismert, a sokoldalú Good Looking kiadói csoport egyik címkéje - főleg a nem kifejezetten d&b-produkciók számára). Marcel persze nem most került a brit piacra - első itteni maxija, az On the Beach amúgy is az azóta sajnálatos módon megszűnt Nuphonicnál jelent meg, 2002-ben pedig Carmel anagramma alatt, a Fluid Ounce kiadónál publikált egy briliáns EP-t: a Nujazzkiller, a Harakiri Blues vagy a Man From Atlantis (melyek csodálatosképpen egy csokorban megtalálhatók az Unmeasured Fluid Ounce-válogatás egyik lemezoldalán) egyaránt meggyőző, hibátlanul összerakott, alkalmanként (lásd a lista második elemét) katartikus darabok. Az már csak a ráadás, hogy évekkel ezelőtt két albuma (Viginti Etduo 1998, Cirrus Maximus 2000) is kijött a német UCMG kiadónál. A kaszinódesignban utazó Gamblers' Delight ehhez képest is egy lépés tovább az elegancia és a kifinomultság felé: a lemez első jó kétharmadában easy listening, soul és hiphop alapvetően kellemes elegye tölti ki fülünket, hozzá simogató dzsessz/funk alapok. A közreműködők listája is terjedelmes - mindenekelőtt a hazai underground- szcéna első számú díváját, Senát kell említeni, s nem véletlenül: korábbi közös élő fellépések és együttes munkák (pl. a Talkz Sena szólólemezén) után most két újabb kollaboráció (Change Colours Again, Man Meeting Girl) bizonyítja, hogy továbbra is jól megértik egymást. A hazai vokalisták közül felbukkan még a lemezen Czerovszky Henriett (a Lovesick No. 1. című míves balladában), a vendég MC-k között pedig felfedezhetjük Cee-Rockot (Memories), no és a Bukem-féle partik állandó fellépőjét, MC Conradot: az I Like To Tell Ya Thingz amúgy is a lemez egyik leghúzósabb epizódja. Az instrumentális darabok megfontoltan lüktetnek az agyunkban - köztük olyan downtempo-csemegék, mint a japán zenei mintára épülő Emotio, az el-vetemülten funky Menthol Lights (benne szájgitár - óh, Tátrai Tibi!), a spanyolgitáros, blueshangmintás Jealous vagy a minimál triphop Cash. Ha gyorsabbra vágyunk, idővel az is jön, mint a szofisztikált house alapra épülő Voyeur Of Life, vagy már a címből is sejthetően deep house bázisú This Is Deep. A Higher (Mi Amor) pedig igazi meglepetés a végén: igazi, ihletett, csilingelő liquid drum & bass: szellős, világos, meleg és dinamikus - persze az elmaradhatatlan gitár- és női vokálmintákkal megtűzdelve. S hogy Marcel zenéje korántsem valamiféle másnaposság elleni helyi érzéstelenítő, arra (a lemez meghallgatásán túl) bizonyság lesz a hétvégi élő lemezbemutató az A38-on - a fellépők között természetesen ott lesz Sena is.

- minek -

Cookin' Records/Good Looking, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.