Lemez: "Sikolts, baby!" (Screamin´ Jay Hawkins: Live)

  • m. l. t.
  • 2000. február 10.

Zene

H egy gótikus vagy metálegyüttes kellékei festenének így, az nagyon kínos lenne: halálra röhögném magam. Füstölgő zongorát meg nyekergő koporsókat, kígyótekergést meg bagózó koponyát egyetlen halandó engedhet meg magának, sőt tőle el van várva: Screamin´ Jay Hawkins.

H egy gótikus vagy metálegyüttes kellékei festenének így, az nagyon kínos lenne: halálra röhögném magam. Füstölgő zongorát meg nyekergő koporsókat, kígyótekergést meg bagózó koponyát egyetlen halandó engedhet meg magának, sőt tőle el van várva: Screamin´ Jay Hawkins.

Ahogy a világra csöppent, az sem lehetett egy első bálos álom: hamarost egy árvaházban kötött ki, onnan vették magukhoz az indiánok, tizennyolc hónapos korában. További másfél év kellett még, hogy hallás után zongorázzon, és így is maradt: noha nevelőmamája megpróbálta egy zongoratanár medrébe terelni, a kis Jalacy a maga útját járta.

A negyvenes éveket a Csendes-óceánon, a hadsereg kötelékében töltötte, és bár véres emlékeket őriz Koreáról, az ő "különleges osztagában" inkább dzsesszel és bunyóval telt a szolgálata. Ha hihetünk neki, ekkoriban ragadt rá a sikoltozás: "Nyugat-Virginiában volt egy nagy-nagy, egy óriási kövér nő. Csak engedd szabadon a fantáziád, ha azt mondom, hogy kövér. Egy nagyevő, hájas állat. Olyan kövér volt, hogy egy átlagos elefánt ceruzának tűnt mellette. És boldog volt! Black and White-ot és Jack Danielst ivott egyszerre, és folyamatosan engem nézett. Azt mondta, sikolts, baby! Sikolts, Jay! Én meg azt gondoltam, ha akartál egy nevet, itt van!"

Hát így. 1947-ben megnyerte az amatőr nemzeti Arany Kesztyű bokszversenyt, 1952-ben leszerelt, ezután megállapodott a szórakoztató bizniszben. Tiny Grimes zenekarával készítette első lemezfelvételét, a címe Why Do You Waste My Time / Carnation Boogie. Már Screamin´ Jay Hawkins volt a neve, s már csak négy év kellett, hogy felvegye "cégérét", az I Put A Spell On You-t. Ezt hallgatta Bálint Eszter a Florida, a paradicsomban folyton, és ezt dolgozta fel Nina Simone és Arthur Brown, az Animals, a Manfred Mann, a Who és a Creedence Clearwater Revival, Diamanda Galas és a Marylin Manson, és még úgy kétezren. Az ötvenes évek második felére horrorshow-ja is összeállt, nem mondhatja Alice Cooper, a Tubes színház és a Rocky Horror Pictures Show, hogy nagybácsi nélkül cseperedett fel. Az I Put A Spell On You-t amúgy Hawkinsnak sem sikerült überelnie, mindazonáltal a felszínen maradt - kultikus alaknak inkább, mint világsztárnak.

Nekem ez a dupla koncertlemez is arról szól, hogy Screamin´ Jay Hawkins ma éppúgy szerethető, mint negyven évvel ezelőtt, nem feltétlen akar mást csinálni, mégsem poros. Zongora, szaxofon, dob és két gitár (+ Henry, a pöfékelő koponya), semmi túllihegés. Egy ilyen méretes albumba beleférhetett volna az összes örökzöldség, az I´m Lonely, a Constipation Blues, az Alligator Wine és az I Put A Spell On You természetesen itt van, csak az I Hear Voices és a Poor Folkes tüntet a távollétével. Majd legközelebb. Hawkinsnak amúgy is van pótolnivalója: nagyon idejét látja már, hogy kiderüljék: hogyan fekszik neki a Figaro az operaházban.

m. l. t.

Last Call/Wagram/HMK, 1999

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."