Lemez: Zsákutca (Kroke: Ten Pieces To Save The World)

  • 2003. június 12.

Zene

Úgy alakult, s talán nem is véletlenül, hogy amikor a klezmer kerül szóba, jobbára amerikai zenekarokról beszélünk. Európa, sajnos, túl eredményesen munkálkodott a jiddis kultúra felszámolásán, ezen az égtájon nem nagyon maradtak olyan mesterek, akik generátorai lehettek volna a műfaj reneszánszának. Ám az, hogy a revival az Újvilághoz kötődött, korántsem egyenlő azzal, hogy errefelé ne találhatnánk izgalmas társaságokat. Sőt. Ha a nemzetközi világzenei rádióslista júniusi állására tekintünk, az tűnik ki, hogy a lengyel Kroke kedvezőbb helyen áll, mint a világsztár Klezmatics. A második történetesen.
Úgy alakult, s talán nem is véletlenül, hogy amikor a klezmer kerül szóba, jobbára amerikai zenekarokról beszélünk. Európa, sajnos, túl eredményesen munkálkodott a jiddis kultúra felszámolásán, ezen az égtájon nem nagyon maradtak olyan mesterek, akik generátorai lehettek volna a műfaj reneszánszának. Ám az, hogy a revival az Újvilághoz kötődött, korántsem egyenlő azzal, hogy errefelé ne találhatnánk izgalmas társaságokat. Sőt. Ha a nemzetközi világzenei rádióslista júniusi állására tekintünk, az tűnik ki, hogy a lengyel Kroke kedvezőbb helyen áll, mint a világsztár Klezmatics. A második történetesen.

A krakkói zeneakadémia három végzőse, Tomasz Kukurba (hegedű), Jerzy Bawol (harmonika) és Tomasz Lato (bőgő) 1992-ben alakította meg a Kroke zenekart. Nagyjából ugyanazokkal az örökzöldekkel indultak, és nagyjából ugyanúgy nem foglalkoztak előtte zsidó muzsikával, mint a legtöbben ezen a színtéren. Nem leplezték sem az avantgárd dzsessz iránti nyitottságukat, sem a klasszikus végzettségüket, arra törekedtek inkább, hogy ebből a három komponensből összeálljon valami, amit a magukénak vallhatnak. És nem kellett sok, hogy a Krokét emlegetni kezdjék Krakkón (és a zsidó zenén) innen és túl. Steven Spielberg sem hagyta ki, amikor arra járt Schindlerrel, mi több, ő bulizta ki az első külföldi meghívásukat. Már csak a német Oriente kiadó kellett, hogy gondtalanul portyázhassanak a világban - a ´96-os Trio után az Eden, aztán a Live At The Pit, majd a német kritikusok nagydíját elnyerő The Sounds Of The Vanishing World album következett. Annak a magasságában csapott le rájuk Nigel Kennedy, akivel 2001 óta többször összeálltak, és már csak hetek kérdése, hogy East meets East címmel közös lemezt is jegyezzenek.

A Kroke virtuozitása olyan kirívó, hogy annak említése már igazán semmitmondó. Amiről érdemesebb megemlékezni, az a klasszicizmusba oltott nyerseség, a stiláris és szerkezeti kötöttségek feloldása és az a markáns irónia, amely oly ínycsiklandóvá teheti egy letűnt kultúra megidézését. Számomra legalábbis erről szóltak a Kroke korábbi lemezei.

A Ten Pieces...-en ugyanakkor kevésbé szívesen találok fogást. Különösen erős a felütése, a Sunt követő darabok azonban azt sugallják, mintha kissé túl komolyan vennék "a világ megmentésének" lehetőségét. Megannyi saját szerzemény iparkodik eleget tenni e hálátlan feladatnak, de a pátosz rossz tanácsadó. Az elektronika rázós. A "csak a szépre emlékezem" fíling pedig üresjárat egy zsákutcában.

Hm, mennyivel korszerűbb volt a Kroke, amikor hagyományosat játszott!

Marton László Távolodó

Oriente Musik, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.