Lemez: Ötös találat

  • Greff András
  • 2003. november 27.

Zene

Így szép az ősz - az alábbi öt lemez külön-külön is megnyerő, így együtt pedig végképp gondoskodnak arról, hogy könnyű szívvel gondolhassunk a mai magyar undergroundra.

Így szép az ősz - az alábbi öt lemez külön-külön is megnyerő, így együtt pedig végképp gondoskodnak arról, hogy könnyű szívvel gondolhassunk a mai magyar undergroundra.

n Bridge To Solace: Of Bitterness And Hope Nem tűnt valami nyerő évnek a tavalyi a hardcore-színtér szempontjából: két hazai vezérzenekar, a Dawncore és a Newborn is úgy döntött, hogy nem folytatja tovább. A hardcore-zenész persze dolgos típus, a Bridge To Solace, amely a Newborn egyik utódzenekara, néhány hónap alatt összehozta a bemutatkozó nagylemezét, aztán talált egy német kiadót hozzá, mostanában pedig épp a második európai turnéjára készül. A BTS világa nem tér el különösebben a Newbornétól, itt is a gyors hardcore keveredik a szintúgy zúzós, de melodikus gitárokra épülő skandináv metállal, és amit erről a vonalról el lehet sajátítani, azt ezek a fiúk be is biflázták tisztességesen. Sőt talán túlságosan is - én legalábbis igazán nem vettem volna zokon, ha a ritmizálás és a dallamvezetés sokrétűbbre sikeredett volna, ha a jól ismert műfaji szabályok merészebben át lennének hágva. Azonban az a rendkívüli szenvedélyesség, amellyel végigszántanak a bő félórás műsoridőn, több mint elégséges ahhoz, hogy félretoljuk ez irányú aggályainkat. (Let It Burn, 2003) HHHH

n Stereochrist: Dead River Blues A Mood volt az én legkedvesebb hazai zenekarom, különösen az első lemezéért, a Vol. 1.-ért rajongtam, és sosem voltam rest a koncertteljesítményétől elalélni. Jobb pillanataiban a Mood a maga belassult, keserédes muzsikájával pont azon a színvonalon turbózta föl a Black Sabbath-tradíciót, amelyen a kilencvenes évek nagyágyúi, a COC vagy a Down művelték ezt Amerika déli államaiban. A Stereochristban a Mood utolsó felállásának háromötöde markolja a hangszereket, ilyeténképpen a kötődések aligha meglepőek, jóllehet ennek a zenekarnak a szerzeményei többnyire jóval tempósabbak és direktebbek is. Rossz szám nincs a lemezen, és - ellentétben a Mood-albumokkal - a Dead River Blues igazán klasszul is szól, zavaró csupán az lehet, ami a Bridge To Solace-nál is: a tipikus panelek magas számú alkalmazása. Hanem aztán úgy áll a dolog, hogy a csapat énekese, Felföldi Péter fogja magát, térül-fordul, majd a vállán cipelve viszi és eladja az egész produkciót. Akár az üvöltéseit, akár a kissé grunge-os dallamait nézem, az ő teljesítménye varázsolja a Stereo-christot igazán nekem valóvá. (Arctic Music Group, 2003) HHHH

n Attila Csihar: The Beast OfÉ Csihar Attila jelentékeny név a nemzetközi underground életben, lévén, hogy ő énekelt a norvég Mayhem De Mysteriis Dom Sathanas lemezén, amely nem csupán azért került anno a figyelem középpontjába, mert mélyrehatóan reformálta meg a black metalt, hanem mert a zenekar basszgitárosa a lemezfelvételek után agyonszúrta a gitárost. A `93 körüli norvég színtér hemzsegett a gyakorló elmebetegektől meg a szégyenletesen ostoba bűntényektől, de Csihart igazán méltánytalan volna az előbbiek közé sorolni - ő aztán tényleg nem tett mást, mint felénekelte azt a blaszfém klasszikust, aztán húzott is haza a következő vonattal. A világszerte ismertté vált Mayhem-produkción kívül emberünk számos egyéb, kevesebb nyilvánosságot kapó projektben tevékenykedett az elmúlt tizenöt évben, amint arra ez az átfogó válogatás is megkísérel rámutatni. Csihar munkássága meglehetősen egységes: vagy éjsötét, rideg black metalt játszott, vagy hasonló atmoszférájú elektronikus zenét, olykor meg a kettő keverékét. Csihar Attila az idegborzoló hangok széles skáláján mozog (a torokénekléstől a magas sikolyokig), többnyire egészen kiválóan, bár szerintem azért a fasziról igazán a színpadon derül ki (újabban a Korog vezéreként), hogy mennyire zseniális és démoni. A válogatás csakis edzett versenyzőknek ajánlott, pláne, hogy olyik felvétel hangminősége erősen az élvezhetőség határán mozog. (Southern Lord, 2003) HHHH és fél

n Annabarbi: Három Bizonyos fajta muzsikák valahogy sosem bírtak igazán gyökeret verni minálunk, vegyük például az alterock gyengéden zajos, egyúttal finoman spleenes változatát. Hallgatják önök a Dinosaur JR-t? Hát a leszármazottait? Na ugye. Így pedig, hogy nincsen kultúrája, nem tudom, mire juthat az Annabarbi a maga zenéjével, amely egyszerre idézi az ifjonc Trail Of Deadet és az említett dinoszauruszt (meg a Hot Water Musicot és így tovább), de kár lenne érte. Ezek a fiúk igazán eleven és lüktető dolgokat visznek végbe a gitárjaikkal, s ha az kell, még a szívünket is meg-megszorongatják. Odáig is lennék tőle, csak ne volna ennyire óvatosan jólfésült. Aligha véletlen, hogy épp a vadócabb H a legemlékezetesebb a hét szám közül, szóval, ha lehet egy javaslatom, akkor lábat a torzítópedálra és tökig a hangerőt! (Szerzői kiadás, 2003) HHHH

n Isten Háta Mögött: Rosenkreutz Kémiai Menyegzője Lássuk végül a legfrankóbbat! Még ilyet: az Isten Háta Mögött debütáló lemeze olyan erős és izgalmas munka, amilyet manapság legföljebb csak az Ipecac-kiadó nagyvadjaitól (Melvins, Isis, Fantomas és társaik) várhatnánk. A zsáner is stimmel: zajos muzsikájában az IHM a tömény, mélyre hangolt gitárokra épít, elveti a hagyományos dalszerkezeteket, összességében pedig - bár a fentebb szóba hozott zenekarokat azért kihallani belőle - üdítően eredeti. Ezekben a nyolc-tíz perces, meglepő váltásokkal dúsított, a dzsessztől a metálig ingázó szerzeményekben egészen elképesztő adag szellemdús ötlet zsúfolódott össze, csak győzzük nyelni. Nem is ragoznám tovább: maximálisan kompromisszumkerülő, kibukott és fájdalmas zene - az egyik legjobb dolog, ami történt velem az idén. (Szerzői kiadás/HMP, 2003) HHHHH

Greff András

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”